Mursten

I forbindelse med at jeg river er par gamle bygninger ned. Så har jeg fundet "interesse" i den firkantede sten vi kalder mursten. Jeg har fundet ud af at jeg ikke aner en klap om mursten. Så er der en der vil dele ud af deres viden så billeder jeg blive taknemmelig. Hvad er feks blødstrøgne. Hvad er forskellen på sten der bruges ude og inde er der forskel? Osv. Det virker måske fjollet, men bliver lidt imponeret over er byggemateriale som efter 120-140 stadig er stærk som var den lavet igår. Mvh

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Mursten
Var ikke særlig fyldestgørende desværre

Hej.

Styrken på mursten svækkes med tiden og vil derved ikke opretholde sin styrkeevne.
Det skal man huske ved genanvendelse i større byggerier.

Der findes 4 behandlingsmetoder til mursten.

Håndstrøget sten
Blødstrøget sten
Maskine sten
Hårdtbrændte sten

Stenene har 5 eksponeringsklasser og derfor hedder nogen sten til indvendig brug, nogle til normal udvendig brug og andre til hårdbelastet miljø som skorsten, sålbænk og sokkel. 
http://www.mur-tag.dk/index.php?id=528

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Bemærkning til mursten. I 60-erne var det normalt at man også murede facader op i mangehulsten (røde og gule cellesten). De har en god isoleringsevne.

Ps. Da jeg renoverede huset fandt jeg rigtig mange gamle mursten, mål 15x9,5x31 cm - mon der er tale om munkesten ? De var iøvrigt ikke brændt men grå og soltørret. 

Hej martin. Tak for svar, men tænker om det er muligt at se forskel på de forskellige eksponerings klasser.?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis