Gulv: Svømmende eller limet, træ eller kork ...

Wicanders Artcomfort - blødt kork-gulv, klik med not/fer på alle sider - og ser ud som klassisk trægulv.

Er der noget ved det eller skal man holde sig til træ?

Har ikke prøvet at lægge gulv før, skal lægge ca 40 m2 i kombineret stue/køkken (på beton, efter jeg har lagt et tyndt lag gulvvarme). Hvordan er det lige med svømmende gulv - når der skal være 12mm på alle sider, gemmes det så under kantlister, eller hvordan fungerer det? I køkkenet hvor der er mindre end to meter bredt, skal der stadig være 12mm i begge sider? 

Går ud fra at grunden til at det skal have den afstand er at ellers buler det op når fugt/temperatur stiger?

Hvis et trægulv er limet på - så kan det jo af gode grunde ikke arbejde når fugt og varme skifter. Men hvad forhindrer så gulvet i at sprække?

Er i vilrede hvilken løsning der er bedst til mit brug ...


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lagt Wicanders Artcomfort (Prime Oak) gulv i stue samt køkken-alrum for et 6 mdr siden. Dog lagt oven på parketgulv...
Ja der skal holdes afstand til vægge og soklen ved køkkenet for at modvirke at det "rejser sig". Ja, afstanden kan skjules ved at gemme det under kantlister. Alternativt pille fodlister af og sætte (nye) på når du har lagt gulvet. Ved soklen i køkkenet må du enten bruge en kantliste eller sætte en ekstra sokkel uden på...
Hvorfor tænker du at lime det på?

Skrevet af steelman på 22-11-2016 13:37

Jeg har lagt Wicanders Artcomfort (Prime Oak) gulv i stue samt køkken-alrum for et 6 mdr siden. Dog lagt oven på parketgulv...
Ja der skal holdes afstand til vægge og soklen ved køkkenet for at modvirke at det "rejser sig". Ja, afstanden kan skjules ved at gemme det under kantlister. Alternativt pille fodlister af og sætte (nye) på når du har lagt gulvet. Ved soklen i køkkenet må du enten bruge en kantliste eller sætte en ekstra sokkel uden på...
Hvorfor tænker du at lime det på?

Det eksisterende gulv er limet på. Det er lagt for 12 år siden og fejler absolut intet (bortset fra at der ikke er gulvvarme under). I køkkenet er den ene side af elementerne på fødder, der står på gulvet. Spørgsmålet er bl.a. her om gulvet kan svømme nok med sådan en vægt på - fra køkkenelementer - så det ikke buler op. Ellers skal jeg lægge gulvet så det går til kanten af elementerne, og bygge en sokkel op i stedet.

Det lader til at de fleste idag bruger svømmende gulv, uanset om det er træ, kork, plastik eller andet. Har lige hørt fra en som har lagt noget gulv der "holder for evigt" og er nærmest umuligt at ødelægge. Plastik, ja. 

Hvordan har du det med dit Artcomfort gulv, er det bedre end andre gulve?

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Uden at være tømrer, gulvlægger eller noget, så kan jeg ikke se fidusen i det her tilfælde at lime gulvet. Og du skal i hvert fald nok undersøge om dette produkt kan limes til undergulvet, da undersiden af Artcomfort er kork(altså "porøst")... blot en tanke.

Jeg kan ikke vurdere om det er bedre en andre gulve generelt... Det er også kort tid blot efter 6 mdr, at vurdere. Men jo vi er meget tilfredse med det - noget konkret du tænker på?
Vi valgte kork pga. lydegenskaberne, og det har givet det resultat vi ønskede. Man hører ikke gang på samme måde som alm. træ/laminat/plastik gulv.Og det føles blødt og behageligt at gå på. Så jo jeg vil vælge det igen, hvis det var aktuelt... I forhold til monteringen af gulvet, vil jeg nok sige at Timermand oversælger produktet noget - det er ikke click og videre. Det skal bankes sammen for at få til at lægge pænt... men men... detalje
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis