Tykkelse på gulvspånplader

Jeg er ved at etablere nyt terrændæk i køkken og et værelse. Det bliver et såkaldt "let terrændæk", dvs. ingen beton, men kun EPS med høj trykstyrke.
Øverst kommer der EPS-sporplader til gulvvarme, gulvspånplade og til sidst gulvtæppe (værelset) eller 8 mm laminatgulv (køkkenet).

Jeg er usikker på hvilken gulvspånplade jeg skal vælge. Det nemmest ville være en alm. 22 mm plade, men jeg er nervøs for at den er for tyk og dermed isolerer for gulvvarmen. Disse plader kan købes for rimelige penge i ethvert byggemarked.

En anden mulighed er en 12 mm gulvspånplade. Det er faktisk det, der er nævnt i Jackons vejledning. Men 12 mm gulvspånplader er lidt sværere at finde og skal derfor bestilles online. Dvs. det koster ekstra i fragt. Selve pladerne er der underligt nok ikke den store prisforskel på. (Det hænger sikkert sammen med efterspørgslen). Men det er altså rent anskaffelsesmæssigt en lidt mere besværlig løsning.

Hvad skal jeg vælge?

Palle Dam

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
12mm og betal det ekstra det nu er.

Derudover skal du overveje hvad de 10mm til forskel gør for det færdige resultat af niveauforskelle på tilstødende gulve. Hvis det da gør nogen forskel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke så meget det økonomiske, der får mig til at tvivle. Fragten er kun ca. 300 kr. Det er bare det at 12 mm pladerne er lidt mere besværlige at skaffe.

Er det pga. 22 mm-pladernes isolering du foreslår 12 mm (som jeg selv nævner) eller er der andre årsager?

Højdeforskellen har ingen praktisk betydning. Det handler bare om, hvor meget sand der skal i bunden.
Jeg ved desværre ikke så meget om isoleringsevnen. Men når der står 12 mm i vejledningen og de ikke er dyrere...

Hvordan fordeles varmen i den konstruktion du nævner? ingen varmefordelingsplader?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, det er selvfølgelig et godt argument at det står i vejledningen. En af de andre EPS-producenter (husker ikke hvilken) nævner at man også kan bruge 16 mm spånplade. Men der er selvfølgelig et stykke vej herfra og op til 22 mm.
Hvis der ikke er andre der har input, tror jeg, at jeg vil prøve at kontakte Jackon.

Og jo, der er aluplader i sporpladerne.
Jeg fik vist heller ikke nævnt at der er gulvpap (ca. 500 g/m2) lige under spånpladen. Under laminatgulvet kommer der desuden et trindæmpningslag (Har ikke besluttet hvilken, men det bliver en bedre kvalitet end den tynde billige skum).
Dampspærren er placeret 100 mm nede i isoleringslaget. Derunder er der yderligere 200 mm isolering. Det er jfr. Træfaktas vejledning "Lette terrændæk".
Jeg er måske dum..
men hvordan er 22mm for meget? Gulvvarme slangerne ligger vel lige tæt på "overfladen" som hvis pladerne kun er 12mm?

Tager jeg helt fejl?
Annonce

Velkommen Buntz på LDS
Ja som du selv skriver " Du tager helt fejl" men det er godt med opklarende spørgsmål
gulvvarmen ligger nede i EPS sporplader med alu varmefordeling. Spånplader ligger over for at det kan holde til at gå på. Så der er enten 12mm eller 22 mm op til gulvbelægning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men ligger pladerne ikke med "udfræsningerne" opad, så alu-fordelingsplader og til sidst gulv?
Min supplerende beskrivelse af "de tynde lag" i min opbygning blev vist lidt rodet. Så for en god ordens skyld er her Jackons vejledning:

https://www.jackon.dk/assets/DK/Brochurer-DK-AAL2016/Flyer-Gulvvarmeplade-DK-AAL2016.pdf

Nederst på side 2 er opbygningen af overgulvet beskrevet og på side 3 finder man den generelle opbygning.

Ved nærmere gennemlæsning kan jeg se at det kun er ved "Plast eller linoleumsgulv" at 12 mm spånplade er nævnt. Mon ikke gulvtæppe har omtrent samme krav? 22 mm plader er faktisk også nævnt ved flisebelægning. Men det er nok fordi de kræver en større stivhed. Ved laminatgulv er der ikke nævnt nogen konkret tykkelse.

Buntz: Du har ret, men gulvet består af de omtalte 12 / 22 mm spånplade, og derefter tæppe eller trægulv med trindæmpende skum under.

du kan vel ikke forestille dig gulvtæppe direkte ovenpå varmefordelingsplader  ?

Jeg tror du forveksler med noget andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror at du roder rundt i det med 12, 16 og 22 mm gulvspånplader, når du nu skriver at der skal bruges alu dordelingsplader så tænker jeg at pladen et 22 mm og at slangerne til gulvvarmen er 12 eller 16 mm...... For du kan IKKE få en gulvspånplader med udfræsninger til gulvvarme og fordelingolader på 12 de ER 22 mm
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis