HFI tilgang nul?

skal ud til en opgave hvor jeg skal købe et nyt hpfi. kan se på det gamle HFI- relæ at det er den gamle farvekode der sidder. Er det korrekt at antag ud fra billedet at nullen er den sorte ledning, på tilgangen af HFI-relæet?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jo også være den blå der er nul..
Men når du er i tvivl, bør du nok ikke selv skifte det.

Vi prøver igen, i morgen --
Med de farvekoder er jeg ret sikker på det er sort der er nullen. Men det er jo nemt lige at kontrollere med dine prøvepinde ;D Det ville da være hurtigere end at spørger herinde :p Husk at hiv sikringerne ud af gravstenen før du går igang, hvis ikke du vil klippe plumpen.
Så kunne du jo tage dit måleinstrument og måle efter inden du slukker for strømmen og skifter det
Ja jeg kan sagtens måle når jeg er hos kunden. Det intet problem. Men den mulighed har jeg ikke pt. Grunden til jeg spørg er at nogen hpfier har nullen i venstre side. Og så for lethedens skyld. Kunne man købe det. Men tror også det er den sorte der er nullen. Ifølge linket samt erfaring

PS. Spørg også lidt for hyggens skyld👍
Annonce

Det ligner mistænkeligt et ældre LK HFI relæ. De havde netop Nulleder i venstre side. Og de små ledninger der går op i bunden af gruppe afbrydere giver jo mildest talt ingen fingerpeg.
Der er godt nok en ordentlig flok hvide ledninger samlet over HFI. Så der går sikkert et hold ned til hver gruppe. Så er det >sgu< vigtig at holde tungen lige i munden, så du ikke får dem byttet alt for meget rundt.
Det er lige på kanten af hvad man som måske amatør elektriker ( ud at købe et HPFI ) bør give sig i kast med. Jeg mener hvis man er tilknyttet et firma, så er der jo en ansvarsforsikring bag der dækker evt. skader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Billedet viser efter min bedste overbevisning den gamle standart for R (L1) Blå - S(L2) Rød - T(L3) Hvid- N(N) Sort. Blå = L1, Rød = L2, L3 = Hvid og nul = sort. Men du kontrolmåler selvfølgelig hos kunden, inden du går i gang med udskiftningen af HFI relæet til et HPFI relæ.

Jeg går ud fra, at du som elektriker ved det grundlæggende om el. Det er formentlig ikke dig, der har lavet ulovlige/mangelfulde installation.


fase
Nej det er ikke mig der har lavet den oprindelige installation

Men ja man skal holde tungen lige i munden.

havde tænkt lidt på at give tilgangen nogle røde EB L-AUS tyller


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis