Fugt i lejlighed - plastikmaling på alle væge.

Hej alle, når jeg sidder og kigger på internettet ang. fugtproblemer, så finder jeg modstridende oplysninger. Sagen er den at jeg bor i en lejelejlighed fra 1920. Der er volsomme skimmel- og fugtproblemer, hvilket bevirker, at jeg har opsat en affugter. 

Denne affugter har jeg nu gaft kørende i ca. 3 uger, men den bliver ved med at hive samme mængde vand ud af lejligheden. Udlejer har haft en svampe ekspert ude og se på mit lejemål og da han fandt ud af at der er malet med plastikmaling i hele lejemålet, rystede han på hovedet og sagde at det var en medvirkende årsag til problemerne.

Eksperten gav et tilbud på at få fixet skimmel- og fugtproblemerne. Bla. skulle ydermuren isoleres, men dette vil udlejer ikke betale for. Derfor har udlejer besluttet at opsætte en olie/el radiator og så vil jeg opsætte en fugtreguleret udsugning på ydervæggen med skimmelsvampen.

Mit spørgsmål går egentlig på, om ikke man bør fjerne plastilmalingen, da væggene ikke kan ånde og dermed komme af med noget af fugten?

På forhånd tak.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gad nok vide,hvordan den såkaldte"svampeexpert"er kommet til den konklusion.Jeg har malet adskillige vægge med plastmaling,uden at jeg nogensinde har hørt om,at det skulle forårsage skimmelsvamp,hvad skulle man ellers male med ?.Du skriver,at han vil opsætte en elradiator,betaler han elregningen ?.Skimmelsvamp er direkte sundhedsskadelig,og kan forårsage astma m.m.Har udlejeren tilbudt,at du kan slippe billigere i husleje,indtil problemet er løst ?,det er faktisk din ret !.Søg hellere en anden lejlighed,hvis det er muligt,da problemerne ikke er sådan lige at løse.

bh
Svaret fra en "almennyttig udlejer"s viceværter er: Du ventilerer ikke dine 2 gange 5 minutter med fuld gennemtræk hver dag.
Gør du dét, vil det hjælpe gevaldigt på dit problem, men ikke fjerne det.

 

Du skal finde ud af hvor høj luftfugtigheden er i lejligheden, så start med at skaf en vejrstation med hygrometer, nogen tider på året er luftfugtigheden bare høj, og det er der ikke så meget at gøre ved medmindre man bruger f.eks en varmepumpe til at sænke den,
i sommere/start efterår er luftfugtigheden hos os tit op på omkring 70%, så falder den ned til omkring 40% om vinteren, og stiger igen om foråret, det er meget normalt.

Så først find ud af om den er for høj.

problemet med skimmel er mange gange ikke at luftfugtigheden er for høj, men at du har hjørner eller rum som har lav temperatur, og stillestående luft som ikke bliver udskiftet, hvis i har en lav temperatur derhjemme så hæv temperatur i lejligheden til 22-23 grader, det kan være med til at løse problemet.
hvis der er varmt nok men meget fodkoldt, kan der tit komme skimmel i kolde hjørner, der kan en ventilator hjælpe, det er selvfølgelig ikke den optimale løsning, det bedste ville være hvis der ikke var kolde hjørner, men det er jo ikke altid muligt. og lad være med at stille møbler helt op af kolde vægge, så kan der nemt dannes skimmel på bagsiden, hvor der så bliver endnu koldere og luften bliver ikke cirkuleret.

Også skal der naturligvis luftes ud, flere gange om dagen med fuldt gennemtræk, badeværelse skal gerne have aktiv udluftning efter bad, i køkken skal du bruge emhætte når du laver mad, tøj må ikke tørre på stativer indenfor.

Nå det var lige mit indspark, også forstår jeg heller ikke det med plastikmaling, det kan umuligt være årsagen til fugten, det er ikke meningen af fugt skal ud i væggene, eller fra væggene ud i rummet, så vidt jeg ved, men hvis det er fordi malingen skaller af, ja så kan det godt være en anden maling var mindre tilbøjelig til at skalle af, men en anden maling modvirker næppe skimmel..

Omkring din affugter, den hiver ikke vand ud af lejligheden, men vand ud af luften, og det vil den blive ved med for evigt, der er masser af vand i luften, både indenfor og udenfor, det kan vi ikke lave om på, spørgsmålet er om der er mere end der burde være..

Skrevet af optisana på 19-12-2016 08:48
Gad nok vide,hvordan den såkaldte"svampeexpert"er kommet til den konklusion.Jeg har malet adskillige vægge med plastmaling,uden at jeg nogensinde har hørt om,at det skulle forårsage skimmelsvamp,hvad skulle man ellers male med ?.Du skriver,at han vil opsætte en elradiator,betaler han elregningen ?.Skimmelsvamp er direkte sundhedsskadelig,og kan forårsage astma m.m.Har udlejeren tilbudt,at du kan slippe billigere i husleje,indtil problemet er løst ?,det er faktisk din ret !.Søg hellere en anden lejlighed,hvis det er muligt,da problemerne ikke er sådan lige at løse.

 

Som eksperten sagde, så kan ydermuren ikke "ånde", derfor mener jeg at han sagde at man skulle bruge en maling der ikke er vandtæt. 

 

Annonce
Skrevet af Steensen på 19-12-2016 09:53
Svaret fra en "almennyttig udlejer"s viceværter er: Du ventilerer ikke dine 2 gange 5 minutter med fuld gennemtræk hver dag.
Gør du dét, vil det hjælpe gevaldigt på dit problem, men ikke fjerne det.

I hele sommer halvåret bliver der luftet ud stort set alle døgnets timer og der bliver luftet ud i vinter halvåret 2-3 gange dagligt. Så det burde være rigeligt. 

Jeg glemte i mit indledende indlæg at skrive at svampeeksperten mente at der stiger fugt op igennem soklen, i det ene hjørne af lejligheden. Stor detalje at glemme, I know.

 

 

Skrevet af Pizzabager på 19-12-2016 10:14

Du skal finde ud af hvor høj luftfugtigheden er i lejligheden, så start med at skaf en vejrstation med hygrometer, nogen tider på året er luftfugtigheden bare høj, og det er der ikke så meget at gøre ved medmindre man bruger f.eks en varmepumpe til at sænke den,
i sommere/start efterår er luftfugtigheden hos os tit op på omkring 70%, så falder den ned til omkring 40% om vinteren, og stiger igen om foråret, det er meget normalt.

Så først find ud af om den er for høj.

problemet med skimmel er mange gange ikke at luftfugtigheden er for høj, men at du har hjørner eller rum som har lav temperatur, og stillestående luft som ikke bliver udskiftet, hvis i har en lav temperatur derhjemme så hæv temperatur i lejligheden til 22-23 grader, det kan være med til at løse problemet.
hvis der er varmt nok men meget fodkoldt, kan der tit komme skimmel i kolde hjørner, der kan en ventilator hjælpe, det er selvfølgelig ikke den optimale løsning, det bedste ville være hvis der ikke var kolde hjørner, men det er jo ikke altid muligt. og lad være med at stille møbler helt op af kolde vægge, så kan der nemt dannes skimmel på bagsiden, hvor der så bliver endnu koldere og luften bliver ikke cirkuleret.

Også skal der naturligvis luftes ud, flere gange om dagen med fuldt gennemtræk, badeværelse skal gerne have aktiv udluftning efter bad, i køkken skal du bruge emhætte når du laver mad, tøj må ikke tørre på stativer indenfor.

Nå det var lige mit indspark, også forstår jeg heller ikke det med plastikmaling, det kan umuligt være årsagen til fugten, det er ikke meningen af fugt skal ud i væggene, eller fra væggene ud i rummet, så vidt jeg ved, men hvis det er fordi malingen skaller af, ja så kan det godt være en anden maling var mindre tilbøjelig til at skalle af, men en anden maling modvirker næppe skimmel..

Omkring din affugter, den hiver ikke vand ud af lejligheden, men vand ud af luften, og det vil den blive ved med for evigt, der er masser af vand i luften, både indenfor og udenfor, det kan vi ikke lave om på, spørgsmålet er om der er mere end der burde være..

Tak for dit indlæg. 

Luftfugtigheden er alt for høj, den er så høj at der er rigtig meget dug på vinduerne om morgenen. Ydermere samler der sig vand i begge vindueskarme. Dette på trods af at jeg har haft affugteren kørende 4-5 timer dagen inden + luftet ud.

Der står ikke nogen møbler direkte op af ydervæggen, men det ene hjørne af ydervæggen er det særligt slemt. 

Da jeg for ca. 3 uger siden fik olie/el radiatoren opsat er det blevet en smule bedre mht. fugt og skimmel. vaskede skimmelsvampen ned med Rodalon. Men der er stadig problemer, og skimmelsvampen er begyndt at titte frem igen.

Udlejer har kontaktet et el-firma med henblik på at få opsat en fugtstyret udsugning. Men da elektrikkeren var at kigge på min lejlighed, sagde han at en sådan udsugning vil køre i døgndrift, netop fordi der er så fugtigt i lejemålet. Og jeg er heller ikke interesseret i at have en udsugning til at køre alle døgnets 24 timer.

 

 

Skrevet af ShoutingSeeker på 20-12-2016 12:01

 

Som eksperten sagde, så kan ydermuren ikke "ånde", derfor mener jeg at han sagde at man skulle bruge en maling der ikke er vandtæt. 

 

 

Du kan godt fjerne malingen på væggene, men det er ikke malingen der er problemet, plastik maling giver ikke skimmelsvamp eller for høj fugtighed...

 

Skrevet af ShoutingSeeker på 20-12-2016 12:17

Tak for dit indlæg. 

Luftfugtigheden er alt for høj, den er så høj at der er rigtig meget dug på vinduerne om morgenen. Ydermere samler der sig vand i begge vindueskarme. Dette på trods af at jeg har haft affugteren kørende 4-5 timer dagen inden + luftet ud.

Der står ikke nogen møbler direkte op af ydervæggen, men det ene hjørne af ydervæggen er det særligt slemt. 

Da jeg for ca. 3 uger siden fik olie/el radiatoren opsat er det blevet en smule bedre mht. fugt og skimmel. vaskede skimmelsvampen ned med Rodalon. Men der er stadig problemer, og skimmelsvampen er begyndt at titte frem igen.

Udlejer har kontaktet et el-firma med henblik på at få opsat en fugtstyret udsugning. Men da elektrikkeren var at kigge på min lejlighed, sagde han at en sådan udsugning vil køre i døgndrift, netop fordi der er så fugtigt i lejemålet. Og jeg er heller ikke interesseret i at have en udsugning til at køre alle døgnets 24 timer.

 

 

 

DU skal finde årsagen til fugten. læste du det her? 

badeværelse skal gerne have aktiv udluftning efter bad, i køkken skal du bruge emhætte når du laver mad, tøj må ikke tørre på stativer indenfor.

Og det her

hæv temperatur i lejligheden til 22-23 grader, det kan være med til at løse problemet.

Du fik opsat en elradiator, er det fordi det er svært at varme lejligheden op?, hvis det er tilfældet, kan det godt give fugtproblemer i sig selv, jeg ved ikke om du har bemærket det men udenfor om efteråret hænger der fugt alle vegne, selv når det ikke har regnet.. fugten fra luften sætter sig på kolde overflader, så der skal være varmt indenfor. kommer temp under 16-17 grader, vil du få problemer med fugt, også selvom luftfugtigheden ikke er højere end den er udenfor.. selvom rummet er lad os sige 18-19 grader kan der nemt være 13-15 grader i et yderhjørne langt fra nærmeste radiator, eller bag skabe og lign, måden at undgå det er at hæve temperaturen indenfor, så bliver fugten i luften. MEN igen, du skal finde ud af hvad luftfugtigheden er.. for hvis luftfugtigheden er 45%, så er dit problem ikke der er for fugtigt, men for koldt....

min luftfugtighed er lige nu 42% her på mit kontor, og her er 23 grader.. vi bruger brændeovn, som primær opvarmning, det er så smart så den samtidig udlufter boligen(da den jo trækker luft til forbrænding fra huset, som samtidig, ikke er helt tæt) så vi lufter aldrig ud, vi har dog åben vindue i soveværelset om natten. men vi har ingen problemer med fugt.. jeg kan dog huske på et tidspunkt hvor vi ikke brugte det værelse som var længst fra brændeovnen, og jeg lukkede døren derind til, når temp kom under 15-17 grader sad der vand i vindueskarmen, det forsvandt når man åbnede døren og temp steg igen..

Så 2 ting, skaf en måde at få målt din luftfugtighed, og ja jeg ved godt din affugter kan hive fugt ud af luften, men det ville den også nemt kunne hos mig, det betyder ikke der er mere fugt i luften hos end hos alle andre.

Og hvis du har lav temperatur i lejligheden så hæv den til 22-24 grader, lån skaf evt et IR termometer, og mål temp på de vægge hvor skimmel er værst, og se forskellen til de vægge hvor der ikke er skimmel, 

 

 

Og hvis du først har skimmel vil det blive ved indtil årsagen er væk(fugt) væggen skal tørre helt før skimlen dør.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også