Fonograf til reperation sprunget fjeder? ?

Jeg er så heldig at der en gang imellem kommer de mærkeligste ting som jeg bliver bedt om at fikse. Nu har jeg en EDISON fonograf som fjederen er sprunget i. På den står teksten Dansk Fonografisk Magasin Kjøbenhavn.

Til dem der ikke lige ved hvad en en fonograf er, så er det en forløber for grammofonen. Altså før den med 78 `r plader. Denne har musikken på en cylindrisk lak tromle. Tonerne er så skåret ned i riller, og afspilles med en nål, der er fæstnet på en lille membran. Den anden side af membranen har forbindelse via et rør ud til en stor tragt. Der er kun medbragt en tromle med musik og der er skrevet med gotisk " The Hymns of the old Church Choir" (Alfred Solman) Edison mixed Quartet. Det er ikke en fejl at alle navneord er med store bogstaver. Fordelen ved det tromle system var jo at der ikke var problemer med stigende omdrejninger, når man kommer ind imod midten af en plade.  

Nå, men tilbage til spørgsmålet 

Det er en ca. 15 x 0,5 mm bred / tyk fjeder, som i et gammeldags ur, så det er ikke mikroskobisk. Den er sprunget tæt ved enden, så den kan sagtens kortes op. Men der skal laves et hul i den på ca. 5 mm diameter, til at kroge ind over en lille hage. Jeg ved det er meget hårdt, så hvordan laver man lige det.

Jeg tænker selv på en lille sliber f.eks.en drimmel, eller lidt større luft sliber. Så er det bare tålmodighed. Eller er der andre muligheder. Jeg har adgang bl.a. til søjleboremaskiner og metalfræser. Fjederen er hevet ud, men har stadig meget af sin "fjederfacon"

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sikkert bores med en HM bor (ikke murbor) men de er ret dyre.
Det kan også lokket, eller gnistes ud , men det kræver jo også et opbud af værktøjer.
Så dit eget forslag med at slibe hullet, tror jeg er bedste løsning, det er jo meget tyndt materiale.

Men har du stumpen der er brækket af, kan du jo lige prøve, med et almindelig metalbor og det vil "bide"
Spænd evt fjederen mellem to stykker træ..

Vi prøver igen, i morgen --
Men hvad havde EDISON monstro i 1880`rne. Måske lokke værktøj eller bearbejdet før hærdning.
Jeg tror vi sådanne HM bor i firmaet. Værktøjsmager borer en gang imellem i hærdede styre og snitplader i stanseværktøjer.
tråd gnister har vi i en anden afdeling af firmaet, men så koster det til programmering op opspænding. Jeg kan godt lokke, men vores stempler er beregnet til mindst 2 mm materiale så der er nok rigelig med snitluft. Og med den "fjederfacon" den alligevel har er det nok ikke mulig at få den ind i maskinen.
Så det med hårdmetalbor skal prøves, eventuelt støttet af et par stykker aluminium. ellers bliver det i hånden med en sliber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lykkes det ikke og bore, er et godt gammelt trick at udgløde den ende du skal bore i. Det er der faktisk mange fjedre af den type, der er fabrikeret på den måde fra en rulle fjederstål originalt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er et godt trick. Det er netop inder enden der er knækket. Så den skal faktisk også gerne bøjes lidt så den får en diameter der passer på akselen. Og det ved jeg er et problem. Fjederstål har jo naturligvis den evne at det gerne vil tilbage til sin udgangsform, det er hele ideen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så tror jeg varme er vejen frem.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis