Fjerne flisepest..... Hvordan?

Så er den gal.... Husets kvindelige beboer har set sig gal på flisepesten....

OK, det er måske ikke kønt, men jeg er ikke så skræmt af det... Men hun insisterer på det skal fjernes NU..

Hvordan gøres det, sådan rimelig enkelt... Man kan jo hyre et firma, men med 200 kvm fliser er det jo ikke gratis.. Hvordan med højtryksrenser og en pasende forsats? Er det evt noget man kan leje?

Jeg hører gerne om erfaringer med at fjerne flisepest....


MVH Njord
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Højtryksrensning gør det vist bare være (har jeg hørt) Men til gengæld ved jeg at brændeovnsaske (lud) er temmelig effektiv - men det sviner.
Flisepest ? pga. dårlig cement ved støbningen ? Skift hele arealet....


Hvis det er alger m.m.

Fugt fliserne grundigt. drys det billigste vaskepulver du kan finde på .... skrup ihærdigt med en stiv kost/gulvskrubbe... skyl igen.

Nemmeste løsning..... skift madammen ud ....;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Hmm.. jeg troede at flisepest var en art lav der forplanter sig på fliser uanset flisens kvalitet.
Vi har fliser på syd og norsiden af huset (samme parti) men det er kun på nordsiden vi fra tid til anden har udfordringer med flisepest, så jeg tænker det må være miljøet der er årsag til pesten og ikke kvaliteten af fliserne. 

Ps. Vaskepulver indeholder vist fosfor - risiker man ikke at gøde ukrudtet mellem fliserne unøddig 

Jeg har prøvet mange forskellige metoder på vores fliser på terrasse og rundt om huset (100 kvm i alt). Vi havde både alger og meget flisepest.

Endte med at rense med en prof. rensemaskine + imprægnere bagefter...og har været meget tilfreds lige siden.

Jeg har aldrig turde bruge en hobby-renser pga. det store slid man kan risikere på fliserne. I stedet lejede jeg udstyr hos www.lejmigfliserens.dk og rensede selv fliserne. Det tog mig én (hel) dag at rense og ca. en halv dag efterfølgende at imprægnere og jeg har ikke kunne se noget slid på fliserne efter behandlingen.

Det kan anbefales.

Mvh. AllanE
Flisepest er en lav.

Jeg har ingen under min altan og under mit havebord / bænke. det skyldes givet vis dier er tale om varmgalvaniseret stål... Og mit gæt er at den mikro smule zink der er optaget i vander der læber ned under gør at laven ikke kan vokse...

Bolius, der vel må kaldes en ret uafhængig instans, skriver at man ikke skal bruge en alm højtryksrenser, men derimod en "patio cleaner" og de advarer jo ikke om at anvende denne type... tvært imod er det den metode de skriver er mest effektiv...

https://www.bolius.dk/flisepest-paa-terrassen-saadan-fjerner-du-det-2437/

Så den måde er da klart i overvejelserne...

MVH Njord

Jeg har lige prøvet at flytte nogle effekter (blomsterkummer, havemøbler, trillebøre mv.) der er opmagasineret på flisearealet hvor der også er flisepest, her var der bart - altså intet flisepest.
Så nu prøver jeg med et køkkenbordsforsøg, jeg har simpelthen dækket fliserne til på nordsiden med en presenning så alt sollys lukkes ude (lige som økologisk ukrudtsbekæmpelse), så må jeg se til foråret om det har en gavnlig virkning.

Ps. Indrømmet, jeg er ikke så begejstret for imprægnering - mener at havde læst det indeholder nanopartikler der vist er problematisk for miljøet og ens helse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis