Cementslam?

Hej med jer.

Fik lagt nyt vibreringsfrit betongulv for ca 14 dage siden og har gået rundt og slebet lidt toppe af gulvet, da der skal flydende spartel på over det hele. I vejledning til dette står der at evt. cementslam skal slibes væk.

Jeg kan se at over hele gulvet ligger et meget tyndt hvidligt lag med ren beton under, der smitter lidt af på fingrene. Enkelte andre steder og langs kanterne er der et sort lag på ca 1 mm mellem det rene beton og den hvide overflade. (Ligner ren cement).

Mine spørgsmål er hvad der er cementslam.

Er det den hvide overfladelag?

Eller kun dér hvor der er et sort lag under?

Har været ganske let over det hvide lag over hele gulvet med en diamantkop og det fremstår nu spættet. Er det godt nok mht at lægge flydespartel på eller skal det 100 % væk. (Har vel fjernet ca 50 % af det)

Er der desuden nogen der ved hvad betydning cementslam har i forhold til flydespartel. Er det bindeevnen, flydeevnen eller evt noget helt andet?

På forhånd tak!!!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er det hvide lag der skal væk. Vi overtager jævnligt gulve der kun er spættede fordi der stadig er cement Slam på. Det er OK hvis der stadig er lidt tilbage da man ellers skal en 5-8 mm ned for at opnå 100%. Bare du ikke har felter der slet ikke er rørt. Og ja, det er binde evnen man forbedrer. Cement slammets binde evne er næsten lig nul, og det siger sig selv at det du putter ovenpå om det er fliser eller spartel, ikke hænger bedre end slammet gør hvis det ikke er fjernet. Det er et af de punkter vi skal godkende eller acceptere i kvalitetssikring. Det er ærgerligt at få sit arbejde kasseret ved en trækprøve fordi man har været flink og sagt at det er "godt nok".

km
Tak for svar Kmflisemester !!

Kan høre på det hele at jeg nok må op på sadlen igen og få lidt mere af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også