Træ til brændeovn - bliver mit træ for "gammelt?"

Hej Lav-det-selv.


Netop flyttet på landet i efteråret, på landejendom med pillefyr. Dejlig nemt og fornuftigt i drift.
Dette skal inden næste "kolde" sæson, suppleres med en brændeovn.

I den forbindelse har jeg skovet en masse stomvæltet træ i skoven, og har nu ca. 30 rm træ liggende under tag udenfor, kløvet og stablet.

Udover dette, har jeg netop skaffet mig noget der ligner 4-5 rm bøgetræ, i store dimensioner (Ø50 - Ø80 cm. meget af det)
Bør jeg blot overdække dette udendørs, og vente med at kløve dette? Eller bliver det umuligt at kløve hvis det ligger for længe?

Det er jo ingen hemmelighed at mit brændelager på ca. 30 rm, holder i nogle sæsoner, og jeg vil jo ikke risikere at mit brænde "fiser af" og mister alt for meget brændværdi, ved bare at ligge...

Hvad siger i kloge folk?

God weekend.
Hilsen Anders.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville vælge at kløve bøg så snart efter fældning som muligt. Løvtræ og især de tunge som bøg og eg bliver næsten umulige at kløve når det er tørt, særligt hvis det også er knastet.
Med nåletræ som gran og fyr er det ofte modsat (altså at det bliver nemmere at kløve når det er tørt).

Mht holdbarhed, så er der ingen problemer. Ligger det kløvet og tørt holder det sig masser af år.

Der er også meget god motion i det, og er der ikke mange knaster foretrækker jeg også øksen

Det er rigtig god motion, og ret tilfredsstillende, hvis det flækker som man havde i sinde
Bøg skal i hvert fald ligge tørt ellers rådner det i løbet af få år og det starter altid hvor man ikke kan se det, nemlig på undersiden af stammen.
Annonce
Hej Frank Chr.

Mange tak for dit svar.
Pt. har jeg skåret det ud i 30 cm længder, og lagt det på paller udenfor, så det ligger tørt og fint

Men det ender nok med at jeg kløver det inden for nærmeste fremtid
Træet er hermed kløvet og stablet. Det gik som en leg.

Hentede ydermere en trailerfuld triller i 30 cm. længder, som havde ligget i 1,5 år ca.
Det var UMULIGT at kløve. Det "kløvede" jeg med motorsaven i stedet.

Så nej, er det skråret ud i mindre længder af ex. 30 cm., så kløv det for pokker og lad det ikke ligge.
Tænker at så længe at det ligger i lange længder, så tørrer det ikke på samme måde, og burde stadig være til at kløve, selvom at det ligger noget tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis