Problemer med afløb

Vi har fået etableret nyt badeværelse for ½ år siden med bruseniche med et Unidrain afløb. Af en eller anden årsag har afløbet aldrig fungeret særligt godt. Typisk kan man kun skrue ca. halvt op for vandet i bruseren før end afløbet begynder at løbe over.

Jeg tænkte umiddelbart at afløbet bare var stoppet med hår osv. selvom det var lidt mærkeligt med så nyt et afløb. Heldigvis har vi kælder under badeværelset, så afløbsrørene er lette at komme til. Jeg skilte dem derfor ad, men de var som nye indeni uden spor af hår eller andet slam.

Afløbsrørene fører hen til en 75mm vandlås som også er ny. Denne vandlås tager også afløbet fra håndvasken, som der ikke er nogen problemer med.

Jeg fårstår simpelthen ikke hvad der kan være galt. Er dimmensionen af afløbsrørene for lille? Er der for lidt fald på rørene?

Jeg har nævnt det for vores VVS'er og han mener det må være en designfejl i selve Unidrain afløbet. Det synes jeg lyder usandsynligt, for så ville de vel ikke sælge dem.

Håber på at nogen af alle eksperterne herinde kan hjælpe mig.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der også vandlås i dit unidrain? Hvis der er kan det være problemet.
Er der fald nok på afløbet inden det rammer "hovedstammen" ?
I vores tidligere hus var der en brusekabine i vores bryggers, som havde næsten vandret afløb, og der havde vi problemer med at vandet ikke ville løbe hurtigt nok væk.
Det løste sig da vi skiftede kabinen (min teenagesøn stak en arm igennem den gamle i et raserianfald) til en ny der havde en højere bund, og dermed kom der større fald på afløbet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg går ud fra at den sorte i nederste venstre hjørne på billede 2 er vandlås. Så kan det lade sig gøre at skille det ad før den, og så lade det løbe ned i en murerbalje el.lign. som forsøg. Så får du en fornemmelse af om det er i unidrain eller vandlås.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Svært at se på billederne, men det ser ud til at røret ved den røde pil er tæt på loftet, så der er bagfald på røret fra afløbet i brusekabinen.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Et andet bud kunne være, at der opstår tryk i rørene - måske en udluftningsventil kan hjælpe.
Vi har det same afløb (Unidrain) - og det fungerer upåklageligt - så måske det med bagfald, der er nævnt?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ø40 afløbsrør fra Unidrain til vandlås (den sorte nederst til venstre på sidste billede). Selvom billederne ikke viser det særligt tydeligt, så er der rent faktisk fald hele vejen på afløbet fra Unidrain til vandlås - omkring 60mm fald over en afstand på godt 1 meter.
Nu plejer udløbshuset og være med ø75 afgang

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis