Jord til udendørs stikkontakt

Udfordringen er etablering af en udendørs stikkontakt i have.

Kabel til nedgravning og dækplade er der styr på, foretrækker dækplade for ikke at skulle grave så dybt, at der kan nøjes med markeringsbånd.

MEN stikkontakten skal forsynes fra et udhus,hvor der desværre ikke er ført jord frem, - det burde der måske have været, men det anså man måske ikke for nødvendigt tilbage i 70-erne.

Vil det være en gangbar løsning, at etablere et jordspyd ved udhuset og dermed få jord i udhusets stikkontakt og så tage forsyningen til den udendørs stikkontakt derfra ?

Alternativt - etablere jordspyddet direkte ved den udendørsstikkontakt ? 

Den mest korrekte løsning med en jordleder tilbage til gruppetavle og hente jordforbindelsen der, er desværre ikke en mulighed, - i hvert fald ikke målt op mod omkostningerne og de følger der måtte være ved det. Så hellere undvære udendørs stikket.

Generelt undre de mange krav til jord mig en anelse, gud og hver mand render alligevel rundt med forlængerledninger uden jord, når de klipper hæk eller lige skal have strøm til havepumpen, - men antallet af dødsfald af samme årsag er da beskedne. , erindrer ikke at have hørt om et eneste.

Lidt det samme i køkkenet, hvor mængden af schuko overgange jeg har set monteret på kaffemaskiner og andet, så de også reelt havde en jordforbindelse til jord i kontakten, - ja der har jeg vist stadig tilgode at se den første  

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke have noget problem med at banke et spyd i jorden, der hvor du skal bruge jordledningen.
Du skal bare sikre dig at der rent faktisk er den rigtige overgangsmostand.
Jeg har som elektriker flere gange været med til at etablere "lokal jord", så jeg kan ikke forestille mig at det lovgivningsmæssigt skulle være noget problem.

Nu er der jo forskel på en midlertidig installation som feks en hækklipper, og den faste. Det er vel nok de færreste der lader maskinen ligge ude på hækken indtil næste gang den skal klippes (eller klipper hæk i regnvejr) Klipper man ledningen over, hvilket sker hvert eneste år for rigtigt mange "havetosser", ja så betyder det intet om ledningen er med eller uden jord, da sikringen ryger ligegyldigt hvad
Du har ret mht til shuko stik på diverse brugsgenstande, men heldigvis er det jo sjældent at man har en defekt brugsgenstand, hvor der er overgang i... i de fleste tilfælde holder den bare op med at virke, af den ene eller anden årsag.

Men der dog en del småbrande som opstår i diverse ladere og computere som måske kunne være undgået med en jordforbindelse, der rent faktisk virker


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lige bestemt hækklippere har oftest ikke brug for jordforbindelse. De er dobbelt isolerede. Det er næsten alle typer hånd maskiner incl. boremaskiner. I køkkenet er det det samme her er det også udbredt med dobbelt isolerede. De er oftest med ren plast hus, og mærket med 2 kvadrater den ene inden i den anden.

Jeg har lige skimmet nogle statistikker. Så hvis i går dem minitiøst igennem, er der måske lidt detalje fejl. Men det overordnede er at  der er ca. 160 der kommer ud for en elulykke hvert år 1989 - 2010 . (De indberettede ) Heraf er der i gennemsnit 3 døde. Af de indberettede er der naturligvis en del der arbejder med lav og højspænding der kommer til skade men ca. 50 % af de indberettede er almindelige borgere. Og de kommer primært til skade ved apparater. Så det er jo ikke så mange at der ligger tilskadekomne rundt om så vi ser det.

Der er en del eksempler på folk der er kommet til skade ved at berøre en jordforbundet apparat samtidig med et ikke jordforbundet men defekt apparat. Det kan være en kaffemaskine med fejl og så den anden hånd på opvasker. Fryser contra friturekoger der var jordforbundet

Tryk her for eksempler på elulykker udtrykt i meget kort form.  
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar, - mente også at jeg tidligere har set steder, hvor der var etableret en lokal jordforbindelse, - men var lidt i tvivl om det var en korrekt/lovlig løsning.

Hmm, - ja overgangsmodstanden, det er måske det der sætter lægmanden lidt til dørs , - det er vel ikke noget man selv kan måle med en standard multimeter ?

Synes jeg erindrer tilbage fra 80.erne, at en servicetekniker fra Olivetti påtalte en manglende jord i forbindelse med et servicebesøg på min nyindkøbte M24, han nævnte også hvilken overgangsmodstand der skulle/måtte være, - hvorefter da elektrikeren hørte det, slog han syv kors for sig og bankede et spyd ned, - og udtalte, så nu er der jord

Hvis det skulle overholde serviceteknikerens krav, så krævede det vist nærmest en uendelig længde på jordspyddet  .

Nu skal det ikke forståes sådan, at jeg ikke har respekt for strøm og for jordforbindelsens nytte, jeg undrede/funderede bare lidt over disse krav og sammenholdt det med, at der ofte er langt i mellem, at jordforbindelserne rent faktisk også bruges af slutbrugeren.

Og jo Elmand, jeg er godt klar over der er mange flere end de indberettede, som får rap over nallerne i løbet af et år, - men heldigvis er det fåtallet, som kommer alvorligt til skade, - men én, er jo også en for mange.

Det er jo også respekten for det, som gør at det naturligvis skal udføres håndværksmæssigt korrekt, - meeeen jeg er jo også stadig gør-det-selv-er, såeh kunne man nu selv på rette vis, - så villle det jo stadig være ønskværdigt 

i computerens barndom skulle de jordforbindes. Det havde ikke noget med personsikkerhed at gøre, men med drift sikkerhed. Og de firmaer forlangte ofte 2 ohm overgangs modstand, hvilken er som du nævner næsten umulig. Jeg var i min læretid med til at jordforbinde alle fjernvarmerør rundt i hele byen. Der var et klogt hoved der havde fundet ud af de mange jordledninger der var sat på i de enkelte huse kunne medføre nogle krybestrømme som ville tære rørene. De skulle alle steder under 10 ohm. Vi havde ofte 5-6 stk 2 meter spyd sat oven på hinanden , og kun opnået 20 ohm. Så måtte der laves tilsvarende ved siden af, og så parallel forbinde.
Men når der er tale om person sikkerhed i forbindelse med HFI eller HPFI relæ så er det oppe omkring 1600 ohm. Og det klares næsten altid med blot 1 stk. jordspyd på 2 m


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Så er det ikke helt uforståligt at elektrikeren dengang havde himmelvendte øjne, da jeg sagde hvad serviceteknikeren havde sagt, - tror elektrikeren sagde noget i stil med, - om jeg så banker den 20 m ned, så er det ikke sikkert det blive godt nok. Nu banker vi én i, så kan han ikke brokke sig over, at stikket er uden jord.

Hvad kræver det for at kunne måle denne overgangsmodstand?
Hvordan kan man kontrollere om en jordleder er virksom ?  

Man bliver jo kun klogere ved at spørge 

Det kræver et instrument som alle elektrikerfirmaer har.
Det besværlige er faktisk at der hen over jordoverfladen faktisk er spændings forskelle (ikke at forveksle med jordstråler) Jeg kan ikke forklare det bedre, men det instrument har 2 mindre jordspyd som man sætter i jorden op til 10 m fra målepunktet. Det skal så kontrolleres (på instrumentet) at disse 2 spyd står i neutral jord. Er det ikke tilfældet flyttes de.
Man måler så overgangs modstanden imellem de 3 punkter man så har. Og i den forbindelse har det ingen betydning hvad de 3 små spyd måler.
Til kontrol af om jordleder er virksom bruges ligeledes ofte det samme kombi instrument. Den skal lade 30 mA gå ud i jordleder og så måle at relæet slår fra inden 1 sec. og inden spænding er kommet op på 50 volt
Der fandtes også nogle lomme instrumenter, men de er vist ikke gyldige ved de nuværende kvalitetssikrings metoder.
En rigtig fusker metode er at tage en  . . . .. nå nej jeg skal ikke komme med alle disse cowboy metoder her offentlig


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde faktisk først skrevet, om der mon var et cowboy-trick til test af jordleder,- men så slettede jeg det igen. 

Men nu ved jeg da, at de findes (mangler kun beskrivelsen) 

Havde nok på fornemmelsen, at det krævede lidt mere end et standard-multimeter, at kunne måle overgangsmodstand.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis