Lugt i værelse

Hej kloge hoveder,

Jeg skriver for at søge inspiration til at fejlsøge, og viden om "lugte" i et hus.

Vi har et værelse hvor der er en lugt. Det varierer lidt fra dag til dag, og uge til uge, men der er helt klart en lugt. Lugten er... ikke som kælder. Der lugter ikke muggent som sådan. Men der er en lugt, og jeg kan nok bedst beskrive den som... Sødlig.

Jeg synes normalt ikke jeg kan lugte lugten mere nogle steder end andre, men var lige oppe og tjekke, og måske kommer det "mere" fra radiatoren, men jeg ved ikke om det bare er opvarmningen af lugten igennem radiatoren som forøger lugtindtrykket.

Så mit spørgsmål er nok: hvis der lugter i et rum, men ikke af kælder eller jordslået, hvad kan man så undersøge? Jeg kender udemærket lugten af "kælder" som jeg kan forstå skulle tyde på skimmel, men det er slet slet ikke sådan der lugter.

Vh

Patrick

Hej kloge hoveder, Jeg skriver for at søge... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Katrine2650

Har I fundet en løsning? Jeg er i præcis samme situation og har fundet ud af at lugten stammer fra min radiator - og at lugten kun forekommer når min radiator er slukket (hvilket den selvfølgelig er i denne sommervarme). 

Hej MB

Nej, har ikke fundet en løsning, men efter du har skrevet synes jeg da egentlig også, at der kunne være noget om en lugt fra radiatoren :-) Har du prøvet at gøre noget ved det? Vaske den ned eller noget? Mærkeligt den lugter, når den er kold? det plejer altid at være omvendt. Og også mærkeligt det her med at det lidt kommer og går. Hvordan fandt du ud af, at det var radiatoren?

Vi har jo fået lavet en undersøgelse af lugten/luften i værelset, fordi jeg gik helt i panik (haha), da min søn sover derinde. Der blev testet for hele 1000 forskellige luft"ting", som de normalt tester for ifm. godt eller dårligt indeklima og der var intet usundt at finde. Så jeg er meget mere rolig nu. Min onkel arbejder med fugt og kommer næste uge lige og tjekker/sikrer, at det ikke handler om det. Dog tror jeg bestemt ikke han finder noget, for synes slet ikke lugten er fugt-agtig. Og hvis det så viser sig "bare" at være en radiator er det faktisk ret komisk :-) En anden mulighed vi har talt om hos os er, at det også kunne være noget "lugt" fra vores underbo, som er en sød gammel dame, men som har boet i lejligheden i 100 år og en sommer og derfor har den der "gamle" lugt i hendes lejlighed, som lugten godt kan minde om nogle gange. Så derfor har vi overvejet at fuge rundt i kanten på det værelse også.

Jeps, det var lidt om hvordan det står til hos os. Har I stadig lugten?

Så længe det ikke lugter af gas...   

Jeg har oplevet at lignende lugte osse kan komme fra lygter og lamper når man tænder dem hvis de ikke har været brugt længe når støv varmes op på overfladen af pæren.

Ps. Ny (eller forkert) maling på radiatorer vil næsten helt sikkert producere en lugt de første gang de varmes op. Selv maling på væggen umiddelbart omkring radiatoren kan lugte , når det opvarmes , især hvis det ikke er helt hærdet. Selv efter malingen er tørt at røre ved, kan det stadig være i en tilstand , der reagerer på radiatorvarme.

Hej Frank Chr.

Det lugter overhovedet ikke af gas.. :-)

Og tak for input. Har ofte oplevet det her med at der kommer lugte fra radiatorer, når de opvarmes, særligt efter første gang, hvor de længe har været slukkede. Men her er det jo sådan set den omvendte problematik, som MB og jeg har :-) At radiatoren lugter "lidt" og engang imellem når den er KOLD. Mærkeligt.. 

Annonce

Hmm.. ja det er godt nok lidt underligt - og radiatoren er 100% tæt?

Jeg tænker naturligvis på om enten udluftningsskruen eller radiatorventiltermostaten kan udelukkes som synderen, vel vidende at gammelt dødt radiatorvand (og gl. luft i anlægget) lugter noget anderledes, nærmest som mosevand. 

Har I prøvet at vaske knægten?... 😉

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

en brændeovn der har stået hele sommeren lugter også første gang der tændes op om efteråret pga støv

@Frank Chr. ved ikke om den er 100 % tæt, hvordan tjekker jeg det? Altså jeg ved godt, hvor man normalt tømmer den for luft - er det udluftningsskruen? Og hvordan kan jeg tjekke, om den er utæt? Og radiatorventiltermostaten er vel blot den man justerer varmen på ikke? Og hvordan kan jeg tjekke om den skulle være utæt mon? Tak på forhånd :-)

Dels ved udluftningsskruen, dels ved radiatorventilen (indre pakdåse) kan der pible vand ud hvis begge er slidte, når man sætter varme (og tryk) på. 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også