Alfix elller Lip?

Hej,

Hvad er nemmest at påføre til vådrumsmembran ?

Jeg har hørt, at Alfix 2k er cementbaseret, dvs ikke helt nemt at påføre, da man vel nemt kan komme for meget på, så underlaget ikke er jævnt.

Er Lip nemmere at arbejde med ?

Hvad er jeres erfaringer ?

 


Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lip (Lim)mørtel er mig bekendt også cementbaseret. Iøvrigt et fantastisk produkt at pudse væg og facader op med - stærkt og holdbart.
Jeg har endnu ikke konstateret, at der er nogen der har opfyldt kravene til, at der er nok vådrumsmembran påført fladerne (1 mm).

Jeg har brugt både Alfix og Lip og hælder nok en smule til Alfix, og dette er nok især p.g.a. muligheden for selvklæbende manchetter og hjørnebånd i deres produktserie.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Orla Nautrup på 10-02-2017 02:25
Jeg har endnu ikke konstateret, at der er nogen der har opfyldt kravene til, at der er nok vådrumsmembran påført fladerne (1 mm).

 

Det er sjovt du skriver det, for den tanke har jeg gået med mange gange, om folk får smurt et tykt nok lag på...hvordan sikrer man at man får det? skal man bare lade være at få det til at strække så langt når man ruller det på?

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tandspartel... så har du styr på tykkelsen
En tommelfinger regel er at når båndende i hjørnerne ikke kan ses eller mærkes er laget på omkring 1 mm. Ellers kan det kontrolleres ved at se om man har forbrugt det antal kilo lip/alfix som producenterne anbefaler for det pågældende antal m2. Man kan kontrol måle ved på et vilkårligt sted skære en lille firkant på 3 x 3 cm ud med en stanley kniv og så ved hjælp af enten en skydelære (husk at børste skidt væk fra bagsiden af prøven) eller ved hjælp af en speciel "plastik lineal" fra PCI (Basf) måle tykkelsen visuelt. Foretrækker faktisk den fremfor skyde læren da man meget tydeligt kan se forskel på 0.9 - 1.0 - 1.1 mm prøven vil typisk svinge fra 0.9 til 1.1/1.2 skydelæren kan meget nemt vise et for positivt resultat hvis den kommer til at vile på et sandkorn.

1K i både lip og alfix er stort set det samme at arbejde med. 2K skal helst spartles på og en uøvet vil typisk få et meget uensartet resultat. 1K skal rulles på af 2 gange. En uøvet måske 3 gange for at opnå den ønskede tykkelse på 1 mm. 1K kræver helt tør beton da den ikke er diffusions åben. Har man mistanke om lidt fugt i gulvet er det 2K da den er diffusions åben.

km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Enig med Orla. Der er næsten altid for lidt på. Enig omkring tandspartel. 4x4 mm påføres først med tænderne indad og glittes derefter med den flade side. Prøv at trække så ensformigt som muligt på enten lodret eller vandret. Ikke i 8 taller eller andet. Når det så glittes/glattes trækker man modsat tændernes retning og helst kun en enkelt gang for ikke at begynde at forskubbe den ellers lige så ensartede påførsel.

km
Hej kmflisemester.

Endelig et svar på mit spørgsmål :-)
Jeg er ikke øvet, har faktisk aldrig prøvet det før.
Det er et badeværelse i kælder, dvs. der er jo beton både i gulv + vægge, så reelt er der jo ikke krav om en vådrumsmembran, men det er en anden diskussion, som ikke alle er enige med mig i.

Men HVIS jeg alligevel gør det, overvejer at gøre det på væggene bare, da den ene indervæg er en koksvæg og den anden lavet af multiplader, hvad er så nemmest for en uøvet. Og JA, den skal jo være diff.åben grundet kælderydervæggen.

Hvis du siger, at en uøvet får et uensartet resultat, som jeg havde på fornemmelsen med Alfix, så blir det jo sværere at sætte fliser op bagefter.
Er Lip bedre for mig, men findes den overhovedet i diff.åben ?
Alternativt skal jeg droppe vådrumsmembran på ydervæggen og kun gøre det på indervægge, så behøver den ikke være diff.åben... Så kan jeg vel bruge lip...

Hvis indervæggene skal tages, så tager jeg nok også gulvet, der er gulvvarme i og det er kun på ca. 3-4 m2.
Men vil droppe ydervæggen.

nogle kommentarer til det ?

PS. Til orientering har jeg bogen om vådrum og de skriver at det ikke er et krav med vådrumsbeh. i badeværelse i kælder i et 1-familie hus... men lad os ikke diskutere det i denne tråd.





Thomas
Jo pointen er at den får dels uensartet tykkelse, den er også sværere at sætte fliser op på. LIP kører med et sæt i en hvid pap kasse som er 2 komponent og er også diffusions åben. Personligt ville jeg ikke springe over ydervæggen ej heller gulvet. Hvis huset en dag skal sælges vil købers rådgiver prøve at finde alt hvad der kan trække ned i pris og der kan også muligvis blive noget med din egen forsikring hvis du undlader. Hvis du derimod har billed dokumentation kan du afvise alt. Rent praktisk kan man diskutere om ikke det er at gå med livrem og seler, men nu har du da et par vinkler som ikke nødvendigvis har noget med kvaliteten af dit færdige produkt at gøre :-)

km
Dvs. Lip's 2k skal ikke spartles på, men rulles ?

Thomas
Du kan prøve om du kan rulle det. Så vidt jeg husker laver rullen en mega ru eller "høj" profil fordi det er lige stift nok til at rulle. Men måske med en skum gummi rulle.

km
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også