Retning på gulv

Hej alle,

Jeg skal lægge et parketgulv. Huset er på to etager og på første sal er gulvet allerede monteret i længeretningen af stuen.

Nedenunder er værelsernes længderetning vinkelret på stuen og det hvirker umiddelbart flottets i rummene at lægge gulvet i længderetningen, som så er vinkelret på ovenpå.

Man kan ikke se rummenes gulve på samme tid ned gennem trappeopgangen da der er det samme klinkegulv oppe og nede i strapperummene.

Sprøgsmålet er om det skal ligge i samme retning i hele huset, altså om man kan "huske" retningen etagerne imellem og dermed bliver skør, eller er det kun mig som ved at der er forksel på retninge der har et "problem"? Eller skal det monteres i samme retning i hele huset?

 

Hilsen 1934

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville da lægge gulvet på langs ad rummet uden hensyn til, hvordan det ligger på første sal. Når du træder ind i rummet, ser du formentlig kun gulvets retning uden at huske på hvordan det ligger i de andre rum.

fase
efter min mening, skal retningen på plankerne ligge, så de giver dig en fornemmelse af rummet bliver længere set fra indgangs døren. Det gør du ofte får en fornemmelse af lange slanke rum, med god plads, mens en retning på tværs ifht. indgangsdøren, resulterer i rummet virker kort og "tykt".

 

Gulve (og lofter) lægges i samme retning som tagrenderne - lærte jeg engang. ;-)

Traditionelt lægges gulve på langs i huse, tror/mener det har lidt med skyggevirkning af samlingerne, der vil være mere synlige om gulve lægges modsat.

Persoligt ku' jeg aldrig finde på, at lægge gulve modsat af den lange led.

Men det kan vel været helt op til den enkelte, der er jo ingen lov for hvordan det skal gøres.

Lad os endelig se det færdige resultat eller endog delbilleder.

Go' arbejdslyst.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg ville helt klart ligge gulvet "på langs" i huset - forklaringen "langs tagrenderne" har jeg ikke hørt før - men den giver god mening..
Men hvis man synes andet er pænere, kan jeg ikke se en grund til ikke at gøre dette... det er jo vigtigt, at dem, der skal leve i huset, laver det optimalt for sig selv.. - (så længe det ikke er et byggeteknisk/lovmæssig anliggende..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hvis jeg skulle købe et hus hvor gulv og loft vendte forkert, skulle der nedslag i prisen. :-)

Hej,

Tak for gode svar.
Der er ikke noget der er langs huset (kvadratisk), langs tagrender (på alle sider), langs loft (gips) osv. Huset er kvadratisk 9x9m, rummet hvor gulvet allerede ligger er øverst i den ene halvdel som er 9x5m. Lige nedeunder dette rum er der et rum tilsvarende i gulvplan bare delt på midten hvorfor de bliver ca. 4,5x5m altså den anden vej. Målene er ikke helt præcise da de er lidt mere rektangulære i forhold til illustrationen:

 

Jeg ville stadig lægge gulvet på langs ad gulvet, uanset antal snit. Det drejer sig vel om hvordan gulvet kommer til at se ud, og ikke hvor mange gange, du skal save. Alle lægger mærke til, hvordan det ser ud, men ikke til, hvor lang tid du har brugt.

fase

Det var da et besværlig hus(ejer)  Men stadigvæk på langs af huset - hvilket er på tværs/det modsatte af tagspærene.  

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis