Gulvvarme ell isoleret trægulv?

Hej gds'ere

Sagen kort.
Har købt gl hus (æv æv, mange overraskelser).
Har været nødsaget til at brække gulv op. Der er 350 mm at gøre godt med inden nyt gulv lægges på. Alle vil ha gulvvarme i disse tider, men jeg dømmer om en pilleovn (brændeovn bare med piller) og varmeflytning (ell genveks).

Klaplaget under de ca 350 mm er ca 100 mm og ikke-isoleret.
Huset er gammelt og ikke godt isoleret i vægge.

Spg.:
Hvis jeg laver gulvvarme og ikke ønsker at anvende det til varme, hvor koldt er betonlaget da at gå på (skal have 11 mm laminatgulv), når jeg forhåbentlig varmer rummene med min pilleovn?

Hvis jeg laver trægulv som ikke er med varme,, hvordan pokker gør jeg da med undergulvet?
Jeg har overvejet: 150 mm sundolitt + 150 mm sundolitt i forbandt (300 mm total) og så gulspånplader direkte derpå og flydende ulv derpå.
Men er dette nok og vil det ikke give sig uden strøer?
Skal sundolitten limes sammen?
Er S60-serien ok?

Hvilken anden løsning kunne tænkes (husk at der er uisoleret under klaplaget og dermed risiko for kondens) med strøer som jeg har erfaring med?

Håber I har gode input

Bh
Flindten

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg skal lige være sikker på opbygningen af dit gulv nedefra og op efter.
Du skriver.
Du skriver:
bæredygtigt jord
100 mm klaplag
350 mm fri luft?
færdig gulvbelægning

Er det en lille krybbekælder eller forstår jeg forkert?

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
ventileret hulrum under gulv = krybekælder :-)
Ikke iflg tilstandsrapporten Det er ej heller udluftning i soklen
så burde byggesagkyndig nok læse op på hvad en krybekælder er for iflg. sikkerhedsstyrelsen under punkt info til byggesagkyndige står der
"Krybekældre er betegnelsen for lave, ventilerede rum mellem bunddækket (terræn /kryberummets bund) og krybekælderdækket (husets nederste etageadskillelse) se figur 5.7. Betegnelsen krybekælder anvendes også, når hulrummet er ganske lavt, fx 100 mm, og utilgængeligt."

her er linket http://huseftersyninfo.dk/5.2.1/0/30

altså du har en krybekælder..... men det er jo ikke det du spørger om, men sundolitt kommer selv med svaret her http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton
Annonce
Ja, jeg har læst Sundolitt-anvisning, men jeg kender ingen som har erfaring med metoden og der står ikke præcist, om plader fx skal limes?

Sluttelig - også mit spg om hvorvidt betonen forventes at være meget kold uden varme på (med ca 220 mm sundolitt)?

Mvh

man limer normalt ikke styroform plader sammen

 

og hvilken beton er det du snakker om ville du ikke lægge gulvspånplader direkte oven på styroformen ??

Enten vil jeg lave gulvvarme (dvs min kone vil), eller også fylde hulrum op med Sundolitt og gulvplader derpå. Ikke plader på beton.

Spørgsmålet var da. Hvis jeg støber gulvvarme men ikke vælger at bruge det, hvor kold bliver betonplader da at gå på i de kolde måneder (med 11 mm laminat)?
Slet ingen som kan hjælpe?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis