Vores BOSCH gasfyr taber vand

Hej

Da vi for en måneds tid siden vendte tilbage fra tre ugers ferie i Thailand, kom vi hjem til et koldt hus og et stoppet fyr. Der var for lidt vand på så det var lukket ned.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst fyldte vand på (det er meget længe siden) så jeg tænkte ikke så meget over det.

Men forleden skete det så igen. Vandtrykket blev for lavt og fyret begyndte at "bippe". Hældte vand på igen, men nu spekulerede jeg så på om der kunne være en læk i varmtvandssystemet, så jeg tog en tur igennem krybekælderen og fulgte rørene hele vejen rundt i huset uden at se nogen tegn på fugt.

Vi har så et par rum med gulvvarme hvor der ikke er krybekælder, så dem har jeg ikke kunnet inspicere.

Men jeg tænker på om det kan være fyret selv der er den skyldige? Jeg mener at det fx kan skyldes en fejl på ekspansionsbeholderen. Jeg har også lagt mærke til at hvis fyret slukkes for en stund som fx når vi lufter ud, så falder trykket markant (>1 bar). Og det er måske årsagen til at det lukkede ned i første omgang fordi jeg sænkede temperaturen til vel omkring 16-17 grader mens vi var væk. Så fyret har sikkert holdt flere pauser end normalt.

Er der nogen måder jeg kan tjekke om det er ekspansionsbeholderen?

Og er der andre fejlkilder jeg kan kigge på inden jeg griber fat i en VVS mand?

Fyret er et  Bosch Europur ZBSE 16 3 A fra 2011.

PS. Godt nytår til alle

Martin

Hej Da vi for en måneds tid siden vendte tilbage... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Frank Chr. En ny ekspansionsbeholder koster ca 1300 hos billigvvs. Men den er vel ikke lige til selv at sætte op? Hvis vores VVS firma skal skifte den, koster samme beholder garanteret det tredobbelte. Den branche har de mest vanvittige avancer.

Her den anden dag da manden pumpede beholderen op, var han der egentligt for at skifte en defekt NTC sensor. Vi har et serviceabonnement hvor man ikke betaler for udkald (altså timerne) men til gengæld scorer de så kassen på reservedele. Den pågældende sensor - en snoldet NTC modstand på en ledning - koster max 5 kr at lave, men de tog 1200 kr. På nettet kan man få den for ca. 400.

Men tilbage til spørgsmålet: kan og må man skifte ekspansionsbeholder selv?

@Steensen: Hvad er en akkumulator - en del af ekspansionsbeholderen?

Nu ved jeg jo ikke hvor stor en beholder du har brug for, men de fleste på 12-18 liter til 300-350 kr. rækker nu til de fleste hjem - og ja du må gerne selv skifte, det er pærenemt. https://www.hedestoker.dk/kedel_tilbehoer-trykekspansionsbeholder_varme.html

https://www.hedestoker.dk/3723_temperaturfoeler_ntc.html?gclid=CIe5jtPPwdECFePNcgodSaoIFw

Ud over at ekspansionsbeholderen kan fås for under 500 kr. til dit fyr, må du godt selv skifte den. Akkumulatoren er ikke en del af ekspansionsbeholderen. Ekspansionsbeholderen er en beholder delt i to af en gummimembran. På den ene side er der vand, og på den anden side er der luft med typisk et fortryk på mellem 0,5 og 0,7 Bar, og som skal optage trykændringerne når vandet i centralvarmesystemet ændrer temperatur.

fase

Steensen bruger ordet akkumulator fordi den kan akkumulere trykket. Så det er 2 ord for det samme. Men ekspansions beholder er det rette udtryk
Og som jeg skrev tidlig i tråden 4-500 kr. til et almindeligt parcelhus. Og det er pærelet at skifte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Akkumulator er en blanding af fagudtryk og slang, for det hedder enten en "tryk akkumulator" eller en "tryk ekspansions beholder".

En "åben ekspansionstank" er i princippet også en akkumulator, da en akkumulator er en "ting" der kan akkumulerer (= opsamle) noget, hvad end det er tryk eller volumen, eller en blanding af de to.

 

Annonce
Skrevet af Steensen på 14-01-2017 20:28
Akkumulator er en blanding af fagudtryk og slang, for det hedder enten en "tryk akkumulator" eller en "tryk ekspansions beholder".

En "åben ekspansionstank" er i princippet også en akkumulator, da en akkumulator er en "ting" der kan akkumulerer (= opsamle) noget, hvad end det er tryk eller volumen, eller en blanding af de to.

Eller varme (aku-tank) 

 

 

Herligt forum. Tak fordi I er så hjælpesomme :-)

Det drejer sig om denne ekspansionbeholder som passer til Bosch Europur ZBSE 16 3 A : https://www.google.dk/search?q=87154073280

Dem fra Hedestoker ser helt anderledes. Vil de passe til?
Det var en sjov fætter, sådan en flad en har jeg aldrig set før. I princippet kan man bruge hvilken som helst ekspansionsbeholder når bare den passer til behovet (altså hvor mange liter vand varmeanlægget indeholder). Men her tænker jeg det kommer til at knibe med pladsen hvis den (absolut) skal være i kabinettet. For ellers kunne den jo fint være udenfor, når bare KEP- princippet følges slavisk.
Hvad er KEP-princippet?

Jeg ville jo nok holde mig til samme beholder, og prisen er for så vidt ok. Især sammenlignet med hvad jeg ved at VVS-firmaet vil tage for beholderen magen til (vel omkring 5000).

Spørgsmålet er om det stadig er let at skifte den når den nu er en sådan flad en?

det er nemt nok, hvis du kan komme til den. Du kan tage front kappen af fyret og se om det er til at gøre.

Der sidder 2 skruer op under bunden. Når de er skruet af kan fronten trækkes ud i bunden og løftes af.

Beholderen sidder i venstre side. Den lille slange du bruger til at lukke vand på med, skal afmonteres så trykket kan lukkes af. Fyret skal naturligvis slukkes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis