levetid på lavenergi pærer

Hej,

 

Vi oplever at skulle skifte pærer MEGET ofte (hver 4-6 mdr.)

vi benytter Phillips "low energy" som burde kunne holde 8000 tænd/sluk og 2000 timer - men oplever det lang fra.

kabler og sikrings boksen ligner noget fra 70/80erne, vi har en enkelt lysdæmper fra samme periode...

kan man have "dårligt" strøm som slider mere på pærerne eller skal vi bare skifte pæremærke?

 

//henrik

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har den erfaring med lavenergi pære, at når de sidder i udendørs lamper holder de slet ikke den lovede tid.
Dem jeg har indendørs synes jeg holder fint...
Men efterhånden er jeg ved at gå over til led pære.

Vi prøver igen, i morgen --
der er noget om snakken. Lav energi pæres holdbarhed er teoretisk.
Der er mange faktorer der ændrer på holdbarheden. Små forstyrrelser i spændingen kan være nok, Osram har en helt serie af Led pærer, som ikke er egnet til udendørs brug og fugtige lokaler.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Man skal jo huske på at der er tale om en gennemsnitlig levetid, da de jo af gode grunde ikke kan teste alle deres lyskilder.
Det kan jo også være lyskilde fabrikanterne bruger samme "testudstyr" som Folkevogns fabrikkerne


Jeg havde feks en af de allerførste lavenergi lamper fra Phillips, der blev kaldt syltetøjsglasset (reelt set var det et krøllet lysrør, pakket ind i en E27 fatning), pgra den form. Der blev det anbefalet at den ikke blev tændt og slukket hele tiden, fordi elektronikken ikke var gearet til det. Alligevel havde jeg den siddende på mit wc i over 10 år, og den virkede fint.
Omvendt har jeg haft andre der ikke holdt mere end et par måneder, selvom de stort set brændte hele tiden
Prøv at kontrollere din spænding. Jeg havde en kollega der boede tæt ved en transformation og han målte 245 volt i hans stikkontakter, hvilket selvfølgelig også vil "slide" på brugsgenstande.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 30-01-2017 19:35

Man skal jo huske på at der er tale om en gennemsnitlig levetid, da de jo af gode grunde ikke kan teste alle deres lyskilder.

Jeg vil nu komme med den påstand af ingen seriøs producent af lyskilder i dag har så stor variation på produktionen af deres produkter, så spedningen er det reelle problem. Til gengæld skal der ikke meget forskel til i de forhold man udsætter den for f.eks. fugt og temperatur, før det har en stor indflydelse leveltiden. Meget forsimplet kan man sige at hvis man øger temperaturen 8-10 grader fordobles nedbrydningshastigheden og leveltiden halveres. Så der er meget forskel på om pæren sidder i en åben lampe eller som indbygningsspot.

Samtidig er det typisk leveltiden for selve LED elementet der er angivet og ikke for elektronikken i pæren. Det er sikkert også testet under urealiske forhold.

PS. Jeg har også selv dårlige erfaringer med Phlips LED. 

 

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis