Magnetkontakter til alarm

Hej,

Da jeg overtog huset, var der et gammel alarmsystem installeret. Der er i alle karmene på yderdører og vinduer monteret magnetkontakter, hvor der så i selve døren/vinduesrammen er banket en jern/magnet stang ned. Og forbundet hele vejen rundt i serieforbindelse...

Jeg tænker at bruge de magnetkontakter til mit ældre Visonic Powermax Plus alarmsystem, som har en indgang til sådan nogle trådet kontakter. Problemet er bare, at når jeg måler modstanden  på ledningen (som var monteret i den gamle central), er den kun på 8,5ohm. Og min alarm kræver 2kOohm.
(Klip fra manual)

Jeg troede i første omgang, at det kunne skyldes, at der var en dør/vindue der "hang" som gjorde at kontakten ikke fik ordentlig forbindelse. Men jeg har taget hver kontakt en efter en og sat en magnet på kontakten for at få den til at "lukke" og der måles hele tiden 8,5ohm ved centralen.

Så jeg tænkte at jeg måske kan udskifte de gamle magnetkontakter med nogle nye. Men jeg synes ikke det er til at gennemskue, hvilken modstand de har.... Eller er der noget jeg har fået misforstået?

Hej, Da jeg overtog huset, var der et gammel... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Genialt Wezio. Tak for input! så de to modstande af 2,2Kohm i serie med magnetkontakterne? (jeg har sq lidt svært ved at greje det diagram)
Åhh nej...Jeg skal høre som beskrevet :

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24681' class='af-profile-link'>jenshøj</a> på 15-12-2016 15:08
<p>De to ledninger fra dine magnetkontakter kobler du så parallelt ind over én af modstandene. Når kredsen gennem alle magnetkontakter er brudt, ændrer dette ikke på den samlede modstand (stadig 4k4, dvs alarm). Hvis magnetkontaktkredsen ikke er brudt, vil dine 8,5 ohm komme til at sidde parallelt med den ene 2k2 modstand, hvilket vil være ækvivalent med en modstand på 1/(1/2200+1/8.5) ~= 8.45 ohm. Den samlede seriemodstand er derved 2200 + 8.45. Det er rigeligt fint til at alarmen ser det som 2200 ohm, dvs. ingen alarm.</p>

... Ikke at jeg fatter teorien i det... prøver i eftermiddag...
Du samler dine ledninger som på dette lille diagram jeg har lavet her.
Det er en dobbelt balanceret alarmkreds uden brug af sabotage. Du monterer modstandene i centralen som vist her.

Nu ved jeg ikke hvor lange dine ledninger rundt i huset er, og hvor mange magnetkontakter du har siddende i serie på kredsen. Jeg har i sjældne tilfælde oplevet, at tyverialarmen ikke har været helt glad, hvis der er meget langt rundt. Her kan det være nødvendigt at montere et lille relæ ved tyverialarmen, og så sende en lille spænding rundt i mangnetkontakterne, for at aktivere relæet, når en dør eller et vindue åbnes. Modstandene monters så i stedet i klemmerne på relæet. Men lad os tage denne snak, hvis det ikke virker med nedenstående :-)

 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok jeg prøver.... Skal lige have skaffet en ekstra modstand og så fundet en måde at montere det på.... Må forsøge mig til test med nogle stumper ledning og kronmuffer

Det er virkelig fedt at I alle vil hjælpe
Fedt! Det virker dælme! Det blev ikke den kønneste test-opstilling, men det fungerer

Wezio: jeg havde forinden målt de 8,5 ohm når alt var lukket og set om den ændrede sig når jeg åbnede hvert vindue/dør så det må være ok. Men tak for forslaget. Bare nysgerrigt spg: Er det en "normal" måde at gøre det på med sådan nogle trådede kontakter at man skal gave de modstande med i?

Tak for alt hjælpen til alle. Det havde jeg ikke gennemskuet selv

Hej. Genoptager lige denne ældre tråd, da jeg nu har forsøgt at skille huset op i to zoner så de magnetkontakter der sidder i vinduerne kommer på en zone og yderdøren på en anden zone. 

Hvordan laver jeg kabling til det? Kopierer jeg bare den opsætning Wezio lavede og forbinder begge i GND? Eller er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis