lecablok trykstyrke

Har gang i et størrer kælderprojekt og har i den forbindelse fjernet en bærende væg, da der var slået så mange nye dørhuller igennem årenes løb at den ikke var mulig at bibeholde ved udgravning.

Har gjort arbejdet af to omgange. Dvs. opsat soldater, fjernet halvdelen af væggen, bygget op på nyt i lecablokke - flyttet soldater og nedbrudt væggen. Har siden hen besluttet at det ville være fint at ligge et i-jern op på det sidste stykke, så det bliver et åbent rum istedet. Selve i-jernet bærer vægten fra 3x2 gulvbjælker (3 stk fra soveværelse og 3 stk fra gang).

Spørgsmålet lyder så: er lecablokkene stærke nok til at bære 200mm i-jern som får tryk fra gulvbjælkerne i stueplan? 

Eller ville det være bedre at have i-jernet liggende på en lodret drager, istedet for lecavæggen?

Håber der er nogle kloge hoveder derude, som gider at komme med lidt feedback på mit spørgsmål.

På forhånd tak

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har stået med samme problematik, hvorfor jeg tog en 10 cm lecablok og lagde i min hydrauliske presse. Da den nåede ca 5 tons var jeg tilfreds og byggede fortrøstningsfuldt væggen. Den står meget fint nu >20 år efter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil give KTM ret, leca blokke er elendige på mange måder.
Men trykstyrken fejler intet. Jeg vil tro de er på højde med mursten.
Husk blot at have et godt vederlag, da lecablokke ikke er så stærke for punktbelastninger, på eks. et hjørne
Tanken var at have en jernplade under i-jernet også stoppe det med ekspanderende beton i begge ender. Regner med at ligge jernet af på 30cm af leca væggen, lige i overkanten måske, men tænker det kun gør det mere "sikkert". Også banker jeg et hul i indermuren af en ydervæg (mursten), i den anden ende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis