Dimension på HEB bjælker i etageadskillelse

Jeg ahr et ældre hus, hvor der er lavet en tilbygning i 1976. Der er tale om en tilbygning med 1. sal. Det ærgerlige er, at vi ikke må benytte 1. salen, idet de bjælker der er, ikke er dimensioneret til at rummet må benyttes.

Jeg skal prøve, at skitsere mit problem og høre om min løsningsmodel er brugbar og lovlig.

Stueetagen er 5.20 m lang og bredden er 5,90 m (indvendig mål). Der er synlige (fritliggende) bjælker som spænder over stuens bredde. De hviler på ydermurenes remme. Bjælkerne har en dimension på 14,5 cm i højden og 12,5 cm i bredden. Afstanden mellem bjælkerne (midt til midt) er 90 cm.

Min ide er, at jeg oven på de fritliggende bjælker - det bliver så altså på førstesalen - lægger 3 stk HEB bjælker igennem hele rummets længde  på 5,20 m. HEB bjælkernes dimension er 10x10 cm. HEB bjælkerne lader jeg så hvile på ydermurerne. Så er tanken, at jeg simpelthen skruer de fritliggende bjælker fast til HEB bjælkerne via hul gennem både træbjælke og HEB bjælke. Der benyttes gevindstænger og boltplader. Så "trækker" jeg træbjælkerne op mod HEB bjælkerne. Da der er 5 træbjælker og 3 HEB bjælker vil der således blive tale om 15 påskruninger.

Herefter vil der blive lagt strøer på træbjælkerne i samme højde (10 cm) som HEB bjælkerne. Og så til sidst gulv.

Kan det mon gøres inden for de byggeregler der er. Og så lige et spørgsmål; kan man lægge HEB bjælken ned således profilen bliver som et H - altså hviler på "to ben". Det er bare fordi det vil gøre det lettere at lave ophænget af træbjælkerne da det bliver mere regulært at bore i HEB bjælken.

Hvis 3 bjælker ikke er nok - så måske 4 stk. Afstanden mellem HEB bjælkerne bliver fordelt over afstanden på 5.90 m som er stuens bredde. Det skal bemærkes, at 1. salen er 4 meter i bredde, idet der er skunkvæg i hver side. Skunkvæggenes lodrette reglar er påstkruet træbjælkerne og hænger i spærrene.

Jeg er ked af at få en alt for høj bjælke. 10 cm i højden passer fint, da gulvet ellers kommer for højt op.


woodlife
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke udtale mig om styrken eller antal.
Men du behøver ikke at bore igennem HEB bjælker. Du kan bore i træbjælken lige ved siden af, hver anden gang på den ene side og hver anden gang på den anden. Så sætter du en KRAFTIG fladstål ind over flangen med gevindstang igennem. Det kan være en 120 x 40 x 10 med f.eks. 11 mm hul ( M10 gevindstang) 40 mm fra den ene ende. Du har så ingen skruer ovenover HEB og du har let ved at montere det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænker du vil få et bedre resultat ved at påfore med spærtræ på siden af dine eksisterende bjælker. Hvis du har 10 cm at give af i højden, kan du anvende 45 x 245 mm spærtræ og i samme anledning få rettet gulvet op.

Med venlig hilsen

Anders

Hvis du skal have byggemyndighedens godkendelse for at benytte 1. sal, vil de sikkert forlange statiske beregninger, så find lige en byggesagkyndig som kan klare det. Dem der mester disse "simple" beregninger kan sikkert gøre det på en times tid.
Jeg tror du skal glemme alt om HEB 100. Med et spænd på over 5 m vil du få en del nedbøjning. Og lægger du bjælken på siden, mister du en hel del af styrken.
Anders's løsning med spærtræ synes jeg lyder fornuftig, og det kan være at du kan få trælasten til at hjælpe med beregningerne.

Søren O
Der er i vores hus lavet et lignende koncept med nedstropning til spær i etageadskillelse fra en gitterkonstruktion der er lavet i en senere opført overetage - den del af konceptet er god nok.

Men en en HEB100 kan ikke bære en etageadskillelse over det spænd - spærtræ hjælper måske ikke nok og forøger byggehøjden væsentligt så er ikke sikkert det er aktuelt - mener der ved etageadskillelse skal regnes med 150N/m2.

Den rigtige vej er at kontakte en ingenør - det er ikke kun dimensionen af bjælkerne, det er også styrken og arten af murværket, er der trærem på ydervæggen etc etc

Ydermere er der lige spørgsmålet om den del af overetagen er godkendt til beboelse dvs indgår i BBR efter ombygningen i 76 - hvis den ikke gør skal den isoleres til gældende standard i bygningsreglementet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I skal have så mange tak for de inputs I har givet. Jeg kan se, at min umiddelbare løsningsmodel nok ikke lige er brugbar. Men jeres forslag og tanker tager jeg nu med til en bygningsingeniør som så må lave beregningen.
Til dig BOFH kan jeg oplyse, at rummet er godkendt hvis jeg lægger en "kæmpe" bjælke i træ. Den bjælke er monteret, men gør i realiteten rummet ubrugeligt. Isoleringen er ok.
Jeg håber det måske kan lykkedes med flere HEB bjælker. Men vi får se. Tak skal I i hvert fald have

woodlife
Anders skrev 4 / 2 kl. 21.14 "Spærtræ 45 x 245" Det skal så monteres på siden af de spær du har nu. Så de 145 mm er synlig nede i stuen og de 100 mm kommer op over nuværende gulvhøjde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis