Bordplade / skrivebord / montering v. gipsvæg?

Hej.

Jeg er netop flyttet og mangler nu et skrivebord - istedet for at købe noget IKEA / Jysk-halløj som ikke passer ind i mine ønskede mål, så har jeg købt en rå bordplade af ask-træ - 160 x 61 x 2,6cm.

Første tanke var at sætte en "pind" fast vandret på gipsvæggen dér hvor bordet skal stå, så pladen bagerst kan hvile på denne pind, og så sætte bordben ude for enderne...
- men jeg er blevet i tvivl om bæreevnen, og om min pind ikke vil "vride", pga de skruer jeg ville bruge?
- min "pind" er 2cm på vandrette led og 6-7cm på lodrette led.
- det er enkeltpladet gipsvæg og jeg kan ikke finde profilbrædderne / reklarne inde bagved, mindre jeg skaffer en håndscanner.
- jeg har købt Fischers Powerknot Black gipsskruer - det er dem der krøller en plastik-klump sammen på bagsiden af gipsvæggen - men min tidligere erfaring er at de ikke bliver "stramme" og altid vil have lidt flex i sig?
- vil denne flex ikke afsætte sig i min "bære-pind" og dermed "tilte" - og dermed skabe "luft" mellem gipsvæg og bordplade?

Grunden til jeg spørger om den vil vride ud fra væggen, er at jeg netop har opsat en knagerække til jakker, med samme skruer, også i gipsvæg, og hér vrider knagerækken allerede :/

Andre ideer og forslag til at sætte en simpel bordplade op, lytter jeg gerne til ! - har også haft tanken med fire simple bordben, men tænker at det bliver for vaklet og ustabilt?

Paint-tegning for illustrering

 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan roligt bruge de dybler, du har vist, men de skal bruges rigtigt. Først borer du et 10 mm. hul, eller hvad der er foreskrevet, så skruer du dyblen i så den er spændt. Derefter skruer du skruen ud, stikker den gennem de 5-6 mm. huller, du har boret i det bræt, som skal støtte din bordplade. De huller, du har boret i brættet, bruger du selvfølgelig til opmærkning på væggen, inden du borer dine 10 mm. huller.


fase
Du kan altid finde forskalling bagved, også uden en scanner. Slå en streg vandret der hvor dit bræt skal sidde. Så tager du et tyndt søm og banker igennem væggen med ca. 5 cm afstand. Så vil du ramme en forskalling ret hurtigt. 1. forskalling sidder sikkert ude ved hjørnet, og så kommer de med enten 40 eller 30 cm afstand. Så har du fundet 2 kan de andre næsten måles ud.
Sømhuller skal naturligvis laves så de bliver dækket af dit bræt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin:

Jeg har lige kigget på de gamle gipsdyvler jeg har brugt til min knagerække - de har plastik-gevind ude for enden - engang for et års tid siden, fik jeg overspændt og knækket én, inde bag gipsvæggen hos en veninde.

De nye jeg har købt - Fischers Powerknot Black, de har en stump med metal-gevind inde bagved - så burde de være til at spænde godt til, fremfor de andre som "giver efter" ?

og ja, rækkefølgen du nævner, det var også sådan jeg havde tænkt mig hehe
Skrevet af ev elmand på 23-11-2016 12:27
Du kan altid finde forskalling bagved, også uden en scanner. Slå en streg vandret der hvor dit bræt skal sidde. Så tager du et tyndt søm og banker igennem væggen med ca. 5 cm afstand. Så vil du ramme en forskalling ret hurtigt. 1. forskalling sidder sikkert ude ved hjørnet, og så kommer de med enten 40 eller 30 cm afstand. Så har du fundet 2 kan de andre næsten måles ud.
Sømhuller skal naturligvis laves så de bliver dækket af dit bræt.

 

Hvis jeg så finder forskallingsbrædderne inde bagved, så bruger jeg alm universal-skruer som kan gribe fat i forskallingstræet, fremfor gipsdyvler?

 

Selv om det er el-mand, der har givet rådet, tør jeg godt svare, at du bruger skruer beregnet til træ, til at skrue din reglar op på væggen.

fase
Annonce
Hehe ja det er selvfølgelig rigtigt.

Hvor brede og tykke er forskallingsbjælkerne bagved gipsen? - her tænker jeg på længden af skruen?
Forskallingen er nok et sted mellem 20 og 25 mm. Så din skrue skal nok være 25+ gipsens tykkelse+ tykkelsen af det træ, du bruger til at støtte bordpladen. Ja undskyld men jeg kunne ikke lade være, når jeg ser, hvad du er i gang med at uddanne dig til.

fase
S.Fabrin: ift skrue-type-spørgsmålet, så var det mere om der skulle en rawlplug i gipsvæggen, som skruen så går hele vejen igennem - om det fx giver mere støtte, end "kun" at lade den gribe fat i forskallingslisten.

Jeg troede man brugte 4x5cm bjælker til forskalling? - det husker jeg at have set andre bruge?

Selvfølgelig skal skruen kunne nå hele vejen igennem
Nej, du skal ikke bruge nogen form for rawlplug til gøre regler fast, når du har fundet forskallingen. Du skal bare skrue skruen i forskallingen. Den skal nok holde.

fase

3 - 4 fornøjelige indslag.  

Hvis du borer for -  i det stykke træ du skal have uden på væggen kan du bruge hvilken som helst træskrue 4 eller 5 mm tyk og så den rigtige længde. 

Hvis du ikke borer for så skal du bruge den type som har et stykke oppe imod hovedet der ikke har gevind. Så kan du skrue direkte igennem, og stadig få din regler trukket tæt ind imod væggen. For eksempel 5 x 60/40. hvilket betyder at din skrue er 5 mm tyk, 60 mm lang og med 40 mm gevind. Deraf følger at der er 20 mm uden gevind. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis