Ny Garage

Hej,
Jeg er igang med lidt planlægning ifm. en ny garage. Jeg har lavet lidt forskellige tegninger, og er efterhånden ved at have fundet ønsket design (se vedhæftede tegning) og størrelse (7x8,2m). Umiddelbart skal sådan en garage jo mures op i mursten og filtses - det er der ingen tvivl om, vil være det rigtige at gøre. Samtidig ønsker jeg at lave det hele selv, og selvom jeg vil kalde mig selvuddannet multihåndværker  så tror jeg ikke jeg tør påtage mig den opgave.
Jeg har derfor kigget meget på at mure den op i lecablokke, pudse med net, trække murstensmønster i multipuds og til slut filtse med hvid scalcem s2000 som resten af huset. Dette har jeg altsammen prøvet i mindre målestok tidligere, og er ikke noget der afskrækker mig. Ja det tager nok længere tid end at mure den rigtigt op, da der er mange arbejdsgange, men tilgengæld er det arbejde jeg er fortrolig med
Men! Havde i valgt i f.eks. 23 eller 29cm blok, og ladet det være "isolering" nok, eller havde i valgt en mindre blok og lavet et træskelet og traditionel isolering bag ? Her er jeg også lidt i tvivl om, om jeg så ikke bliver nødt til at lave det som en skalmur, dvs. at jeg skal have ventileret hulrum, udluftningshuller osv. (hvilket jeg helst ikke vil have)
Jeg forestiller mig at tagkonstruktionen laves med kipbjælke. Men i ca. 8meters længde dimensioneret til bygningen, bliver det lidt af en bjælke  Hvordan vil anlægget typisk laves i en ren Leca konstruktion samt ved en bagvedliggende trækonstruktion, når bjælken ikke ønskes ført igennem ?
Det var lidt indlende spørgsmål - der kommer sikkert flere i processen
Michael

 


 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at lave garagen i træ, det kan jo give en fin kontrast til huset, da der er mange slags beklædninger at vælge imellem.


Vi prøver igen, i morgen --
Så ville jeg mure den op i mursten, så svært er det heller ikke, og den vil fremstå som en helhed til huset.
Det koster lidt ekstra kr. samt arbejdstid, men det hele er givet godt ud, og du vil kunne nyde din garage de næste mange år, uden ærgrelse over at have sprungen over hvor gæret er lavest.

Jeg lavede en tilbygning til mit hus, havde aldrig muret med muresten så svært er det nu heller ikke, når man først er komme i gang.

Vi prøver igen, i morgen --
Kunne da godt være man skulle lære noget nyt. Men det giver jo egentlig de samme spørgsmål vedr skalmur og opbygning, samt hvorledes kipbjælke monteres. (Den kan jo så hvile af på den indvendige trækonstruktion)

 

Du skal helt sikker lære at mure med mursten. Du har tegnet et rigtig flot gesims, den opnår du ikke uden mursten. Så svær er det heller ikke.
For enden af en mur/ lidt udenfor rejser du 1 bræt eller lægte. Den skal have 2 skråstøtter så den forbliver lodret uanset hvad. Når du kender din sokkelhøjde afsætter du streger på din hjørne bræt, sådan at der er 3 afstande pr. 20 cm. 3 skifter i murværk fylder 20 cm.
Så er det "kun " at trække en stram snor imellem mærkerne du har afsat. 1. række sten lægges lægges nogenlunde med snoren i samme højde men 2 mm indenfor. Der må på intet tidspunkt være en sten der røre snoren. første lag er lagt og snoren flyttes op, - - og ja så er det bare om at fortsætte.
Når du kommer til gesims trækker du 1. skifte 1/8 sten frem ( ca. 3,05 cm ) Så bliver der plads tilo 1/2 sten mere i den række.
Næste fortanding 1/8 frem o.s.v.- Husk et du midt i gesimsen måske bør holde fyraften, så mørtelen k•n tørre lidt. Jeg har set en hel 5 trins gesims pludselig lægger sig ned på stilladset, fordi der ikke var tålmodighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik

Tak for dit indlæg. Gesimsen skal uanset hvad laves i mursten, som du også skriver. Det er dog kun nogle få skifte, hvor det ikke kan gå helt galt, og jeg evt. Kan trække på en ven der er murer.

Er mere bange for om jeg på kan undgå at væggen tander på de enkelte sten, dvs at stenen vælter lidt men stadig følger snoren (f.eks sådan her \ ) men det skal være med i overvejelserne at lave den helt i mursten.

 

du kan starte/øve dig med en side der ikke lige er sådan at se i det daglige
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
du kan starte/øve dig med en side der ikke lige er sådan at se i det daglige
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan godt gå at mure op selv.
Jeg har også selv muret en tilbygning.
Jeg fandt nogle video'er på youtube som jeg kiggede nogle gange inden jeg gik igang.
Hvis du går på youtube og søger på :
Aske von bülow
Så er der en del video'er man kan se.
Jeg kiggede også et par gange på denne da jeg synes at den viser meget godt hvordan han lægger må
mørtel og sten,
https://m.youtube.com/watch?v=Lpsd1nq8pwQ
Få din mureven til at sætte de første skifter rundt, det er vigtigt at få begyndt 100% korrekt.
Jeg brugte en del tid på at få begyndt rigtig, men den tid var godt givet ud, så kørte det ellers der ud af.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis