Hvor er min sokkel, og hvordan ser sådan en ud:-)

Hej med jer

Vi kunne godt tænke os at isolere vores hus udvendigt, herunder soklen..

I den forbindelse har jeg lavet en stikprøve, for at se, hvordan den mon så ud, under jordoverfladen..
Jeg har gravet ca. 30 cm. Ned, men allerede efter 5-10 cm var det første spring indad. Herunder yderligere 5-10 cm længere nede var der endnu et hak indad, og herinde var det hele lidt mere porøst..

Er der nogen af jer, der kan forklare mig, hvad mit hus mon står på, og om jeg bare kan grave løs?

Jeg havde jo en naiv drøm om at den pudsede overflade fortsætte et stykke nedad, og man bare kunne isolere udenpå denne.. hvis vi skulle vælge dette, får vi jo kun ca. 25cm isoleret sokkel.. har det mon nogen effekt?

Jeg har prøvet at indsætte et par billeder, da jeg synes det er svært at forklare😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skulle gerne være sokkel ned til frostfri dybde, min. 80 cm fra jordoverflade. Tror du skal prøve at grave længere ned. Hvor gammelt er dit hus?

Søren O

Det er desværre ikke unormalt at en sokkel er blevet støbt ved at man har gravet en rende og fyldt beton i. Det betyder at overfladen er meget ujævn.

Da vi fik drænet omkring vores hus, var jeg også rystet over at soklen under huset lignede en ost
Så det var et stort arbejde at rengøre og tjære den, inden der kom isolering på...
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der burde da være en ordentlig sokkel. Du bor vel ikke i et område hvor der eventuelt kunne være piloteret? Jeg har ingen forstand på pilotering, og hvor stor sokkel der kræves.
Prøv eventuelt at søge på din kommunes hjemmeside efter byggesagsarkiv. Der er meget tænkeligt at din kommune ligger inde med tegningerne af dit hus.
Hvis sokkelisolering skal hjælpe, skal isoleringen også graves ned, men grav nu ikke længere ned end fundamentet.

Søren O

Tak for de hurtige svar..

Ja, sokkel må der være.. jeg kom i tanke om at vi jo fik lavet noget indvendigt kloakarbejde engang.. på billedet ligner det jo en form for støbt sokkel, altså sådan en rende hvor der er hældt beton ned i.. ikke?
Jeg tænkte på at ville isolere 60cm fra soklens overkant (så det passede med bredden på en plade😋)
I så fald skal jeg godt 40cm. Under jordoverfladen.. kan jeg godt "bare" grave løs rundt om hele hytten, og så plane soklen ud, med et eller andet puds-agtigt?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
@PinkHenrik:
Mange tak for billedet.. det kunne godt ligne det du har..
Puha! Det bliver vist en større opgave end håbet😃der er ikke noget at sige til, at isoleringsfirmaerne ikke ville give fast pris på det😋

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej igen
Jeg har nu fået gravet halvvejs, men synes godt nok der sidder meget jord på soklen (naturligt nok, tror jeg:-) ) men hvor meget skal jeg rense den af? er det nok med en kost, eller skal jeg finde højtryksrenseren frem, og spule den ren (med forsigtighed, forstås:-) ) Jeg forestiller mig, den skal berappes/pudses under terræn, for at isoleringen kan slutte tæt ind til soklen?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja frem med højtryksrenseren. Du behøver ikke at være forsigtig - soklen skal nok holde til den behandling. Det er kun omgivelserne du skal værre forsigtig med.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis