Spørgsmål til julelys?

Hej. Har en julelys som jeg har lovet jeg ville kikke på for en ven. Den vil ikke lyse! Men havde den skilt sf og det er koblet i serie og får direkte 230V men pærerne er 33V 2,6W så de er da brandt af alle sammen. Men kan man få 230V pære i sådan en lille fatning?
Håber nogle kan hjælpe
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor mener du, at de alle skulle være brændt af?

Hvis blot én af pærerne er afbrudt, vil ingen af pærerne da lyse, når de er koblet i serie.

Hvis du satte 230V pærer i, som ikke fås i den størrelse, skulle du da samtidig sørge for, at de blev koblet parallelt, og det ville da være en større ombygning.

Du skal ikke have 230v pærer, men 33 volt. Og det er helt sikkert at det ikke er alle pærer der er gået. Det er kun 1. Men netop fordi de sidder i serie skal strømmen igennem dem alle ellers er der ikke nogen der lyser.
Så det bedste råd er faktisk at købe en mere, eventuelt i genbrugs forretning. Og så bruge de pærer der virker.
Det er ikke særligt nem at finde den der er sprunget men nogen gange kan man se at glødetråden inde i glasset er gået i stykker. Har man ohmmeter kan man naturligvis måle på dem alle, og se om der er gennemgang.

Har din ven en mere som virker kan du teste pærerne på den. Så skal du kun tage 1 pære ud, og skrue en i fatningen som du er i tvivl om Lyser det så er den ok. Men altså kun 1 ad gangen. De gode lægges til side, de defekte i skraldespand med det samme, så du ikke får dem blandet sammen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret. Kan ikke måle gennemgang i nogle af dem men vis jeg måler M ohm måler jeg 8 og nogle 12, 40 M ohm, kan man se om nogle af dem er sprunget ud for det? 🤔

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2931' class='af-profile-link'>efry</a> på 10-12-2016 21:01
<p>Hvorfor mener du, at de alle skulle være brændt af?</p>

<p>Hvis blot én af pærerne er afbrudt, vil ingen af pærerne da lyse, når de er koblet i serie.</p>

<p>Hvis du satte 230V pærer i, som ikke fås i den størrelse, skulle du da samtidig sørge for, at de blev koblet parallelt, og det ville da være en større ombygning.</p>

Kan man da ik kobler i serie med 230V?

De pærer du efterspørger kan købes på nettet flere steder. Prøv og google "juletræspære 33 volt" uden anførselstegnene. Et eks. er her: https://www.lampegiganten.dk/reserve-paerer/

2,6 W er en underlig størrelse, men du kan bruge 3 W pærer hvis du udskifter dem alle så de er ens. Er alle pærer ikke ens lyser de ikke med samme lysstyrke og dem der forbruger mindst springer ret hurtigt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis du sætter den ene prøvepind på gevind og den anden på lodningen i bunden af pæren så skal du måle ca. 380-400 ohm Så hvis du på den måde måler nogle M ohm. (milioner ohm) så er de gået.
Nu skal du lige undgå at tænke bagvendt, på grund af denne "umulige" hypotese.
Du har netop er dekoration med 7 pærer som er koblet i serie, så de TILSAMMEN kan køre på 230 volt.
Hver pære får så 1/7 del af spændingen, eller 230/7 = 32,85 volt. Derfor er der sat 33 volt pærer i.
Jeg gik lige i køkkenet for at se på en der ligner her hos mig selv. Der står at pærer er 34 v 3 w og bruger 88 MilliAmpere altså 0,088 A

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, måler ca. 0,7Mohm på en og 44,7 ohm på en anden er det så den der virker, eller er der ingen af dem der virker? Og burde man ik kunne bibbe dem igennem?
En anden spørgsmål: prøvede og måle med en voltmeter ned i en af fatningen og der målte jeg ingenting det kan man heller ik eller???
Det bedste værktøj til at finde en gået pære i en lang serieforbindelse som fx. en juletræskæde er en Polsøger Polhit-2 som kan måle om der er strøm påbare ved at røre ledningen , normalt er der indbygget en såkaldt strømbro i disse pærer så kæden lyser selv om en lampe er gået , man skal dog hurtigst muligt skifte pærer der er gået , da resten af pærerne får en overspænding...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis