Maling med Cempexo Murfarve

Hej LDS,

Jeg har købt noget Cempexo Murfarve i hvid, da jeg gerne vil give vores kældervægge en overhaling. Jeg har nu givet første gang, men synes ikke helt det dækker som håbet. Det er svært at forklare, men det er som om det ikke helt hænger ordentligt ved. Jeg ved godt det skal have et par gange eller tre ved farveskift, men alligevel virker det bare lidt utilstrækkeligt. Burde jeg have brugt en primer eller lign. inden?

Jeg synes umiddelbart også at det virker ret "vandet", hvis man blander 1:1 med vand som opskriften. Hvordan skal konsistensen være på en korrekt blandet Cempexo? Det er i hvert fald markant tyndere end alm. maling. 

Jeg overvejer også om det evt. kan være malerrullen der er af en forkert type til formålet? Jeg har fået anbefalet en lidt langhåret rulle, da det skulle være mest ideelt til lidt grovere murværk/puds - er det korrekt? Jeg har købt denne: http://www.jemogfix.dk/malerruller__1972/malerrulle-m-teleskopskaft_9019768

Eventuelle andre tips og tricks vedr. maling med murfarve modtages med glæde. På forhånd tak! 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er tyndt som vand og skidesvært at styre. For at få det ensartet hvidt skal du male et par gange, måske 3 hvis det er på grå puds. Jeg malede med en pensel.
Skrevet af BBA på 12-03-2017 17:08

Hej LDS,

Jeg overvejer også om det evt. kan være malerrullen der er af en forkert type til formålet? Jeg har fået anbefalet en lidt langhåret rulle, da det skulle være mest ideelt til lidt grovere murværk/puds - er det korrekt? Jeg har købt denne: http://www.jemogfix.dk/malerruller__1972/malerrulle-m-teleskopskaft_9019768

 

Kender ikke Cempexo som maling, men dit valg af rulle virker for mig alt for billigt

 

En god langhåret rulle koster i sig selv 80-90 kr. og her har du stang og holder med, så tror du vil få et langt bedre resultat hvis du køber en tand bedre udstyr. Bare min umiddelbare tanke

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej BBA
Vores hus er behandlet med Cempexo.
Det var min eneste betingelse da vi for 25 år siden købte huset.Har meget dårlig erfaring med "rigtig" maling udendørs, da mange typer igennem årene har vist kedelige egenskaber afskalning pga. diffusionstæthed.
Egentlig ønskede jeg et ubehandlet mustenshus, da udv. vedligeholdelse ikke er
min foretrukne fritidsbeskætigelse.
På de 25 år vi har boet i huset har vi "malet" 2 gange , så 12-13 år pr. behandling er ganske fint.
Det der gør Cempexo så godt er jo, at muren er vandtæt, men stadig diffusionsåben.
Derfor er der ingen afskalning overhovedet.
De to gange jeg har behandlet, har jeg altid brugt en stor blød kalkkost og krydspåført , det gør at
lagtykkelsen bliver tilpas og man kan nemmere lige duppe lidt hvis der er en revne eller hul eller lign.
Konsistensen er som tyk fløde og man skal omrøre jævnligt for at der ikke sker bundfældning.
Hvis der er tale om en kalket mur, skal kalklaget fjernes inden behandling med Cempexo.
Elleres holder det ikke.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Som skrevet ovenfor

Mal først på den ene led.
Lad det tørre
Mal så på den anden led.

Husk at røre rundt i blanding med jævne mellemrum,- ellers bundfælder det

Det er ret nemt at arbejde med,- Mal vådt i vådt,- dvs stop ikke midt på en væg, men mal til ende.

Jeg maleede hele vores kælder med det i sin tid, da væggene skulle kunne ånde, det skulle være billigt, rustikt, men pænt

Mvh Jan
Tak for super gode input. Hvis konsistensen skal være som tyk fløde, så har jeg måske blandet mit lidt for tyndt. Jeg vil prøve at tilføje en smule mindre vand, når jeg skal påføre andet lag.

Jeg har vist en kalkkost et sted, så vil prøve at se om det hjælper påføringen. Men umiddelbart lyder det ikke som om det er helt skævt alligevel, måske jeg bare sammenligner for meget med "almindelig" maling. :-)
Annonce
Du skal sammenligne mere med kalk end almindelig maling. Det er drøjt arbejde og jeg syntes heller ikke jeg kom nogen vegne. Det skal have mange gange.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Deri er jeg lodret uenig.
De to gange jeg har behandlet vores hus, har jeg kun givet det en gang, hvor jeg har strøget på kryds og tværs
i samme arbejdsgang. Det har været tilstrækkeligt.
Muren er spratpudset (temmelig ru) og dette er nok med til at holde på vællingen , så den ikke løber,
men at sammenligne den med kalk, kan jeg ikke, så er den blandet for tynd.

Johnny cnc
Klap hesten, du misforstår.

Til trådstarter: Bare bland som der står i anvisningen, ligesom jeg gjorde og mal indtil du er tilfreds. Jeg kan ikke anbefale en kost da det får en struktur der ligner at det er påført med kost. Det er smag og behag. Jeg kan ikke lide det. Jeg foretrækker langhåret rulle.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har nu malet færdig, og har gjort mig følgende erfaringer.

1) Det "snyder" mere end almindelig maling når det er vådt. Den gamle farve trænger noget mere igennem når det er vådt end når det er tørt. Det er nok derfor at jeg ikke har følt at det har dækket tilstrækkeligt, men her efter at andet lag er tørt er resultatet blevet ret fint. (Trods at muren oprindeligt var farvet grønt - den får dog måske lag 3)

2) Jeg synes det er nemmere med kalkkost. Det bliver dog lidt mere "rustikt" end med rulle, så det er smag om behag om man er til det eller ej. Jeg synes ikke det gør noget i en kælder.

3) Det er nemmest at blande ved først at hælde lidt vand i en spand, og så tilsætte Cempexo derefter. Gør man det omvendt klumper det nemmere. 

Tak for alle input her i tråden! Det har været en stor hjælp. :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også