Istandsættelse af kælder

Hejsa..

Jeg er igang med at sætte vores kælder i stand og jeg har nu søgt forummet osv div. andre sites igennem for et mere entydligt svar på mit spørgsmål.. Dog uden held så nu prøver jeg selv at oprette en tråd.

Jeg har fjernet gammelt løst puds fra nogle ydrevægge og har nu pudset dem op igen med Weber 280. Som efterfølgende er blevet filset så det har en pæn jævn overflade. Dette har jeg så købt noget diffusionåben maling til.

Og nu kommer mig egentlig spørgsmål så. Jeg skal jo give pudsen en eller anden form for grunder. Kan jeg bruge alm. forankringsgrunder/blåvand til dette? Eller ødelægger jeg puds- og malingens-diffusionsåbne egenskaber eller hvad siger i? 

Mange tak

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan kan det være at du vil grunde væggen ?

bh
Jeg tvivler på forankringsgrunder er mindre diffusionsåbent end malingen, medmindre du påfører mange lag. Men ellers kan du jo bruge det første lag maling som 'grunder' (:

Noget andet er - ved du, hvorfor den gamle puds var løs og er du sikker på det ikke blot gentager sig med 280'eren ?

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Mureren har sikkert ment det godt,men jeg har aldrig brugt en grunder,hverken til inden,som til udendørsbrug,derimod bruger jeg altid en maling,som er beregnet til udendørsbrug ved maling af kælderrum.Nu ved jeg ikke,hvilken nuance du vil male i,om det er en af de "svage"farver,eller f.eks.en hvid,som dækker godt.Men sørg for,at væggen er 100% tør,og at du har en god udluftning,ikke fordi at malingen er skadelig,men på grund af tørretiden.

bh
Skrevet af Paranåhja på 06-12-2016 21:56
Jeg tvivler på forankringsgrunder er mindre diffusionsåbent end malingen, medmindre du påfører mange lag. Men ellers kan du jo bruge det første lag maling som 'grunder' (:

Noget andet er - ved du, hvorfor den gamle puds var løs og er du sikker på det ikke blot gentager sig med 280'eren ?

 

Det gamle puds var så løst og smasket på med så tykt et lagt at det nærmest stod som en ekstra væg op af ydrevæggen. Hele lortet væltede da vi bare hev i det med hænderne. På de steder der var mest var pudslaget ca 10 cm tykt. Det var pudset direkte ovenpå en kalket væg, så det havde slet ikke bundet til overfladen. 280eren skulle for det første være diffåben og så skulle den klæbe til alle overflader rigtig godt?

Jeg må indrømme at jeg helst vil høre fra en der ikke "tvivler" men er SIKKER på at jeg bare kan gøre dette. Det er et kæmpe arbejde hvis jeg kommer til at smide noget på som jeg ikke behøver ;-) No offense hehe.

 

 

 

Annonce
Skrevet af optisana på 07-12-2016 08:43
Mureren har sikkert ment det godt,men jeg har aldrig brugt en grunder,hverken til inden,som til udendørsbrug,derimod bruger jeg altid en maling,som er beregnet til udendørsbrug ved maling af kælderrum.Nu ved jeg ikke,hvilken nuance du vil male i,om det er en af de "svage"farver,eller f.eks.en hvid,som dækker godt.Men sørg for,at væggen er 100% tør,og at du har en god udluftning,ikke fordi at malingen er skadelig,men på grund af tørretiden.

 

Jeg skal male med hvid maling. Og kan som sådan sagten give et "grunder" lag først. Men det var mere hvis alle de små korn skulle grundes inden? Jeg har sat en varmekanon derned som står og kører lidt on and off i dagtimerne. Og så lader jeg væggene står og tørre i en uges tid inden jeg så meget som overvejer at male. :-)

 

Du kan jo prøve,at banke forsigtigt med skaftet af f.eks.en skruetrækker,kommer der ingen "hule"lyde,skulle det være iorden.Du skrev ikke hvilken farve du ville male !

bh
Ved at give pudslaget en forankringsgrunder får du den bedst mulige vedhæftning når du maler med din vægmaling - længere er den ikke.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 07-12-2016 09:29
Ved at give pudslaget en forankringsgrunder får du den bedst mulige vedhæftning når du maler med din vægmaling - længere er den ikke.

 

Så langt er jeg med. Men ødelægger jeg de diffusionsåbne egenskaber for mit puds og maling ved at gøre det?

 

Skrevet af optisana på 07-12-2016 09:08
Du kan jo prøve,at banke forsigtigt med skaftet af f.eks.en skruetrækker,kommer der ingen "hule"lyde,skulle det være iorden.Du skrev ikke hvilken farve du ville male !

 

Det står i første linie i svaret lige oppe over. Hvid :-)

Jeg har prøvet og banke og har fundet 1 sted hvor jeg synes det lyder lidt hult.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også