belysning med ur kontaktor

Har en lysstyrring jeg skal lave, har ikke rigtigt installeret kontaktorer før. så spørg lige herinde, inde jeg selv kaster mig ud i det

Belysningen er delt op på to  1-polet grupper.(De har deres egen hpfi de to grupper) Lyset skal tænde  kl 0730-1930 på uret, og derefter skal sensorerne overtage. kontaktoren skal så have dens egen 4-polet HPFI.

 

På forhånd tak

 

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kontaktoren skal ikke have sin egen HPFI ! og du har ikke brug for 4 polet kontaktor.
Der er 2 måder at lave det på, det kommer an på belastning og om hvor lille belastning din sensor kan klare.
1. (glem i 1. omgang kontaktor) Den ene lysgruppe monterer du som normalt med slutte funktion i sensor, og slutte i uret parallel. Så tændes den ene lysgruppe hele dagen, og når uret slukker kommer der kun lys hvis sensor får bevægelse foran sig. Så kører den ene del.
Så lægger du samme tændledning og nul over på spolen i kontaktor A1 og A2, Nu trækker kontaktor samtidig med lysgruppe 1. Fase fra den anden lysgruppe monteres så ind igennem EN af kontaktorens slutte funktion.1 - 2
2. Du kan også lave hele denne øvelse så sensor parallel med ur (ligesom i 1. eksempel) kun trækker kontaktors spole. tændledning på A1 og nul på A2.  Brug 230 V fra lysgruppe 1
Så lader du fasen fra den ene lys gruppe gå i relæet på kontaktsæt 1 og tændledning ud til lamper på 2
Og fasen fra den anden lysgruppe på relæets kontaktsæt 5 og tændledning ud til lamper på 6

Jeg ser først nu at du skriver sensorerne i flertal. Vil det sige at de sidder allerede nu ude i hver gruppe, så er det mere enkelt.

3.  Fase fra gr. 1 på ur 1 + L  - Nul på N og tændledning fra 2 og til spole i kontaktor A1  på A2

Fase fra gr. 1 igennem slutte kontakt 1 - 2 på kontaktor

Fase fra gr. 2 igennem slutte kontakt 5 - 6 på kontaktor

Husk at du på intet tidspunkt må blande de 2 hold nulledninger


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du go Erik!

syntes også det lød lidt underligt med det HPFI, jeg skulle bygge på kunne ikke rigtig se hvordan det skulle hænge sammen?

har trukket en 5x1.5 der skal sidde 4 slave sensor samt en master, det ik sat op endnu
Der sidder noget eksisterende belysning på de to grupper.

Men de skal nu have sensor samt ur på , da det Er konstant tændt.

Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med slavevsensor og master. Hvis det er bevægelsessensor, giver det vel ingen mening med mastersensor.Lyset skal vel tænde der hvor man kommer gående. Er det en sensor der skal bestemme over det hele som uret? Om natten vil de andre sensorer jo kun virke når master sensor er tændt, 
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lang historie kort. Har der siddet et Dali lignende system før, som er taget ud af drift . Det bevirker at lyset på gangen ikke slukker som der skal, og er konstant tændt. Måde man vil omgå det nu, er at jeg har fået en Master pir samt slave som skal bruges til styring af gangbelysningeb.
Med kontaktor samt ur.
Annonce
Med hensyn til Master kan jeg godt se hvad du mener. Sensoren skal bare fungere som tænd sluk ved bevægelse når uret slukker.
Det må du kunne få til at virke.
Men ur og kontaktor skal stadig monteres som forklaret. Du må så bruge et kontakt sæt i kontaktor parrallel med din master/slave kontaktsæt. Så sætter du PIR ud af funktion om dagen, med konstantlys

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen mange tak for din store hjælp. Jeg prøver at udføre arbejdet som du har beskrevet.
. Er dog lidt i tvivl, kan se på din beskrivelse at du kun bruger 1 nul fra gruppe 1 hvad med nullen fra gruppe 2. Eller har jeg overset noget?

Nullen fra gruppe 2 skal naturligvis bruges til lysgruppe 2 som det er nu og som man altid gør. Det er bare kun fasen der behøver at komme igennem kontaktsæt i kontaktor.
Når du bruger fase fra gr.1 til ur og igennem ur til kontaktor spole, skal du også bruge nul fra gruppe 1 til ur og kontaktor spole.
Jeg skriver netop til sidst at du skal huske ikke at blande de 2 gruppers nul.

Du bør fokusere på at få gruppe 1 med ur og sensor til at virke først. Når det er testet og du ved at det virker, så kan gr.2 kobles på. Så mindsker du fejlmuligheder hvis et eller andet ikke går som forventet. 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor skal gruppe 2 nullen så monteres hvis den ikke må monteres på A2 på kontaktoren. Bare får at få det skåret ud i pap🙂
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis