Lovlig stikkontakt i badeværelse?

Hejsa folkens,

 

Jeg har i min lejlighed i indre by et meget lille badeværelse. Vi snakker 1,3x1,3 meter på hver led, med 2,65 meter til loftet. Da hele badeværelset er et vådrum, er der monteret en stikkontakt helt oppe under loftet. Såvidt jeg kan læse mig til, så er det egentlig en lovlig installation fordi alt over 2,25 meter er zone 0. Der er desuden lige godt 130 cm til bruserhovedet, så den holder sig også inde for 120 cm reglen. Den sidder godt nok på den side af badeværelset, som bruges som "bruseniche", men det burde vel ikke betyde noget.

Er det en lovlig installation eller ej?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal jeg lige starte med at luge lidt ud i begrebs forvirring.
Område 0 er i selve badekar og bassin bruser
Område 1 er radius 60 cm fra brusehoved og op til 225 cm
Område 2 er 60 cm uden for område 1 og op til 225 cm
Område 3 er uden for 1 og 2 og alt over 225 cm
Stikk. må anbringes i område 3 men ikke i den del af område 3 der ligger lige over 1 og 2.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej du har ikke et badekar, selv om der er et lille stykke op til døren. Men du må gå ud fra brusehovedet. Så det er 60 + 60 cm fra brusehoved som er afstand ud til område 3 hvor stikkontakter må placeres. Og det skriver du der er overholdt.
Men det hjælper ikke noget at montere stikk. lige over bruser (225 cm) selv om det kaldes område 3
Men man må gerne sætte faste lamper oppe i det område. (kilde elbogen jeg kunne ikke lige hurtigt finde formuleringen i reglementet)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis