Læring af ledninger bag komfuret

Jeg har 5 ledninger i væggen bag mit komfur.

En forklaring på hvilke spændinger de kommer ud af dem forklaret via. Disse navne:

L1 L2 L3 N og jord


Hvad jeg ved(måske forkert) :

L1 Spænding V?

L2 spænding V?

L3 spænding V?

Nul - ingen spænding

Jord - til ikke at evt. give stød ved berøring af overfladen feks. Komfur.



Samt et sidste spørgsmål... udfra den stik kontakt (hun-stik) jeg har vedhæftet, er der så en grund regl hvilken ben der er spænding på osv...

Måske sådan her .?? Nummer 2 billeder vedhæftet af et stik (han-stik)


På forhånd mange tak


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ser på dit billede så står klemme betegnelserne faktisk på den øverste halvdel af det stik som du har adskildt !
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af tortor649 på 21-11-2016 17:56
Jeg har 5 ledninger i væggen bag mit komfur.

En forklaring på hvilke spændinger de kommer ud af dem forklaret via. Disse navne:
L1 L2 L3 N og jord
Hvad jeg ved(måske forkert) :
L1 Spænding V?
L2 spænding V?
L3 spænding V?
Nul - ingen spænding
Jord - til ikke at evt. give stød ved berøring af overfladen feks. Komfur.
Samt et sidste spørgsmål... udfra den stik kontakt (hun-stik) jeg har vedhæftet, er der så en grund regl hvilken ben der er spænding på osv...
Måske sådan her .?? Nummer 2 billeder vedhæftet af et stik (han-stik)
På forhånd mange tak

Inden vi nu begynder på en længere forklaring, skal vi lige have et par ting på plads. Når vi taler om spænding, taler vi faktisk om spændingsforskel. Eks.i en bil en spændingen for det meste 12V, dermed menes en spændingsforskel på 12V mellem + og -. Tilbage til din 16A stikkontakt. Mellem L1 og 0 er der en spændingsforskel på 230V, ligeledes mellem L2 og 0 samt mellem L3 og 0. Mellem to faser er der en spændig(sforskel) på 400V. At der ikke er en spænding på 2x230V= 460V, skyldes at faserne er forskudt 120° i forhold til hinanden og skal lægges sammen vektorielt. At du ikke kan måle en spænding på nullen, skyldes at den er forbundet til jord på transformerstationen. Jordledningen er en ledning, som forbinder din brugsgenstand med jord for at gøre spændingsforskellen mellem dig og brugsgenstanden til 0V. I vikelighedens verden kan der godt være op til 50V. Det ser man ved overgangsmodstanden til jordelektroder, når der er installeret HPFI relæ.

Du har på billedet at dit hanstik vist, hvordan ledningerne skal forbindes. Forbindelserne er i øvrigt præget i stikkontakt og stik og der er måden. For øvrigt er monteringen af dit hanstik en rigtig GDS måde. Du skal have yderkappen med ind under aflastningsbøjlen, det kan lade sig gøre.

 


fase

Velkommen til
På de gamle 3 fasede afbrydere sidder nullen typisk til venstre, og jorden i midten (den lille "flap" på benet skal vende nedaf). Men når det gælder strøm, så nytter det ikke noget at tro (det kan man gøre om søndagen ) men derimod vide.
Så derfor gælder det om at få fat i et sæt prøvepinde så du kan se hvad der er fase/nul/jord, og ikke stole på en "skruetrækker med lys i". 

 

Og så lige til sidst: Det billede du viser har en klassisk fejl, da yderkappen på ledningen SKAL ind under aflastningsbøjlen på stikproppen, det er et absolut no-go at spænde aflasningen hen over inderlederne 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du skal naturligvis have et lille fif til hvordan du får det monteret så yderkappen er under aflastningsbøjlen.
Først tager du alle ledninger af og skubber kabel så langt frem at kappen kommer under bøjlen. Den spændes fast. Ledninger lægges til rette på hver deres plads, så de stikker ud foran. Alle ledere klippes nu ca. 2 mm UDEN for kanten af stikprop. Der afisoleres ca. 10 mm. hvorefter kobbertråde snoes sammen og knækkes over en negl og bukkes bagud , midt på afisolering så de kommer til at ligge dobbelt. Nu passer de lige netop til at benene kan komme på plads når skruer er løsnet godt. Lige netop ved komfur er det vigtigt at lederne spændes godt. Du sætter låg på og kan sove roligt om natten, uden at tænke på at der kan være dårlig forbindelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og er du rigtig smart, når du følger el mand anvisning, så drejer du kablet så nullen, den lyseblå, vender til venstre, så er du fri for at krydse over de andre ledere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis