Fjerne den nederst del af en skorsten

Hej og tak fordi du tager dig tiden til at læse dette.

Jeg har en bungalov fra 1934 i to plan.

Midt i huset går der en skorsten fra 1. plan gennem 2. plan og ud gennem taget.

Brændeovnen står på 2. plan. 

Skortsten "sidder fast" med den ene side på en murstensmur hele vejen op til tager

På 1. plan sidder skorstenen midt på en væg - her ville jeg gerne kunne hænge et tv

Er det muligt at fjerne den nederste del af skorstenen, da den jo som sådan ikke er i brug på 1. plan?

På forhånd tak


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde nok kunne lade sig gøre. Jeg synes at du skal tage fat i din skorstensfejer inden du gør noget. Han skal årligt foretage brandsyn, så det er nok bedst ikke at modarbejde ham. De plejer dog at være meget omgængelige.

Søren O
Skorstensfejer er sådan en underlig geshæft med flere hatte på. Han skal naturligvis holde skorstenen ren, men han er også tilsynsmyndighed, samt han skal rådgive omkring ildsteder. Så hvis du ringer til ham så kommer han ud med sikkert ganske gratis rådgivning.
Men problemet ligger jo også i tyngdeloven. Så du skal på en eller anden måde have en lille jerndrager ind til at holde den oppe. Det kunne lade sig gøre hvis den sad i et hjørne. Når den sidder midt på væggen kan du måske lade den aftrappe, så den nederste del kommer til at virke som en muret hyldeknægt. Altså fra gulv niveau på 2. plan og lidt synlig nede på 1. plan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der ikke lige tilfældigvis er et kraftigt betondæk som etageadskillelse tror jeg ikke det kan godkendes.

En mulighed kunne være og rive hele den murede skorsten ned og bruge en moderne stålskorsten til brændeovnen på første etage. Selv om det ved første øjekast kan se ud som et større arbejde kunne det måske være mere enkelt end og skulle understøtte en skorsten på første sal.

Og som andre også klogt nævner, syntes jeg du bør kontakte fejer som det første der laves i projektet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for de MEGET gode råd - tror hellere jeg må få lavet en date med skorstensfejeren :-)

 

Mange tak for de MEGET gode råd - tror hellere jeg må få lavet en date med skorstensfejeren :-)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis