Spørgsmål til spole

Hej.
Vil virkelig gerne vide hvad en spole har at gøre i en armatur
En alm. Spole
En HF spole

Hvad vil der fx ske vis du kører uden om spolen, vil armaturet så kunne lyse?
Håber nogle vil svare på mit spørgsmål 😉
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at vi taler om et lysrørsarmatur.
Og ja da tag det bare ud - dit lysrør vil lyse endog særdeles meget hvis du kører den direkte på 230 Volt.  Men det vil kun holde nogle få sekunder, så det får du ikke meget glæde ud af.

I en glødelampe er der en tråd f.eks. Wolfram. Det bliver naturligvis lysende varmt når der går en strøm igennem. Men samtidig stiger modstanden i den, så strømmen ikke fortsat stiger. Man siger den har en positiv modstandskarakteristik, og det finder en balance så den bruger præcis f.eks. 60 w.

I et lysrør er det fortrinsvis kviksølv dampe der får det til at lyse (+ noget pulver belægning så det bliver synligt lys). Men kviksølv har negativ modstandskarakteristik. Altså det bliver varmere når der går en strøm, strømmen stiger og det bliver endnu varmere o.s.v indtil der destruerer sig selv. Derfor sidder der en spole som passer sammen med lysrøret så der præcis går den strøm der skal. Samtidig har en spole den egenskab at der kan komme en stigende spænding hvis man kortvarig afbryder den. ( ekstrem eksempel er tænspoler i bilen) Det hjælper så på tændingen af lysrøret når glimtænder blinker et par gange. Det hele kører naturligvis på vores 50 Hz strøm. Sændingen over lysrør er ca. 140 V normalt men måske kortvarig 500 V under tænding.

Et lysrør er mere effektiv ved en meget højere frekvens, det holder længere og starter med det samme. Derfor laver man HF spoler (højfrekvent spoler) , som ikke er spoler men noget elektronik der sætter frekvensen op med måske en faktor 1000. OG som samtidig holder strømmen på et passende niveau så lysrøret ikke ødelægges.

Det er det samme med andre lamper med metal dampe f.eks. højtryks natrium (de gullige der bruges til gadelys ) De skal også have en spole der begrænser strømmen.

Når vi taler om LED rør kan man tage spolen ud af armaturet, men det er fordi der sidder elektronik i selve røret der har tilsvarende egenskaber.  

Så NEJ man har ikke sat spoler i armaturer bare for sjov.

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for den grundige svar... er meget taknemlig for du bruger din tid på mit spørgsmål.
Lige en ting mere der kan vel aldrig komme 500V når armaturet tænder. Vis du fx fjerner N så har du en flyvende fase. Men kan den godt overstige de 230V? Det er vel kun i 3 faset grupper det er vigtig at fjerne nullen til sidst, eller er jeg helt galt på den😉

De 500V, som elmand nævner, er kun tilstede i startøjeblikket. Når røret er tændt falder spændingen, og glimtænderen er hermed sat ud af funktion. De 500V er kun tilstede internt i armaturet, og kan måles over enderne på lysstofrøret. Det, at du fjerner nullen, gør kun, at røret holder op med at lyse og ændrer ikke på spændingen mellem fase og nul.
I en trefaset gruppe er det nullen, der holder styr på spændingerne, fordi den er reference. Hvis du fjerner nullen i en trefaset gruppe, vil den mindste belastning få den største spænding og formentlig afgå ved en stille død. Er belastningerne der i mod lige store, er nullen uden betydning f.eks. en 3 faset motor.


fase
Jeg stod i lære på Rigshospitalet og der var der kilometervis af lange gange med lige så lange lysrørs armaturer der var fordelt på 3 faser.
Jeg har prøvet at fjerne nullen(fordi jeg som lærling ikke vidste bedre), på sådan en række armaturer, med det resultat at samtlige spoler brændte af.
Det var en lærerig erfaring som lærling at efterfølgende skulle skifte alle spolerne, og sætte nye lysrør i sådan en lang gang...Man bliver klog af skade !

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik, det er vist det man kalder learning by doing, trøst dig med at du ikke er den eneste, der har lavet det nummer. Måske skulle man spise noget mere skade, hvis man bliver klog af det :-)

fase
Annonce

Jeg skriver "kortvarig måske 500 Volt under tænding" på grund af induktion forårsaget af glimtænder og spole i forening. Så det er helt korrekt som Fabrin forklarer, at det med 3 fasede gruppe ikke har noget med dette at gøre. 
Ja Henrik det er vi flere der har prøvet.
Hvor jeg var i lære var der en lille butik. Mester og fruen skulle begge afsted, jeg skulle passe butikken og samtidig lave lidt om på installationen: pludselig var der røg i hele butikken. Ja gæt en gang hvorfor, spoler i lysrør.
Mesters kone sagde: "Nej hvor var det synd for dig, godt du ikke fik stød."
Mester var mere nøgtern: "Havde han bare fået en ordentlig rap, så kunne han nok huske det lidt længere"
Ja ja jeg husker det nu alligevel her næsten 50 år efter.

Og til LarsW Der kan meget vel komme mange tusinde volt i et apparat, selv om det kun er tilsluttet 230 V Ekesmpler: tænding i oliefyr - El hegn - billedrørsfjernsyn. Ja selv apparater der ikke er tilsluttet strøm kan give mange volt f.eks.elektronisk tænding i en lighter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, S.Fabrin så er jeg med på det, men nullen er vel returledningen, og den skal være der sammen med fasen før du kan få en støvsuger til at køre, så strønmen har noget og rende tilbage i? Men vis man fjerner N vil brugsgenstande så ville kunne brænde af ? Og nu ved jeg godt at vækselstrøm svinger med 50 gange i sekundet, så det vil sige den skifter med at være i nul og fase? Eller er det helt forkert😉

Det er korrekt at vekselstrømmen skifter, så man kan sige at der 50 gange i sekundet er plus på fasen og tilsvarende 50 gange i sekundet minus på fasen. Men det er ikke korrekt at sige at nul og fase byttes om.
Deraf følger at man faktisk heller ikke kan kalde Nul for retur ledning. Nullen har bare ikke ret høj spænding i forhold til jord, fordi den er jordforbundet ved transformator stationen der hvor du får strømmen fra.
Man har engang for vel mere end 150 år siden vedtaget at strømmen går fra plus til minus. For at gøre forviringen total har man meget senere fundet ud af at elektronerne faktisk bevæger sig fra minus til plus.
Ja det er ikke så let at forstå, så det er godt at vi bare skal trykke på kontakten så lyser lampen.
Og nej ingen bekymring hvis du afbryder nullen, en brugsgenstand skal nemlig have fase og nul (ved 230 v ) for at virke. Hvis man fjerner 1 af dem virker det ikke, og mere er der ikke i det.
Det der kan ske, og som vi "fag idioter" har diskuteret ovenfor er spændings variationer i større installationer hvis nullen alene forsvinder. Og der er du også en del af "større installationer" når man tager dine naboer og hele kvarteret med. Bliver en nul afbrudt et eller andet sted der, vil dine og din naboers brugsgenstande komme til at sidde i en kompliceret serie / parallel forbindelse, og der vil komme forkerte spændinger på dele af denne installation,med risiko for at noget bliver ødelagt. De 2/3 der er størst forbrug på vil få en lavere spænding, og sandsynligvis "overleve" medens den 1/3 der er mindst forbrug på vil gå til. 

Jeg har haft kunder der ringede og siger at deres lys kører op og ned i styrke, og at de kunne styre det ved at stille på knapper på komfuret. Mit hurtige svar var: slå fra på relæet så hurtig som mulig, og slå ikke til igen før vi har fundet fejlen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay Erik, er der tale om vis nullen ryger ude i kabelskabet?
Og mener da godt man kan få stød ved at røre ved nullen nogle gange, den er vel ikke helt harmløs, men hvordan ved jeg ik. Tak for din tid🙂
Nullen er ikke harmløs, grundet den er "udlignings leder" for diverse forbrugere, så de fordeler belastningen jævnt på de 3 forskellige faser.
Da du i 99% af tilfældene ikke har "symetrisk" last på dine faser, resulterer det i du har en spænding på din nul-leder, hvorfor du kan få et rap over fingrene ved at røre ved denne og PE samtidigt, også selvom nul og PE måske er samlet ude i din "gravsten" eller hovedtavle.

 

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis