Kota gulvledere - Erfaring søges?

Hej

Som lav det selv'er er det altid rart med ting der gør opgaven lidt lettere. I forbindelse med research til en gulvstøbning er jeg stødt på nogle gulvledere som man efterlader i betonen: http://kota.dk/gulvledere/

Jeg kan nok nøjes med 5 stk og til en pris på ca. 300 stk, er det til at overskue.

Er der nogen der har erfaring med disse? Jeg er lidt nervøs at gulvet revner langs lederne

 

/Lasse

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er jeg ikke verdensmester i gulvstøbning, men har dog set dem brugt til industrigulve for år tilbage. De er netop beregnet til at styre 4 - 6  ja op til 12 m vibratorer m.m. men de er også beregnet til at styre hvor gulve vil slå revner. Det fremgår jo også af teksten i dit link.
Regel nr. 1 Beton svinder altid lidt. Derved opstår altid revner i større gulvflader. For at undgå at de revner går på kryds og tværs inddeler man gulvet i felter, hvor man dels har disse skinner og dels saver en mindre revne ned i betonen få dage efter at det er lagt. Så vil gulvet revne langs disse svagere linjer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har brugt dem til mit badeværelses gulv. Det var en kæmpe hjælp til at sikre korrekt fald.

Ingen revner endnu.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene! Jeg så også at der stod revneanviser og det var det der bekymrede. Der skal støbe i to sammenhængene rum på hhv. 4x4,6 meter og 2,4x3,2meter. Det kvalificere næppe som større flader.

Jeg overvejer at bruge selv-udtørrede beton. Om det er værre til at revne ved jeg ikke.

@Henrik19: Hvilken type brugte du, hvor købte du dem og hvad kostede de?


Tja, hvis det revner er du i hvert fald ret sikker på hvor det revner. Du kreerer sådan set en dilletations Fuge. Skulle der klinker på, ville jeg sørge for at fugerne var lige over lederne. Personligt ville jeg bruge enten et par u skinner (hvor u et vendes omvendt og tages op) eller et par 30 mm firkant rør. Vater punkter sættes ved at lægge en stump flise eller masonitplade 30 mm under færdig højde. Og vateres rundt med med 2 meters loddestok og der afsættes et punkt for hver 2 meter. Man retter så en stribe beton af mellem punkterne også lægger man skinnerne på striben og man retter af med støtte på de 2 skinner. Skinnerne trækkes gradvis msed baglæns og man efterfylder efter dem. Med en u skinne er der næsten ingen efterfyldning, kun 2 smalle striber. Selvudtørrende beton er rimeligt sejt at trække af, men hvis i har prøvet det før går det jo nok

km
Jeg brugte A50'eren. Købte dem gennem bygmax (du kan se de forskellige modeller på deres hjemmeside). Mener de var omkring en 200 kroner for 4 meter?

Blandede selv støbemix/Portland. Nemt da man har meget mere ro på med lederne, man kan bedre arbejde sig frem i sektioner i ro og mag.

Sålænge man sørger for at pakke/vibrere betonen godt (specielt under lederne), så tror jeg ikke der bliver de store problemer med revner.
@knflisemester: god ide med u—jern, specielt da jeg alligevel skal efter det med noget selvnivilerene for at få en glat overflade til noget epoxy. Pris for u—jern er dog tæt på det samme som lederene. Der skal dog ikke bruges så mange.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også