Erfaring med sokkelisolering

Hej alle

Er der nogen heride som har nogle erfaringer med isolering af sokkel (ved hus UDEN kælder)

• Hvad er jeres erfaring?
• Virker det?
• Hvordan gjorde i?
• Hvad kostede det?
• Nogle økonomiske forskelle i varme forbrug efter?

Oplever en del træk (kuldenedfald) fra væggene i vores hus som er bygget i slut 60'erne

Huset er hulmursisoleret og isoleringen er kontrolleret til at virke optimalt. Vi har ligeledes fået lavet en termografering af huset udvendigt og indvendigt.
Udvendigt var der ikke noget at se, ud over at det var synligt at der slipper en del varme ud igennem soklen.

Indvendigt var det meget tydeligt at se et fald i temperaturen nede ved gulv (sokkel niveau). Temp. midt på væggen blev målt til ca 20-21 graders varme. Temperaturen nede ved gulvet blev målt til ca 10 grader. I et enkelt hjørne helt ned til 6-8 grader.
Den udvendige temp. lå på ca -1 grad mens termograferingen blev lavet

De
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, jeg har isoleret soklen i et enderækkehus (gavl og bagside), og af alle de mange forbedringer jeg har lavet efterhånden er det her nok den der har givet den største besparelse samt bedste komfort-øgning - til prisen.

https://www.youtube.com/watch?v=-FKLHN9swxs

Huset på venstre side i videoen er med original sokkel (husene er fra 1980), hvorimod min sokkel til højre i videoen (et stykke inde i videoen) er isoleret - udvendigt.

Det er ret simpelt:

1) Grav ned langs soklen (men grav den endelig ikke fri, så kan huset sætte sig, eller gør det i etaper)

2) Stik noget trykfast styrolit (flamingo, whatever), ned langs soklen (2 x 100mm i forband)

3) Skær til med en varmetråd, det der stikker op (jeg har lavet 45 grader fald, for at undgå vand der samler sig)

4) Dæk til med tyndt armeringsnet, sikret med kramper, clips eller andet til at holde på nettet

5) Få en murer til at pudse det op

I en gør det selv version koster det ca 500-1000 kr pr meter sokkel, inkl materialer og betaling for murer. Hvis du skal betale nogen for at grave, sætte styrolit osv, bliver det noget dyrere.

Fordelen er nu at der er permanent isoleret. Det er NÆSTEN som at få gulvvarme, der bliver relativt lunt på gulvene (i forhold til før). Lige nu hvor sneen stadig ligger, er der sne ikke bare op til, men op ad min sokkel. De andre huse i området har ikke nogen sne 1-2 meter fra soklerne. Så kan man jo gætte sig til hvordan den sne er smeltet på de andre huse.

I øvrigt så har jeg mellem 1) og 2) ovenfor skåret ud til alu-pex rør rundt i siden af soklen (frem og retur), og lavet "sokkelvarme". Ikke noget jeg vil anbefale til fossile brændsler, men når man har solvarme kan man afsætte noget af varmen i soklen, som ellers ikke kunne bruges til andet (f.eks. eftermiddag, når pumpen ellers ville lukke ned når solen går på hæld, samt forår/efterår især, det stopper kulden endnu mere fra at komme ind i gulvet).

Men selv uden solvarme og "sokkel-varme" kreds, så er bare isoleringen noget der hjælper utroligt meget på både komfort, energi, miljø og varmeregning. Utroligt at der ikke er andre der har gjort det (af hvad jeg ved af).

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Nu kan du så se i videoen, at der også er anvendt termografi. Jeg har "hacket" et termografi kamera ved at kombinere video-signalet med et bullet cam, og sætte begge dele ind i en mini-DVR. Derved kan jeg lave video i stedet for still billeder, og hvor man endda kan se på det almindelige billede hvad det er der ses på.

I dag kan man købe nogle add-on termografi-kameraer som passer på smartphones. Det er stadig dyrt legetøj men det kan bruges til mange andre ting end isolering, f.eks. fejlsøgning. Den mindste smule fugt (f.eks. i et gulv) vil vise sig som "kolde" streger pga fordampningen, så man kan finde en lækage på den måde. En el-måler eller andre installationer der driller - der er der næsten altid et "spor af varme" (eller kulde) der hvor der er noget galt. Bremser der hænger, lejer der er gået og mange andre "fejl", det er meget nemt at se hvor fejlen er når man har "varmesyn". Det har selvfølgelig begrænsninger - man kan f.eks. ikke se igennem glas. Og forskellige materialer har forskellig emissitivitet, det kan drille lidt. Det samme kan reflekterende flader, typisk zink og alu indækninger.

Det man kan føle når man står ved et bål, ovn, brændeovn etc, det er den samme stråling som kameraet kan se - men meget mere følsomt (typisk 1/10 grad forskel eller bedre).

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Nå ja, mht termografi og din sokkel så vil jeg lige nævne noget der ofte er overset: Når du ser på din sokkel så tænk på at jorden har mere end 1000x højere varmekapacitet end luften. Din væg er hulmursisoleret, og alligvel vil noget varme slippe ud den vej - men det er ud i luften. Din sokkel går lige op ad jorden - og jorden suger varmen ud af huset som en svamp. Selv om det "kun er en tynd stribe langs huset" så er det enorme mængder energi du bruger på at opvarme flere 100 m3 jord omkring et typisk hus med dårligt isoleret sokkel.

Så JA! Det kan rigtig godt betale sig. Hvis huset ellers i øvrigt er rimeligt isoleret, så vil jeg sige start med at skifte glasset i vinduerne (hvis rammerne er OK), da det er ret billigt (i forhold til helt nye vinduer, det koster typisk 10x så meget). Derefter kan du se på soklen, som beskrevet ovenfor. Når den er isoleret, så få lavet termografi igen - og se hvor der er de værste kuldebroer.

Da jeg har mange andre tiltag i huset, så kan jeg ikke give dig nogle tal på besparelser - men du kan jo se videoen i mit første svar - den taler nærmest for sig selv. Selv uden besparelse så er investeringen det hele værd alene på den øgede komfort. Tilføjer du så gulvvarme og solvarme (virker rigtig godt sammen), så bliver det først rigtig godt, men så er det jo en noget større (dvs mere langsigtet) investering.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 14-02-2017 07:36

Ja, jeg har isoleret soklen i et enderækkehus (gavl og bagside), og af alle de mange forbedringer jeg har lavet efterhånden er det her nok den der har givet den største besparelse samt bedste komfort-øgning - til prisen.

https://www.youtube.com/watch?v=-FKLHN9swxs

Huset på venstre side i videoen er med original sokkel (husene er fra 1980), hvorimod min sokkel til højre i videoen (et stykke inde i videoen) er isoleret - udvendigt.

Det er ret simpelt:

1) Grav ned langs soklen (men grav den endelig ikke fri, så kan huset sætte sig, eller gør det i etaper)

2) Stik noget trykfast styrolit (flamingo, whatever), ned langs soklen (2 x 100mm i forband)

3) Skær til med en varmetråd, det der stikker op (jeg har lavet 45 grader fald, for at undgå vand der samler sig)

4) Dæk til med tyndt armeringsnet, sikret med kramper, clips eller andet til at holde på nettet

5) Få en murer til at pudse det op

I en gør det selv version koster det ca 500-1000 kr pr meter sokkel, inkl materialer og betaling for murer. Hvis du skal betale nogen for at grave, sætte styrolit osv, bliver det noget dyrere.

Fordelen er nu at der er permanent isoleret. Det er NÆSTEN som at få gulvvarme, der bliver relativt lunt på gulvene (i forhold til før). Lige nu hvor sneen stadig ligger, er der sne ikke bare op til, men op ad min sokkel. De andre huse i området har ikke nogen sne 1-2 meter fra soklerne. Så kan man jo gætte sig til hvordan den sne er smeltet på de andre huse.

I øvrigt så har jeg mellem 1) og 2) ovenfor skåret ud til alu-pex rør rundt i siden af soklen (frem og retur), og lavet "sokkelvarme". Ikke noget jeg vil anbefale til fossile brændsler, men når man har solvarme kan man afsætte noget af varmen i soklen, som ellers ikke kunne bruges til andet (f.eks. eftermiddag, når pumpen ellers ville lukke ned når solen går på hæld, samt forår/efterår især, det stopper kulden endnu mere fra at komme ind i gulvet).

Men selv uden solvarme og "sokkel-varme" kreds, så er bare isoleringen noget der hjælper utroligt meget på både komfort, energi, miljø og varmeregning. Utroligt at der ikke er andre der har gjort det (af hvad jeg ved af).

 

 

Super fedt at du netop har gjort dig nogle rigitg gode erfaringer med det. 

Du har vel ikke nogle billeder af soklen før og efter, således jeg kan se hvordan det synlige resultat ser ud?

Umiddelbart syntes jeg at 2 x 100mm lyder af meget, altså at soklen bliver ca 200mm tykkere at se på, så ville gerne se hvordan slut resultatet ser ud

 

Skrevet af jhvdenmark på 14-02-2017 08:21

 

Super fedt at du netop har gjort dig nogle rigitg gode erfaringer med det. 

Du har vel ikke nogle billeder af soklen før og efter, således jeg kan se hvordan det synlige resultat ser ud?

Umiddelbart syntes jeg at 2 x 100mm lyder af meget, altså at soklen bliver ca 200mm tykkere at se på, så ville gerne se hvordan slut resultatet ser ud

 

Mureren havde også betænkeligheder, men efter han så det færdige resultat var han meget overrasket over hvor pænt det faktisk ser ud. De fleste lægger slet ikke mærke til det med mindre man gør dem opmærksomme på det (eller de er fag-nørder).

Du kan se i videoen - den ene side er original, den anden er isoleret. Det er kun "toppen af isbjerget" man kan se, resten er under jorden.

Der er flere videoer på samme "kanal" hvor man også kan se soklerne. Videoerne er fra flere år siden, jeg tror det var i 2011 jeg installerede dem. Allerede dengang blev der lunere i gulvene (lad os sige, mindre koldt langs indersiderne af væggene), og ... måske lavere forbrug, det er jo svært at måle hvad der kommer hvor fra.

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Du kan se soklen lidt tættere på her:

https://www.youtube.com/watch?v=nisbolhyYa4

Om det er "pænt" enten før eller efter, er jo en smagssag. Lunt gulv og sparet energi - så er det "pænt nok" til mig.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 15-02-2017 11:19
Du kan se soklen lidt tættere på her:

https://www.youtube.com/watch?v=nisbolhyYa4

Om det er "pænt" enten før eller efter, er jo en smagssag. Lunt gulv og sparet energi - så er det "pænt nok" til mig.

 

Tak for det andet video klip.

 

Syntes stadig det er svært helt at se. Kunne du tage et billede af soklen og smid op? Ville være super taknemmelig for det

 

 

Skrevet af jhvdenmark på 15-02-2017 11:39

 

Tak for det andet video klip.

 

Syntes stadig det er svært helt at se. Kunne du tage et billede af soklen og smid op? Ville være super taknemmelig for det

 

 

 

Send mig en PM med din email så skal jeg sende dig noget direkte.

Hvor i verden er du? Vi kunne evt arrangere en privat visning - efter aftale (men så skal det være inden for maks en uge). Nordsjælland ...

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

osolemio skrev den 15-02-2017 22:22:59

 

Send mig en PM med din email så skal jeg sende dig noget direkte.

Hvor i verden er du? Vi kunne evt arrangere en privat visning - efter aftale (men så skal det være inden for maks en uge). Nordsjælland ...

 

 Halløj

Den isolering du har lavet, går den til sokkelkanten eller går den op og dækker den første mursten i selve muren?

jhvdenmark skrev den 09-09-2017 19:40:16

 

Send mig en PM med din email så skal jeg sende dig noget direkte.

Hvor i verden er du? Vi kunne evt arrangere en privat visning - efter aftale (men så skal det være inden for maks en uge). Nordsjælland ...

 

 Halløj

Den isolering du har lavet, går den til sokkelkanten eller går den op og dækker den første mursten i selve muren?

 Jeg har dækket til og med første sten, sådan så fugen mellem første og anden sten udgør kanten af den nye sokkel. Det er vel ca 5 år siden jeg isolerede soklen på den her måde og jeg kan bare sige det virker max. Selv i den her solfattige sæson har jeg endnu ikke brugt fjernvarme til opvarmning. Det har også hjulpet rigtig meget at jeg har installeret gulvvarme i både stue-etage og på 1. sal. Det kan suge enormt meget solvarme til sig, og gemme det i mange dage. Det aftager gradvist så man kan ikke lige sige hvor mange dage det holder men som sagt, på trods af kolde nætter er der endnu ikke brugt varme. Det kommer nok først en gang i oktober så småt.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis