Rumføler til termostater

Hej!

Jeg har et hus fra '77, hvor der sidder en rumføler i køkken/alrum og styrer resten af husets radiatorer. Det gør det hermed svært at regulere varmen i andre rum end køkken/alrum og de tilstødende rum som dagligstue og kontor.

Spørgsmålet er nu, om der overhovedet sidder termostater? Jeg synes, det ser ud som helt regulære åben/luk ventiler. Dvs. man skal nok skifte termostater inkl. ventil (og hermed tappe vandet).

Hvis jeg kun vil sætte termostater på i nogle rum, vil rumføleren ikke gå ind og overstyre de termostater, som bliver sat på?

Jeg aner ikke ret meget om emnet her, så jeg vil være glad for alle de råd og erfaringer, som jeg kan.

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gerne rådgivedig, men behøver flere oplysninger.

Hvilken type fyr har du og hvor gammelt er det?

Er det evt. et ældre fyr der tænder og slukker løbende (så det tydeligt kan høres).

Kan du stille temperaturen på rumføleren?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Fyret er et naturgasfyr fra '88, og ja, det larmer en smule, når det kører og tænder og slukker løbende.

Rumføleren kan indstilles på temperaturer, der er en drejeskive, så helt præcis er den jo ikke.

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
Se, det vil jeg også gerne vide lidt om. Jeg har fået sat termostater på alle radiatorer, men ved ikke hvordan de arbejder sammen med rumføleren eller rettelig hvordan de ikke gør. Kan man ikke bare pille den rumføler fra?

Sniffer  
Så er jeg vist med.

I det rum hvor føleren er placeret, bør der ikke være termostat på radiatoren. Her kan du faktisk lade radiatorventilen stå helt åben.
Jeg tror rumføleren styrer cirkulationspumpen eller evt. shuntventilen (VVS'eren???). Således sendes der varme ud i systemet indtil føleren slår fra.
Herved er niveauet for fremløbstemperaturen lagt.
I de øvrige rum bør der være termostater på radiatorerne, da den givne fremløbstemperatur skal omsættes til den ønskede temperatur i hvert rum.
Jo mere varme der aftages i radiatorsystemet, jo koldere bliver returvandet. I dit gasfyr varmes returvandet op den den temperatur der er valgt. Det vil typisk være 60-70 grader. Hvis den er sat for lavt, kan det blive vanskeligt at komme op på den ønskede rumtemperatur.

Tilbage til spørgsmålet:
I rummet med føler skal der ikke være termostat - så går der ged i reguleringen. Hvis der er en termostat - så stil den på en højere temperatur end føleren.
I de øvrige rum bør du have termostater monteret.

Til Sniffer:
Lad føleren sidde. Prøv at gøre som beskrevet ovenfor.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per.

Vi havde selv tilsvarende i vores gamle bondehus, og helt korrekt skulle ventilerne stilles på max. eller i hvertfald et højere gradtal end rumtermostaten, der hos os bare tændte og slukkede for cirkulationspumpen. Billig og effektivt i øvrigt.

De øvrige rum klarede vi, da rummene kun blev brugt lejlighedsvist.

Mvh. JørgenE
Annonce
Vil det sige, at hvis der er varmt nok i det centrale rum (køkken/alrummet), så "virker" radiatorerne i de andre rum ikke?
Det lyder da lidt Stom P.-agtigt biggrin

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja, det var meget simpelt, men som natsænkning var det jo udmærket, og så kostede det kun nogle få 100 kr.

Mvh. JørgenE
Natsænkning om dagen og god varme om natten.......et eller andet er helt forkert her hos mig, så jeg har valgt den lette løsning........har bestilt et helt nyt fyr. Føj for en regning

Sniffer  
Hej Per og tusind tak for rådet!

Jeg har lige sat termostater på i de andre rum end det centrale rum med rumføleren, og indtil videre ser det ud til at virke perfekt. Det ser ud til, at man nu kan holde en jævn temperatur i de øvrige rum.

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
Det glæder mig. :wink:

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis