Motorkul i vaskemaskine.

Jeg skal til at skifte motorkul i min discount Blomberg vaskemaskine (da den har bestemt sig for at ophørt med at centrifugerer). Jeg kom til at tænke på, hvad er i grunden kullenes primære funktion i sådan en elmotor. ?

Ps. Jeg ved at nogen nyere og dyrere vaskemaskiner ikke er med motorkul. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frank, helt kort svar på dit spørgsmål er at lede strømmen via kummutatoren til ankeret, som er den del der drejer rundt. De har ingen funktion derudover, men kan blive slidte og dermed blive for korte.
Nyere vaskemaskine er børsteløse (uden kul), og har noget elektronik, som styrer statorens frekvens og dermed motorens omløbstal. Ankeret er så erstattet af en permanent magnet.
Men hvis din vaskemaskine ellers vasker normalt er det ikke sikkert, at det er kullenes skyld, at den ikke vil centrifugere. Begiv dig ned i maskinrummet og se om der skulle være en kontakt eller et relæ, der strejker.

fase

Tak for supergodt svar  Ja maskinen vasker og lukker fint vand ud som den skal. Nu er kul-dimserne afmonteret (bøvlet) og der var ikke meget kul tilbage, så jeg håber de var synderen, nu er der i al fald bestilt nye (400 kr for et par - det er sku 1/5-del af vaskemaskinen indkøbspris for 3 år siden) 

Hæ.. sønnen siger, køb da for pokker en ny prisbillig vaskemaskine til 1.500 kr med to års reklamationsret, så kan den holde så længe den kan - istedet for det bøvl. Og ja han har muligvis ret med den moderne "brug og smid væk" mentalitet.    

At det er lidt bøvlet, er vel til at komme over. Det er ikke hver dag, du skal skifte kul. Jeg er så ikke enig med din søn. En maskine til 9000, som kan holde i 20 år, er ikke dyrere end en til 3000, og som holder i, skal vi sige 6 år. Dem køber du så 3 af, og prisen for den dyre er så lig med de tre, du har købt. Desuden kan du opleve, at tøjet bliver mindre slidt, det ses i trevlefiltret.
Brug og smid væk kulturen har vi jo arvet fra USA, og det er ikke nødvendigvis at fra den kant, der er kulturberigende.

Jeg glemte at tilføje, at alle står med åben mund og polypper, og venter i dyb spæding på, om det var nok at skifte kul


fase
Fabrins forklaring er som sædvanlig fremragende, jeg vil bare tilføje at når du ser at en boremaskine måske gnistrer lidt inde bagved endedæksel, så er det fra kullene det gnistrer, fordi der ikke kan være konstant perfekt forbindelse når der hele tiden skiftes lameller rundt i kommuttoren fordi det kører rundt. Hver enkelt gnist giver en lille slitage, så de har altså en alder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skal hilse og sige at mekanikken er rimelig tung og vende bunden (næsten) opad på - måske kan jeg allerede give en tilbagemelding i morgen om patienten har overlevet, vi kan jo ikke havde I går rundt med åben mund og polypper alt for længe.  

Annonce
Du behøver nu normalt ikke at vende en vaskemaskine. Man tager bagbeklædning af, så er der adgang til at afmontere motor. Det giver lettere adgang til motorkul, hvis den ligger ude på bordet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så køre bæstet igen som en drøm, det var slidte kul, dejligt - også med alle de penge jeg har sparet

Tak for tippet med at tage motoren ud, det var 100 gange meget nemmere. 

Ps. Hvor er man da handicappet uden vaskemaskine..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis