Ulovligt el i hus - bekræftelse

Hej.

Min kæreste og jeg har netop købt et hus, hvor elinstallationsrapporten var nogenlunde fejlfri.

Vi er pt. igang med at små renovere huset indvendigt så det er klar til indflytning. En del familiemedlemmer har efterhånden påpeget ulovligt el i tre værelser, som IKKE er nævnt i rapporten.

Inden jeg kontakter ejendomsmægleren og firmaet som har ansvaret for rapporten vil jeg spørge jer herinde for at sikre mig om der overhovedet er en sag, eller om det blot er uvidenhed i familien.
Vores ejerskifteforsikring har en selvrisiko på 6000 kr per skade = 3x6000 .. Kan man tillade sig at kræve erstatning fra firmaet som har udført rapporten?

De tre billeder viser de tre formodentlig ulovlige el installationer som ikke er nævnt i rapporten.

 

På forhånd tak.

Venlig hilsen Jacob

Hej. Min kæreste og jeg har netop købt et hus... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro at det tager en lokal elektriker under 2 timer at klippe de installationer væk. Så det er væsentlig under 6000,00 eller for den sags skyld 3 x 6000,00
Ejerskifte forsikringer er ikke beregnet til at dække "småting" men udelukkende beregnet til større skader der ikke kunne beskrives i tilstands- eller el-rapporter. Det kan endda være vanskelig at få penge fra den til større uventede skader. Men både ved at tegne dem og ved at sige nej til at tegne dem, fritager det sælger for det økonomiske ansvar der ellers kunne ruinere dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke til at se på fotoene hvor den anden ende af ledningen de ender henne. Hvis de alle ender i en stikkontakt, hvilket jeg ikke tror den i loftet gør, så tager det 5 minutter for en elektriker at undersøge, klippe dem over og hive dem ud. Går de derimod til skjulte samlinger bag et panel, flise eller over nedsænket loft, ja så er der jo det kosmetiske at overveje.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg låner lige din tråd - håber det er ok.

Jeg har faktisk af nød gjort det samme til et udhus - altså trækket en forlængerledning fra en stikkontakt i boligen. (indrømmet med tiden er ledningen vist også blevet muret lidt inde). Men den tænker jeg blot at kappe hvis huset en dag skal sælges.
Jeg har dog en afbryder i udhuset til et lampeudtag i loftet - kan man trække strøm fra en afbryder til en ny stikkontakt.?

Ps. Det dumme spørgsmål vil jeg heller stille herinde, end at spørge min elektriker - med risiko for han tager sig til hovedet.
Umiddelbart nej, da der ikke er nul i afbryderen. Men så kan du fra lampeudtaget. Det forudsætter dog at lampeudtaget ikke får strøm tilført via lampeledning...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godt nytår til jer alle :-)
Det kan godt være din elektriker tager sig til hovedet, det er dog kun en. Her er der en change for at der flere, som du så til gengæld ikke kan se :-)
Når du nu alligevel laver en ulovlig installation, så kunne du jo afslutte din forlængerledning i en dåse og så lave resten som fast installation med de dertil hørende kabler og materiel.

fase
Annonce
Næ nej forlængerledningen ender i en "løs hængende" stikdåse med 3 udtag, sådan at man ikke er i tvivl om det netop er en ulovlig installation - intet skal skjules.

Det er ikke muligt at tage strøm fra loftudtaget, uden at jeg skal til at brække loftet ned (og det vil jeg ikke). Det var derfor jeg i min uvidenhed spurgte om der evt. kunne trækkes strøm fra en afbryder.
Du kunne udskifte dit tristik med et med flere udtag. De findes med op til en halv snes udtag. :-)

fase
He.. nej det var netop for at skrotte forlængerledning-løsningen med tristikket (jeg viste iøvrigt ikke sådan en stikdåse hed et tristik) og undgå bemærkninger fra besøgende om "Deet er vist ikke lige efter bogen med "det" der hænger ud af væggen - hva Frank"
Nå men pyt, jeg må nok heller få det lave ordentlig af elektrikeren med ny kabel ved lejlighed.
som det er nu, har du selv lavet en 'installation' som i tilfælde af brand vil blive opdaget som værende møg hamrende ulovlig. hvis du endig skal lave den slags, så gør det ordentligt på samme måde som fagfolk havde gjort.
køb 10 m 5x1,5kv indtallationskabel i harald skrald, træk ledningen med kabelclips for hver 20 cm fra bagsiden af den eksisterende stikkontakt til et nyt lampeudtag/afbryder + evt en ny stikkontakt i udvendigt underlag. derved vil der aldrig blive stillet spørgsmål tegn ved den. også hvis du skulle være så uheldig st komme hjem til et hus som brændt ( det sker jo desværre for nogle få personer hver år).
du kan lave det 'lovligt' for anslået 400 kr.
husk at en evt gul/grøn ledning SKAL monteres til jord eller klippes af så den ikke ved en fejl bruges senere hen.
( skal lige nævnes at den slags arbejde kun må udføres af elektrikker, med nu er det jo et lds forum)
Jeg ved det godt Niels (og det er også for ringe man sådan fristes til at springe over hvor gærdet er lavest) Men jeg får vel kun drøje hug, hvis det er den ulovlige installation der er skyld i en brand. Men det bliver lavet nu. :-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis