Isolering af loft

Hej

Jeg skal til at efterisolere vores luftrum på boligen, og de fleste steder anbefales det at ny isolering smides oven på den gamle isolering såfremt denne er i ok stand. Man siger dog også at de første 100 mm er dem der isolerer mest, så vil det i princippet ikke være smartest at lægge den nye isolering nederst, og derefter den gamle isolering oven på? Tænker her at standen på den nye isolering er bedre, mere jævn og uden huller og tryk, så vil man ikke få mest ud af at de første 100 mm med den nye og gode isolering? Og er der ikke også sandsynlighed for at lambdaværdien på 37 også er lavere end på den gamle isolering? Huset er fra 1963 og der er pt. ca. 150 mm isolering, og har indkøbt 120 mm Isover Flex batts. 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rækkefølgen af isoleringen er ligegyldig for varmetabet.

Det der menes når nogle siger at de første 100 mm isolerer mest er at de første 100 mm er dem der bedst kan betale sig. For at varmetabet halveres ift. 100 mm isolering skal du have 100 mm yderligere, dvs. 200 mm i alt. Hvis du igen skal halvere varmetabet skal du have yderligere 200 mm, dvs. 400 mm i alt. Og så videre...

Hvis din eksisterende isolering er MEGET dårlig og sammentrådt ville jeg, hvis det var mit hus, bortskaffe den og erstatte den med ny isolering. Hvis det kun er enkelte steder den er trådt helt ned kan du jo skifte de pågældende batts.
Tak for forklaring, så giver det lidt bedre mening

Ja, så kommer jeg det bare oven på den gamle isolering på nær de steder hvor den er slidt og trænger til udskiftning.

Jeg er også i gang med at montere Rockwool universal rørskåle på varmerørene som løber langs loftet. Vil det være en løsning også at smide et par ekstra batts op til og oven på disse rør for ekstra isolering (altså ud over rørskålene)?
Jo højere temperatur forskel der er, underordnet hvilket medier man snakker om, jo mere energi mistes/transporteres.

Så Ja, der er mere besparelse at hente jo mere isolering du har på rørene.
Men om du laver en "kasse af bats" eller du bare får tykkere/flere lag rør-skåle giver det samme, så længe vi snakker om samme tykkelse af isolering.

Så ligger rørene tæt på nuværende isolering, ie. 100mm over, så er det nemmere at integrere dem i den nye isolering + ligge en ekstra bat ovenpå over rørene, eller lave din "isolerings kasse".

Hænger rørene mere end 300mm over nuværende lag, så er det nemmere med tykke/flere lag rør-skåle, hvad enten det er neopren, flamingo, rock/glas/papir uld, polypropylene skum eller noget 10'ende.

Der har været folk på FB der har foræret rør isolerings skåle væk, ved ikke om de er til at finde mere, eller hvilke vilkår der var, men det er da vær at undersøge for dig.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis