Nyt Pillefyr

Hej Alle

Vi står og skal til sommer og skifte det gamle brændefyr ud med et pillefyr.
Men da jeg ikke har meget forstand på hvad der er godt og om det er noget bestemt man skal være opmærksom på ved køb af pillefyr (udstyr mm.) Kunne jeg godt tænke mig at høre jeres forslag til hvilke pillefyr man skal vælge?

Jeg vil gerne have det er så fuldautomtisk som muligt.

Vores huset er på ca. 220m3, og fyret vil blive placeret i en stald bygning ca. 20 mtr. fra huset.

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et BlackStar/NBE 16 kW pillefyr. Jeg er tilfreds med det, men det skal tilses flere gange i løbet af ugen for at køre godt.

Skulle jeg skifte blev det nok et MGM Comfort Lux. Der er også NBE RTB som er forholdsvis "fuldautomatisk".

På StokerPro.dk kan du finde meget skriveri om pillefyr mm.

Enig NBE (scotte) træpillefyr er et godt "gør-det-selv" fyr til den forholdsvise lave pris, forstået på den måde det er nemt at udskifte sliddele mv. Masser af backup, net overvågning og et godt forum.

Ps. Mit køre fint flere uger i træk uden det skal tilses, jeg renser (og tømmer aske), og afvejer piller, indstiller blæserluft en gang om måneden samt hælder piller på en gang om ugen i fyringsæsonen - det er det..  

Det er mit indtryk der er mange muligheder på det danske marked - især hvis man er villig til at hoste op. Pillesug eller automatisk transport fra fjernlager er vel en del af maksimalt komfort. RTB, Bioheat, KWB, Pellematic, Hoval, Windhager, ETA osv. - jeg ved ikke så meget om det (kører stadig med en pillebrænder på en gammel salamander), men så bare en fil, som forsøgte at give lidt et overblik i en stokerfyrsgruppe på facebook.

mvh fma
Ok hvis man vil havde (næsten) den samme komfort som olie- og gasfyr skal man vælge det suveræne østrigske ÖkoFEN træpillefyr til en pris på mellem 80-100.000 kr plus installation omkostninger. :-)
pellematic og Ökofen er det samme fyr, jeg kan ikke helt se at de skulle være suverænt meget bedre end de andre luksusfyr som nævnt - der er åbenbart også noget som hedder hargassner

mvh fma
Annonce
Skrevet af FMA på 22-01-2017 12:29
pellematic og Ökofen er det samme fyr, jeg kan ikke helt se at de skulle være suverænt meget bedre end de andre luksusfyr som nævnt - der er åbenbart også noget som hedder hargassner

 

Du har ret Pellematic er det samme som Ökofen (det var jeg bare ikke klar over) Men grunden til jeg nævner og anbefaler pillefyret er den simple årsag at jeg kender en der har fyret og det køre som en drøm.

Lidt ked af at måtte sige det men RTB er ikke i samme klasse, det skal fra tid til anden adskildes (lidt "bøvlet" fra toppen ad) når fyret skal hovedrengøres.  

 

nej hverken mgm, rtb eller bioheat er i luksusklassen (de står vel også til under det halve, hvis det kan gøre det i indkøbspris) - de andre er derimod.

mvh fma
hej
jeg har et RTB 16kw pillefyr, installeret juli 2016 og den har nu i snart 7 mdr. kørt upåklagelig.
meget nemt at passe, har indtil nu brugt 3900 kg piller og jeg har kun tømt askeskuffe 2 gange,
ellers kun fyldt piller på, også dejlig den kan overvåges på nettet, tillige fin design, så indtil videre kan jeg klart anbefale at overveje sådan en.
at overveje den.
Vi har et hus på 210 kvm, næsten ikke isoleret på loftet, og intet i hulmur mm.
Vi har skiftet vores gamle brændefyr ud med et pillefyr. Forbruget af brande var sat til 48000 kr i året. Vi har lige købt et biodom 21, ved fyrexperten.dk . Og vi har regnet ud af vores forbrug årligt vil ligge på 12-15000 kr.
Super service, og så er der godt med garanti på alt. Vi er super tilfredse.

hej.nu kender jeg ikke økonomien  til opvarmning.men et pellux 100 fra vølund er at anbefale.har lige hjulpet min svorger med køb og opstart af et .han løb op i 36000,00.men så tog forhandleren og trak tilskudet fra,så den kom ned på 23500 kr.har selv en gruppe på fb.https://www.facebook.com/groups/823...=bookmarks

der er en god hjælp at hente,der er båden montør og forhandlere med i gruppen



kim
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis