Ulovligt el i hus - bekræftelse

Hej.

Min kæreste og jeg har netop købt et hus, hvor elinstallationsrapporten var nogenlunde fejlfri.

Vi er pt. igang med at små renovere huset indvendigt så det er klar til indflytning. En del familiemedlemmer har efterhånden påpeget ulovligt el i tre værelser, som IKKE er nævnt i rapporten.

Inden jeg kontakter ejendomsmægleren og firmaet som har ansvaret for rapporten vil jeg spørge jer herinde for at sikre mig om der overhovedet er en sag, eller om det blot er uvidenhed i familien.
Vores ejerskifteforsikring har en selvrisiko på 6000 kr per skade = 3x6000 .. Kan man tillade sig at kræve erstatning fra firmaet som har udført rapporten?

De tre billeder viser de tre formodentlig ulovlige el installationer som ikke er nævnt i rapporten.

 

På forhånd tak.

Venlig hilsen Jacob

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til

Jeg ved ikke om dem der har lavet eltjekket har noget ansvar, men de burde jo stå inde for at elinstallationerne er lovlige, eller påpege evt fejl, ellers er det jo hat og briller.

Men det er sandsynligvis billigere, du selv fjerner de ulovlige ting, som du viser billeder af..

Men man sidder jo tilbage og tænker hvordan er resten af elinstallationen ?????


Vi prøver igen, i morgen --
Der kan jo være den forklaring at det har været gemt bag en reol eller noget andet under selve eftersynet. El eftersyn skal ikke splitte huset i atomer, ´men tage stikprøve kontrol. Men ja det er ulovligt og skal bare afmonteres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej @jjmajor - det kan vel aldrig blive 3x6000?
Det drejer sig jo om samme ting - ulovlig el..?
Jeg ville nok lige prøve at kontakte den lokale Elektrikker, og få en vurdering (du skal jo nok have fat i ham alligevel - og så hellere gøre det tidligt i forløbet - det bliver det kun billigere af.. ) - Om der er en masse skjulte ting, som skal tages højde for også.. det ligner et gang klyt og klamp - så mon ikke der er mere af samme skuffe, hvis man går det efter??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan ikke ud fra billederne, se om den der har lavet elsynsrapporten, fordi som elmanden skriver, kan det have været skjult bag reoler o.lign. Det må fremgå af rapporten, hvilke fejl der er fundet og hvilken kategori de er i. For at bedømme om det er en omgang klyt og klamp, er det nødvendig med rapporten i hånden (billede).

fase
Annonce
Hej.
Super fedt med alle de brugbare indlæg, mange tak for dem!

To af de ulovlige installationer har været brugt til TV, hvor en skinne har "skjult" dem. Den sidste har en seng blokkeret for.

Jeg snakkede med forsikringen (gjensidige) og da det er tre forskellige installationer i tre forskellige rum er det tre gange selvrisiko, jeg må lige tage fat i dem igen da det virker som snyd.

De tre billeder jeg har vedhæftet i første indlæg er på ingen måde angivet i rapporten, der er nævnt der er nedsænket loft i to af værelserne men der findes såvidt jeg ved ingen ulovlig el i netop de to værelser.

Har i en ide om en pris for at få fixet de tre installationer af en lokal elinstallatør? Bare så jeg har et udgangspunkt

Tak!

De "installationer" kan ikke fixes, da de ikke er en installation. elektrikeren vil blot klippe de bløde ledninger over og trække dem ud. (altså dem hvor de kan lokaliseres i den anden ende).

Hvis du vil have ham til at lave en installation med stikkontakter, så skal du have ham ud og se på hvorfra i den nuværende installation han kan trække strøm fra til nye stikkontakter.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er godt nok "frisk" af forsikringen..(der er vist ikke meget "Gjensidigt" over det - mere "ensidigt = dig"
det giver mig fornemmelsen af, at den "forsikring" ikke er det papir værd, som den er skrevet på...
Hvad med fugt / isolering? er det en "GDS" (i den grimme del af segmentet) der har haft huset?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det viser jo bare at man ikke kan forsikre sig ud af alle problemer...
Alle huse har mere eller mindre fejl, nogle er grove, mens andre er i småtings afdelingen som kan klares uden de store sværdslag.
Vi lægger alt for stor vægt på diverse "undersøgelser" i stedet for at alliere sig med nogen der har forstand på hvad de har med at gøre.
feks så er der jo ingen der siger at hvis huset har været beboet af et ældre ægtepar, så passer vand/varme forbruget (selvom det skal med i alle reporterne) også på en børnefamilie på 6 individer...

Jeg synes det er synd at vi har udviklet et samfund hvor selvstændigheden er gået fløjten... hvad blev der af "et håndslag" og "købt som beset" ? Nu fralægger alle sig et ansvar, og ingen ønsker at betale for noget som helst... men hånden på hjertet, hvem har så ikke lavet en smutter, eller en "går den, så går den"?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@Pink. det var ej heller for at fratage nogen selvstændighed.. men nok mere - i din ånd - at forholde sig kritisk, og realistisk, til det det købte..
Men jeg mener, at har man en ejerskifteforsikring - så er det f.. useriøst, at opgøre det rum for rum... er der ulovlig el - så er det i huset..altså hvor er det tilsluttet = der hvor elforsyning kommer ind..
Men man har meget ansvar selv.. (jeg ville ikke betale for denne type forsikring, da det jo fratager sælger for ansvar) jeg mener, at det meste kan man se / sjusse sig til.. og i ovennævnte tilfælde - så har der vel været indikationer af "dårligt håndværk"?? (det ligner - uden at forsøge at genere nogen.. min svigerfars måde at lave el på. blot lidt pænere..) og har der ikke - så er det "bare" et par forlængerledninger, der skal fjernes..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis