El-Gulvvarme regulator

Hejsa,
Jeg har installeret Danfoss Link på mine radiatorer. På badeværelset er der lavet El-Gulvvarme af den gamle ejer (tiltrods for, at der ligger fjernvarme derop), nå, men min tanke går nu på, hvorvidt jeg måske kunne skifte min eksisterende Devireg 230 (billedet) ud med en nyere Devilink FT Gulvtermostat, som så kobles sammen med mit eksisterende Link system - evt. kombineret med en Rumtermostat, hvis der ikke er en gulvføler
- eller om det er en opgave for en elektrikker?

 

Hejsa, Jeg har installeret Danfoss Link på... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan måle Ampere forbruget, med f.eks. et tang amperemeter. Men sådan en har man måske ikke. Så kan man bruge sin elmåler. Men så skal man være sikker på at alt andet er slukket. køleskab, fryser, standby på tv og computer. Og gulvvarmen skal have været slukket et stykke tid inden, så man er sikker på at det kører konstant.
Man kan f.eks. slukke de andre sikringsgrupper, så har man kun de ting der er på samme gruppe at tænke på.
Måleren har en lampe der blinker, (eller de gamle et hjul der kører rundt) I alle tilfælde står der på måleren hvor mange blink / omgange der skal være for 1 kwh. Hvis du så får tændt gulvvarme alene og går ud og tæller i f.eks. præcis 10 minutter. så er det bare at gange med 6 ( 1 time) så har du hvor meget den bruger i kwh pr. time.
Det kan du så ikke rigtig bruge til andet end at vide hvor stor dit varmekabel er. Den slår jo fra og til på termostat og det er naturligvis kun når den er slået til den bruger strøm. Så den eneste måde er at montere en lille ekstra kwh. måler på den alene i en uge uden natsænkning og derefter i 1 uge med natsænkning.

Det kan du bruge til noget forudsat at alle andre faktorer er ens. Forbrugsmønster i bad, vejret o.s.v 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har lige testet... 15 min at bringe gulvoverfladen fra 18,9grader -> 20,8grader

Det vil sige, at jeg kan reelt sætte den til at varme kl. 05.40 og slukke igen omkring kl 07.00 - så har jeg den varme jeg kunne tænke mig.

Men til det helt oprindelige spørgsmål - kan jeg blot skifte fra devireg. 230 til devireg. ud med Devilink FT - eller går jeg galt i byen?

Som en tidligere har svaret skal der i det mindste bruges en ny indmuringsdåse. Men det store spørgsmål er om det spiller sammen med Danfoss link. Det ved jeg ikke noget om. Du kunne ringe til Devi i Vejle. Så vidt jeg lige kan se har de 75 85 85 85


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@EV - jeg kan godt benytte Devilink FT Gulvtermostat til min Danfoss Link CC - så nu skal jeg blot have en elektrikker til at lave arbejdet, da det nok indeholder elementer, som jeg ikke må/tør selv

Hej

Lige et andet spørgsmål ang. Devireg 230. Jeg har en der er tændt døgnet rundt, og selv om den selv slår til og fra ville jeg gerne have den til automatisk at slukke eller skrue ned om natten.

Jeg kan se man kan tilslutte en fase til en nat sænkningsfunktion, men hvordan ved den hvornår det er nat/hvad klokken er? Det skal den vel vide for at vide hvornår temperaturen skal sænkes...

Annonce
123Bamse skrev den 18-11-2017 11:52:53

Hej

Lige et andet spørgsmål ang. Devireg 230. Jeg har en der er tændt døgnet rundt, og selv om den selv slår til og fra ville jeg gerne have den til automatisk at slukke eller skrue ned om natten.

Jeg kan se man kan tilslutte en fase til en nat sænkningsfunktion, men hvordan ved den hvornår det er nat/hvad klokken er? Det skal den vel vide for at vide hvornår temperaturen skal sænkes...

 Det gør det via et døgnur/Ugeur som sidder i tavlen. Så bestemmer uret via en kontaktfunktion hvornår den skal lave natsænkning. 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Tak for hurtig svar. Nu er jeg ikke elektriker, bare gør det selv mand ☺ så skal lige høre om det ur er noget man skal have monteret, eller sidder det i alle tavler?


Kan jeg alternativt skifte min termostat ud med en nyere man kan proramere på ugebasis, eller kan man ikke forvente den kan styre en el-gulvvarme fra 1995?


Man kan få devireg touch og andre der kan styre gulvvarme og er med ur( pris ( 700 - 1500 kr. ). Det er en betingelse at du kan skifte føleren, som sidder i gulvet, da denne sikkert kører med en anden type. Det kan man i langt de fleste tilfælde, da den er stoppet ned i et rør som ender nede i gulv konstruktionen. En anden ting er at Devireg touch  har  størrelse som en afbryder hvor din sikkert har størrelse som en stikk. 

Om det er fornuftig kommer helt an på hvilken gulvkonstruktion du har. Er det betongulv med fliser får du ikke noget ud af at sænke temperaturen om natten. Gulvet har et stort varmeindhold, og derfor også lang opvarmningstid. Så hvis du slukker for gulvvarmen f.eks. kl 20.00 så mærker du det ikke før kl. måske 4-6.00  næste morgen. Så du skal nærmest slukke kl 12.00 og tænde igen kl. 24.00 hvor genopvarmnings tiden så gør at der ikek er ret meget sparet.

Prøv at slukke for din gulvvarme i et døgn f.eks. og se hvor langsom det varmes op igen.

Har du derimod  gulvvarme på sporplader ell.lign, kan det godt have en fordel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har samme præcis udfordring. Fandt ud af at LK laver en termostat med natsænkning indbygget, som også passer i den samme ramme/hul som Devireg 230. Det er dog uvist om den kan fungere med gulvføleren fra Devireg. Jeg er derfor nået frem til at det nemmeste nok er at montere en timer i tavlen, da mit gulvvarme kører på en separat gruppe. Det må man naturligvis ikke gøre selv, men det tager næppe mere end 30 minutter for en  installatør - hvis du har plads i tavlen.

Det med at sætte en timer i tavlen er meget let for elektrikere HVIS gulvvarme er forsynet direkte derfra. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis