Loftshøjde i parcelhus

Vi er igang med ombygning af parcelhus (opført i 1974). Desværre er loftskonstruktionen så skæv at vi er nødt til at sænke det væsentligt i den ene side, for at få et lige loft.

Det betyder så desværre vi på det laveste punkt i spærkonstruktionen kommer til at få en loftshøjde fra overside af klinkegulv til underside af troldtektloft på 228,5 cm og min. højde til loft i parcelhuse vist er 230cm

Er det noget vi skal have søgt dispensation for eller er vi ude i at eksisterende loft/ tag kontruktion skal laves om

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kandu ikke klarer dig med nogle tyndere troldtek plader eller skifte til gips i stedet, så overflade pladerne ikke er helt så tykke?

 

Personligt ville jeg glemme og fortælle nogen om det og bare gøre det. Men det er selvfølgelig ikke korrekt at gøre det sådan.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ok - takker for input - Har kraftig overvejet at "glemme" de 230, men den dag huset skal sælges, så vil det blive et problem.

Der er dog vist en undtagelse med hensyn til de 230. Hvis det kun er en del af rummet der er under 230 (noget med 3-5 m2), så kan det accepteres. Vores rum er 50 m2, så jeg tror det bliver et lidt skævt loft på de lange baner. Så vil det nok ikke være så synligt.
Hej.
Der sker ikke noget lovmæssig, at dit loft er 15 mm under krav i nogle områder.
Det havde sagt noget hvis det var 30 - 50 mm. over hele fladen
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce

Genopliver lige den her, da vi har opdaget at vi efter nye lofter og trægulve engang bliver monteret er på en sluthøjde der ligner 227-228 cm i både køkkenalrum og stue. Det skyldes både dobbeltforskalling (for at få rustik i husets længderetning og så en del opretning pga. skæve spær - præcis som trådstarter.

Får vi så et problem, når det er hele rummet, der ender der?

Kan der gøres noget smartere i forhold til loftet? 

Man skal gøre sig klar over det allerede i planlægningsfasen. Så må 1. lag forskalling lægges op imellem spær på det mindre område hvor det er på vej til at blive for langt nede. Det er besværligt men det kan lade sig gøre. 

Et rigtig godt instrument er en laser der kan lave en vandret streg. Den koster i god kvalitet 12-1300 kr. Så kan man sætte den fast på væggen tilfældig højde og så måle afstanden op til spær. På den måde finder man det laveste spær. 

Jeg skulle hjælpe med at rette loft op hvor der var støbte beton plader i etageadskillelse. De bulede så meget ned at vil var nødsaget til at flække forskalling så de blev tyndere på et område. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. Det vil jeg lige prøve at gå videre med. Kan ikke forestille mig at elektrikeren bliver glad. 

Hvis ikke det lykkedes, så lever vi med det lave loft indtil der er penge til en loft til kip løsning.

Og enig, laseren er klart en vinder, når man skal lave sådan noget.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis