HPFI relæ slår fra tilfædigt

Vores HPFI relæ slår fra - det opleves som tilfældigt og pludseligt. Det sker nogen gange hver 2. dag nogen gange hver dag. Det startede da jeg lavede udendørslys, hvor der under installationen var en del bøvl med mange afbrydelser af hpfi-relæet. Men selv når jeg slukker for al strøm udendørs er fejlen der fortsat. Har i dag taget ovnen fra. Har forsøgt at sætte min støvsuger til på forskellige grupper. Når den står på 1200 w og jeg stikker den i hvilken som helst stikkontakt går hpfi. Når jeg skruer støvsuger ned på 6-800 w er der ikke noget problem. Og det her handler ikkeom støvsugeren. Nogen der ved hvad det skyldes? 

De er ikke rørt ved noget på tavlen

Kan HPFI'en have fået et 'nervøst' liv efter mange afbrydelser?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du nævner at dit HPFI relæ har haft mange udkoblinger medens du installerede udvendig lys. Det kan godt være årsagen til at relæet nu er blevet nervøst og kobler umotiveret ud, selvom udelyset er koblet fra. Der er kun en måde at reparere det på nemlig et nyt relæ. Relæet kan ikke repareres.

fase
Jeg tror ikke at det hjælper at udskifte HPFI afbryderen , den reagere som den skal på en fejl , jeg tror du har en løs nul den nye installation du har lavet..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
@Karl smart - kan det også forklare hvorfor ingen af grupperne kan tage min støvsuger samtidigt med at der er lukket af til den nye installation?
Hvis du nu har ret - ka man måle sig frem til en løs nul - eller er det bare at tage dem fra den ene ende?
@Karl smart - kan det også forklare hvorfor ingen af grupperne kan tage min støvsuger samtidigt med at der er lukket af til den nye installation?
Hvis du nu har ret - ka man måle sig frem til en løs nul - eller er det bare at tage dem fra den ene ende?

Det er mere sandsynlig at der er en overgang fra nul til jord, med den opførsel.
Nullen er ikke altid 0 volt. Det kommer an på hvor meget forbrug du har på en enkelt fase. Jo større forbrug des større er spændingsfald i nulleder fra dig og hele vejen til transformator station. Når så spænding kommer op på et vist niveau opnår du en fejlstrøm over 30 mA sammenlagt, og så skal den slå ud. Det forklarer udmærket at det er den større pludselige forbrug der udløser fejlen.
Selv om du slukker det udvendige lys, har det stadig forbindelse til nulleder.
Hvis det er der du har mistanken så skal det helt pilles fra. og så se nogle dage eller afprøv med din støvsuger. 

Du kan naturligvis selv slukke for en gruppe ad gangen, prøve med den store forbruger på en af de andre grupper og se om du kan "slippe af med" fejlen. 
Alternativt må du have elektriker til at måle installatioonen igennem. Det lyder indviklet at finde men det er nu ikke så svært. Han måler først hvilken gruppe fejlen ligger på, derefter adskiller han den gruppe ca. midtpå, og måler på hvilken 1/2 del fejlen findes derefter igen dele i 2 o.s.v. Der skal ikke mange målinger til inden fejlen er indsnævret.

I et eller andet højt % del af gange, finder han en juletræskæde, en forlængerledning eller noget andet udendørs der er druknet i en vandpyt el.lign. Og det kunne du jo lige så godt selv have fundet inden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svarene - jeg går efter 0-ledningen i første omgang :-)
Er nullen til din nye udendørs lys også koblet fra. Hvis ikke så prøv det og se om det hjælper på udkobling når du starter støvsugeren. Hvis fejlen så er væk, må du igang med at lede efter afledningał

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Nå der kom El-mand mig i forkøbet, så du går bare videre med det.
Mvh.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Det ser indtil videre ud til at virke - så er der bare sammenkoblingen af 12 uden dørslamper tilbage :-) - tak for den hurtige respons!!
Når du er overbevist om at det er de 12 lamper, må du dele med 6 der bliver tilsluttet, Dur - dur ikke ?
Hvis det bliver dur ikke, må du gå ned på 3 eller hvis de dur op på 9. Men husk at adskille helt ( jordledning har ingen betydning)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis