Olie på en stiga

hej.

jeg har købt mig en stiga park med en 18 HK koler motor.

den har jeg lavet service på, slå man den på stiga stå den forskrevet til en SEA 10W-40 SG eller højer 

men kikker man på kokers hjemmesider for skriver de en 10W-30  SJ eller høger

og nu har jeg tabt tråden. men efter jeg har skifted til SEA 10W-40 har motoren fået en beder lyd i maskinen, men håber på at få noget indput da motoren kun har kørt 160 timer og vil ikke smadere den 

/Jan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke bare lyden skyldes du nu har fået en ny frisk godt smørende olie på motoren, i stedet for den opslidte vandopblandet der var oprindelig.

Med de temperaturer vi har her hjemme, er det helt i orden og bruge olie viskositeterne 10W30 eller 10W40. Dog bør du sikre dig at olien er af den halvsyntetiske type og ikke helsyntetisk.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jo højere tal, jo højere viscositet, og dermed mere fed olie, hvilket kræver motoren skal blive varmere før olien bliver så tynd, at oliefilmen forsvinder, hvilket især er vigtigt i gearkasser f. eks.
I en forbrændingsmotor skal du som regel ikke længere op end 15w40m hvilket kun er i motorer med store leje-spillerum, hvilket det virker til der er i din motor ud fra din manual.

Så hold du bare fast i din 10w40, den er ganske fin til en "simpel" forbrændingsmotor, som der er på de fleste plæneklippere.

 

Kohler ANBEFALINGER VEDRØRENDE OLIE
Vi anbefaler brug af olie fra Kohler af hensyn til optimal ydelse. Andre højkvalitative olier (herunder syntetiske) i API-serviceklasse (American Petroleum Institute) SJ eller højere er acceptable

og jeg har fået fra min olie pjusser en
LIQUI MOLY
Super Leichtlauf 10W-40
Specifications and approvals
ACEA A3 ; ACEA B4 ; API SN ; API CF ; MB-Freigabe 229.1 ; VW 501 01 ; VW 505 00

Especially suitable for vehicles with high mileage.
Synthetic technology low-viscosity motor oil. Especially good dirt-suspending and cleaning power. Prevents the formation of oil sludge. With advanced wear-protection technology. Keeps engine gaskets such as the shaft seal and valve stem seals elastic and ensures low oil consumption. For vehicles with tried and tested engine technology.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis