Er der jord i denne stikkontakt?

Jeg har nogle problemer med at min receiver i stuen kan give stød når jeg tager kabler ind og ud, så jeg bestemte mig for at sætte den til med jordforbindelse. Da jeg skal sætte stikdåsen i bliver jeg dog mødt med denne stikkontakt. 

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre, det er helt tydeligt at jordstikket er markeret men det er ikke "prikket ud". Jeg skrev til mit boligselskab men de gav mig bare et kedeligt "hvis der er tre stik er der jord" svar. Så ville de ikke gå i flere detaljer.

Jeg er ikke særligt erfaren med el, så jeg ville sætte stor pris på noget hjælp.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den er ikke med jord. Mener hullet er til en tredje montageskrue. Har du forresten prøvet at vendet stikket fra recieveren 180 grader i stikkontakten?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Årsagen til at du kan "skimte" jordbenet, skyldes ganske simpelt at det er den samme maskine der støber begge stikkontakter på fabrikken. Og det er først i montagen af metaldelene på fabrikken at de forskellige huller bliver boret ud.
Men i din udgave er der altså ikke noget bag ved "blanketten" så det hjælper ikke at banke hul i den, for man ville jo aldrig montere en jordledning på bagsiden, for så ikke at bruge den...

Det kan hjælpe at vende stikket, som Kermit skriver, fordi du dermed bytter om på fase og nul. Så vil jeg også sige at man ikke har noget tændt, når ledninger/stik sættes i eller trækkes ud på en receiver eller andet anlæg for den sags skyld, da du kan få nogle "knald" der kan koste dig dine højttalere, eller du kan kortslutte en udgang/indgang og dermed er din receiver i fare for at dø (eller den skal sendes til reparation).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kunne det tænkes at det kan bruges til et hanstik med jordben ????

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Skrevet af Anker Petersen på 30-12-2016 19:28
Kunne det tænkes at det kan bruges til et hanstik med jordben ????

Nej det kan ikke tænkes, fordi der ikke er et hul til jordbenet. Det er kun markeret. Det 3. hul er til en skrue til fastgørerelse fra dengang, der blev brugt træunderlag.

 


fase
Annonce
nej du har ret. Hullet sidder forkert i forhold til hanstikkets ben.
Jeg har dog flere stik hvor der bare er lavet et hul så det tredie ben kan smutte ind uden dog at have jordforbindelse

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Skrevet af Anker Petersen på 30-12-2016 22:15
nej du har ret. Hullet sidder forkert i forhold til hanstikkets ben.
Jeg har dog flere stik hvor der bare er lavet et hul så det tredie ben kan smutte ind uden dog at have jordforbindelse

 

Hvilket må siges at være noget Lo.. og bestemt ikke noget der kan anbefales eller dyrkes på nogen måde.
Hvis der er jord skal den bruges, er der ingen jord skal den afmonteres i stikproppen (altså skifte stikproppen til en 2 benet tybe), da det ellers giver falsk tryghed...
Ville du køre en bil, og kun bruge håndbremsen, fordi pedalen i bunden af bilen ikke er "sat til"

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
at vende stikket kan hjælpe men ikke i alle tilfælde.det er korrekt at man derved får nul/fase byttet rundt.
årsagen til at der kommer stød er at reciveren forventer jord. inden i reciveren er der mellem de 2 stømførende ledninger (nul/fase) sat 2 aflednings kondensatore i serie mellem nul/fase - midten af disse er koblet til reciverens 'stel' og alle stiks stel. som også er koblet til jord ledningen.
undlades at montere jord til en sådan reciver har man således 2 vekselstrøms 'modstande som så er årsagen til at der kan forekomme stød - disse er lige store og der vil derfor ligge 120 volt. tilsluttes et andet apparat som ikke også har præsis samme spænding vil mam se gnister lige når det tilsluttes - hvis de 2 apparater er tilsluttet samme fase vil jeg mene at det er ok. er de derimod tilsluttet forskellig fase er det slemt.

det er derfor st man i netværksinstallationer i et kontor miljø ALTID skal bruge jord til tilslutning af computere - de er alle tilsluttet til samme netværks switch (stel) mens de ofte køre på forskellige faser.

der er naturligvis små tolerancer i disse afkoblings kondensatore (10-20%) så på det ene apparat kan der ligge 100 v mens der på det andet kan ligge 140 v - at vende stikke gør derfor ikke det store (teoretisk) i praksis kan det ske at tolerancer i kondensatore passer bedre sammen
det gør ikke noget at du ikke har jord i stikkontakten. det handler om at alle apparater har fælles jord/stel. dette kan du opnå ved at købe en strømskinne med jordben (nogle har blot et hul, hvilket ikke er nok - der skal være forbindelse) og sikre at alle apparater er tilsluttet denne 'fælles' skinne / jord.
skinnen behøver ikke være koblet på husets jord - selv om det mig bekendt ikke er lovligt at have en jord skinne uden jord...man bliver jo nød til at save/afmontere jordbenet på stik propen
Skrevet af NielsChr på 01-01-2017 17:36
det gør ikke noget at du ikke har jord i stikkontakten. det handler om at alle apparater har fælles jord/stel. dette kan du opnå ved at købe en strømskinne med jordben (nogle har blot et hul, hvilket ikke er nok - der skal være forbindelse) og sikre at alle apparater er tilsluttet denne 'fælles' skinne / jord.
skinnen behøver ikke være koblet på husets jord - selv om det mig bekendt ikke er lovligt at have en jord skinne uden jord...man bliver jo nød til at save/afmontere jordbenet på stik propen

 

Så skal man bare huske at det skal være en shuko jordskinne... da de fleste "udenlandske" producenter af elektronik bruger den, og ikke den danske 3 benede type ( for det kan jo hurtigt blive dyrt at skifte alle stikpropperne til de danske) .

Før i tiden brugte jeg en ledning fra min radiator for at forbinde stel på grammofon og forstærker for at undgå brummen i højttalerne... Men dette må absolut ikke forveksles med en jord 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis