Betongulv

Hej derude,

Jeg vil bare lige hører Jer om hvor omfattende det er at skulle slibe et betongulv (flydebeton) så det kan gøres klar til at lægge parket ovenpå - det drejer sig om ca 50M2 (stue og køkken ud i ét). vil det være til at have med at gøre gøre hvis man ikke har prøvet det før eller vi I anbefale at få en person til at gøre det som har prøvet det før?

Hvor lang tid går der normalt fra støbning til gulvet er klar til man kan lægge parket?

Hilsen Torben

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man har viljen til råt arbejde, kan det sagnets lade sig gøre.
Når du har bunden og varmeslanger på plads, vil jeg anbefale to ting:
1. Køb færdigbeton. 50 kvm tager nok ca 5-5,5 bkm beton.
2. Læg betonen så højt, at der er plads til 1 cm selvnivellerende lag. Så er dit gulv fuldstændigt plant.
Tørretid for beton er nok 16-20 dage, men du kan lægge afretningen efter 3-4 dage.
MEN IKKE TRÆGULVET - ej heller varme på slangerne

 

Det kan man sagtens selv gå i krig med, ned til matrialeudlejeren og lej en dianova sliber, lille model og en god industri støvsuger. Kanter og hjørner kan du tage med en vinkelsliber med diamantkop..
Vandet er ude af betonen efter 28 dage

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som epoxy manden siger. Jeg ville dog nok bruge en mindre håndholdt beton sliber med udsugning studs til kanterne. Jeg ville ikke anbefale at spartle gulvet uden at slibe det først. Det er bla for at fjerne det lysegrå slam lag at man sliber. Ikke kun for at gøre det jævnt.

km
Inden i slæber noget ind på det færdigstøbte gulv, så kontroller for guds skyld at det er stokret! Fuldstændigt plant - ikke nødvendigvis i vater. Ellers får du helt sikkert ballade med trægulvet. Du nævner ikke om det skal limes på betonen (sildeben etc.) eller være flydende (løstliggende limet/klikket sammen), så jeg går ud fra det sidste, hvilket er klart det værste at preparere undergulv til.

Hvis det er garvede erfarne folk der har støbt, så kan man være heldig at der kun lige skal slibes knopper og slam, samt en stribe langs væggen. Så er du rimelig godt kørende. Hvis ikke, så skal du til at tegne topografisk atlas på gulvet, så du kan se dine toppe og lunker. Det er desværre meget normalt at betongulve ikke lever op til den meget plane flade et trægulv kræver for at ligge ordentligt. Her skal du så gøre op med dig selv, om det er noget du vil have hjælp til. Man kan godt selv, men det kan hurtigt blive rodet, og noget man kan tabe overblikket over. Glem de +/-2mm/m som de fleste foreskriver. Det duer ikke, og giver ikke et billede af om dit gulv er ret eller ej. Brug så lange retholte du kan få plads til, og gerne flere længder, om nødvendigt. Selv plejer jeg at bruge 3 og 5 meters sammen med et rigtig godt 2m vaterpas. Gå hele gulvet igennem på kryds og tværs fra væg til væg. Find sygdommene. Er du ekstremt heldig, er der ikke nogen. Almindelig heldig, så kan du slibe dig ud af det. Standard flydebeton - så skal der slibes lidt og fyldes lidt. Uheldig. Pukkelpiste. Du skal have fliseklæb, flydespartel og gulvsliber kørt i stilling mere end én gang.

Generelt: Er der plads til et stykke tykt gulvpap, så skal det også være der. Er der plads til mere, så er spørgsmålet hvad man skal rette med. Gulvpap er stabilt materiale, og kan rette temmelig meget (=mange lag), men nogle gange er det for meget. Start så med fliseklæben til de helt grove lunker, flydespartel, og så pap til det små. Det tager lang tid, kræver flere arbejdsgange med mellemliggende tørring og priming, og ikke mindst masser af genmåling og tålmodighed.

Man kan være heldig, og man kan være uheldig. Spørg dig selv hvor kritisk du er, og hvor lang din tålmodighed er nede på alle 4. Ingen vil have et fjedrende, knirkende gulv, der skiller ad i samlingerne. Og det er præcist resultatet af "godt nok".

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg har læst alle råd. Vil det sige, at det råd jeg gav om at - holde igen med de sidste milimeter beton og så lægge selvnivellerende ud efter et par dage - ikke dur? du får en fuldstændig plan overflade og fuldstændig vandret med minimum af bobler og ujævnheder. Jeg har selv rettet gulv af på den måde og det var det halve arbejde bagefter

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Altså selve slam laget sidder der jo stadig. Spartlen skal binde på noget der ikke sidder for godt fast i forvejen. Jeg skal ikke afvise at man kan være heldig at det holder i privat regi. Men på et større byggeri er det noget vi eller ledelsen på byggepladsen holder øje med og som skal fjernes inden flise lægning.

km
glemte lige at anerkende, at selvfølgelig skal slam og løse elementer fjernes først

 

Jo. Hvis du har opdelt (store gulve, hvor begyndende tørring kan være et problem) fladen og/eller har markører til at hjælpe dig med højden, samt pigrulle og andet nødvendigt, så er det en rigtig fin afslutning. Den er ikke idiotsikker, men ved man hvad man laver, så giver det et kanon resultat. Det gælder om at alt er tæt, primet og lægges i jævne lag, altså bygges op, så lunker jævnt fyldes med mellemtørring. Ellers svinder det mest hvor laget er tykkest. Ideelt set dækker man i sidste ombæring hele gulvet med mellem 3 og 5mm. Så bliver det 100%.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Flydegips er iøvrigt noget mere tilgivende end de fleste cementbaserede produkter mht. ujævnheder, idet svindraten er mindre, men kan til gengæld være uegnet pga. fugt- eller trykpåvirkninger på gulvet.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
En god tester, er at lægge et stykke plastfolie ud i et døgn, før træet lægges. Er der fugt under, så vent

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også