Sten ift. ny græsplæne

Min kæreste og jeg har overtaget et hus med en have der mildest talt trængte til en overhaling. Så vi har besluttet at fjerne stort set alt (store buske, bede, et par træer, stier og lign.) og anlægge en ny græsplæne uden så meget andet endnu. Vi har indtil nu fået fjernet alt, og skal nu igang med at gøre jorden klar til såning af græs. Det leder mig til et par spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med.

Der har været virkelig mange sten ifbm. bede, men også i jorden generelt. Alt lige fra 30-40 cm store sten, til mindre 5-10 cm. Jeg har selvfølgelig samlet hvad jeg har kunnet løbende, men meget ligger også i jorden 10-20 cm nede. Hvordan vil en havefræser reagere på disse? Planlægger at købe en ny, men er i tvivl om hvor grundigt jeg behøver at lede efter sten inden jeg fræser første gang....? Vil nødig smadre den fra start pga. for mange sten under overfladen...

Derudover har der været en sti, nogle bede og et område bestående af hvide småsten (granitskærver?). Jeg har også løbende forsøgt at skovle disse ind, men det er komplet umuligt at der ikke ligger en hel del i jorden over hele området stadig. Hvordan vil disse sten opføre sig ift. min nye plæne? Kan jeg bare fræse disse med jorden, uden problemer? Og vil de løbende dukke op på plænen som årene går, eller?

På forhånd mange tak for hjælpen, fra en nyslået haveejer. 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sten vil altid søge opad fordi frost i jorden tvinger dem op. En havefræser der rammer en større sten hopper og danser rund.
For mig og se er der kun to ting at gøre 1. få harpet muldjorden, eller 2. udlæg et f.eks. 10 cm tykt lag stenfri sandmuld eller kommunekompost. Sidstnævnte giver en fantastisk grøn og frodig græsplæne, og så suger komposten godt i regnfulde perioder og holder på fugtigheden i tørre perioder.

Ps. Og så er det meget behageligt og færdes på. 

Anlægsgartnere kører med en fræser som har en slags si / sold lige efter fræsebommen (som vistnok kører modsatte vej som andre). Den lader muldjorden passere. Det medfører at sten lægges ned i bunden, og muldjorden ovenpå lige bagved fræser. Det kunne være en mulighed at betale sig fra sådan en fræsning, så kan du stort set så direkte oveni. Det har i hvertfald lykkedes for mig på en ca. 3000 kvm plæne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis