Vores BOSCH gasfyr taber vand

Hej

Da vi for en måneds tid siden vendte tilbage fra tre ugers ferie i Thailand, kom vi hjem til et koldt hus og et stoppet fyr. Der var for lidt vand på så det var lukket ned.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst fyldte vand på (det er meget længe siden) så jeg tænkte ikke så meget over det.

Men forleden skete det så igen. Vandtrykket blev for lavt og fyret begyndte at "bippe". Hældte vand på igen, men nu spekulerede jeg så på om der kunne være en læk i varmtvandssystemet, så jeg tog en tur igennem krybekælderen og fulgte rørene hele vejen rundt i huset uden at se nogen tegn på fugt.

Vi har så et par rum med gulvvarme hvor der ikke er krybekælder, så dem har jeg ikke kunnet inspicere.

Men jeg tænker på om det kan være fyret selv der er den skyldige? Jeg mener at det fx kan skyldes en fejl på ekspansionsbeholderen. Jeg har også lagt mærke til at hvis fyret slukkes for en stund som fx når vi lufter ud, så falder trykket markant (>1 bar). Og det er måske årsagen til at det lukkede ned i første omgang fordi jeg sænkede temperaturen til vel omkring 16-17 grader mens vi var væk. Så fyret har sikkert holdt flere pauser end normalt.

Er der nogen måder jeg kan tjekke om det er ekspansionsbeholderen?

Og er der andre fejlkilder jeg kan kigge på inden jeg griber fat i en VVS mand?

Fyret er et  Bosch Europur ZBSE 16 3 A fra 2011.

PS. Godt nytår til alle

Martin

Hej Da vi for en måneds tid siden vendte tilbage... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nitter på 07-01-2017 00:20
En korrekt montering af en lukket ekspansionsbeholder er under røret med studsen op. Findes den monteret modsat, er det en skidt fusker der har været i gang.

Jeg forstår ikke helt din forklaring med at den lukkede ekspasionsbeholder skal være under røret med stutsen opad. På min fjernvarmeunit lå ekspansionsbeholderen ned. Sådan var den monteret fra fabrikken.

 

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 07-01-2017 23:48

Jeg forstår ikke helt din forklaring med at den lukkede ekspasionsbeholder skal være under røret med stutsen opad. På min fjernvarmeunit lå ekspansionsbeholderen ned. Sådan var den monteret fra fabrikken.

 

Det skal vende med studsen op så den ikke står og samler luft fra vandet. Montere du expangtionsbeholderen som du beskriver din er, har du luft mere eller mindre hele tiden i dit anlæg. Ellers kan jeg henvise til fabrikanternes monteringsanvisning.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for forklaringen. Som jeg kan forstå, var min ekspantionsbeholder monteret forkert fra Redans side. Det lever jeg med

fase
Skrevet af S. Fabrin på 08-01-2017 08:53
Tak for forklaringen. Som jeg kan forstå, var min ekspantionsbeholder monteret forkert fra Redans side. Det lever jeg med

Det kan du helt sikkert også, hvis der er autoudluftere på anlæget. Det er mest under opstart af anlæget og efterfølgende før påfyldningen af vand samt efter et driftstop på folk pludselig opdager en masse luft i systemet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ang. trykekspansionsbeholdere, så mener jeg at havde læst de oprindelig (fra fabrikken af) bliver pumpet op med en gasart. Men taber beholderen ad åre luft, kan man fint pumpe den op igen på tankstationen.  

Ps. Er det en flad model kan man altid høre om den er ok - på den ene side skal den lyde hult og på den anden side mere "massiv" hvis man banker på beholderen. Altså luft(gas) i den ene side og vand i den anden side. 

Annonce
Desværre har det ikke hjulpet at han pumpede ekspansionsbeholderen op. Fyret taber stadig tryk.

Samtidig har jeg nu bemærket at det smider vand (og det er ikke fordi trykket er for højt) så jeg tænker på at det må være en utæthed.

Kan ekspansionsbeholderen bliver utæt af at blive pumpet op?
Hvis membranen er utæt, så mister akkumulatoren sin funktion stille og roligt, som du oplever det nu.
Så igang med VVS'eren igen, og så få skiftet akkumulatoren.

Frank Chr. Det er korrekt, det er i 90% af tilfældene nitrogen. Dette er aht. forebyggelse af kondens og rust på "gas siden", således at en eventuel gas-lækage ikke resulterer i membranen punkterers af rust-skaller i gas-siden.

 

Du skal huske at din trykekspansion måske var dårlig før han pumpede den op. Så fat i ham igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedr. Ekspansionsbeholderen.Grunden til at der er blandet kvælstof i luften er for at forhindre gummiemembranen i at mørne, ved ren luft vil ilten nemlig få det nemlig ske.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det bør måske med at hvis man selv pumper sin ekspansionsbeholderen op med almindelig luft (hvis den har mistet trykket) er det ikke en varig løsning men kan fint fungere i et par år eller mere.
Men er gummiballonen utæt risikere man at pumpe luft ind i varmesystemet, så det skal udluftes.

Ps. Nu koster en ny jo heller ikke mange basseøre. Et par lukkeventiler på hver side af ekspansionsbeholderen er også en god ide, så er man fri for at lukke vandet af systemet en anden gang hvis ekspansionsbeholderen skal af. NB. en automatudlufter er også rar. 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis