gammelt loftsudtag - hvor skal ledningerne i? :-)

Jeg er ved at prøve på at sætte lamper op, men det her har jeg godt nok ikke set før. 

Der er to knapper på stikkontakten, så jeg går ud fra, at jeg burde kunne sætte to lamper til her? Men i hvad? I den hvide ser det ud som om, der er et ledigt hul, imens de to brune ser ud som om, der kun er et hul (hvori ledningen fra loft sidder) og en skrue. 

Hjælp, tak! :-) Så der forhåbentlig snart kan blive lys over land igen :-)

mvh. tina

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den ene af ledningerne fra lampe f.eks. den blå, gætter jeg på skal i kronemuffen (den hvide), hvor det ser ud til at de to sorte ledninger ender. Den anden fra lampen ser det ud til skal i den samlemuffe, hvor der kun er en ledning. Du skriver at der er to knapper på stikkontakten, du mener afbryderen?

Når jeg kikker rigtig godt efter på dit billede, kunne det godt se ud som den anden ledning fra lampen skal i den samlemuffe med to hvide ledninger i. Det passer med, at der er fire ledninger i røret. En hvid fase, en sort nul og to hvide tændledninger.

Og pas endelig godt på ikke at bøje ledningerne for meget, for så smuldrer isolationen og falder af. Det giver dig først for alvor problemer.


fase

Skal du have 2 lamper op som tænder på hver sin knap, tror jeg du skal have de 2 hvide ledninger i venstre muffe skilt ad. Så skal den ene i en ny muffe sammen med den brune fra lampe 2. Og stadig de blå fra begge lamper sammen med de sorte ledninger (i muffen i midten.)

Fabrin har naturligvis ret m.h.t. svaghed ved de ledninger, men dine ser usædvanlig sunde ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin, tak :-) Altså der er to tænd-sluk dimser på stikkontakten - er det det, du mener med afbrydere? ;-)

Nu har jeg kigget en gang til. Der er 2 metal"rør" i udtaget (eller er der to udtag i smageliglof8fen? Hold op det ville være lettere at tale om tingene, hvis jeg vidste præcist hvad de hedder :-D)

Nå, men i det ene rør er der tre hvide ledninger og en sort.
I det andet er der en hvid ledning og en sort.

Alle tre muffer har to ledninger. De to sorte ledninger er samlet i den hvide kronemuffe (hvorfor hedder den det?). I den ene sorte muffe er der en hvid ledning fra hvert rør. I den anden sorte muffe er der to hvide ledninger fra røret med fire ledninger.

I de sorte muffer er der kun et sted, man kan putte en ledning ind - og der sidder der så to i forvejen. I den hvide kronemuffe er der to steder, man kan putte en ledning ind, den ene er ledig.

Såerhøhh... jeg har to lamper. Kan jeg få dem tilsluttet her, så de virker med de to afbrydere (?) på kontakten?

Og hvorfor er der egentlig 2 + 4 ledninger i de rør?

Tak - og undskyld alle dummespørgsmålene. Jeg er ikke ret gode venner med strøm ;-)

mvh. tina
Erik - muffen til venstre samler to hvide ledninger fra det rør med fire ledninger. Så du mener at hver lampe skal have en hvid ledning fra samme rør? Og så en sort fra hvert rør?

mvh. tina
Okay altså - jeg kigger på de to rør der og tænker, at der er en til hver lampe. Derfor synes jeg også, det er vildt mærkeligt, at der er fire ledninger i den ene og to i den anden. Er der mon en eller anden elektriker-logik, som jeg ikke har forstået? :-)

Og tak for advarslen om ledningerne - jeg prøver at være forsigtig :-)

mvh. tina
Annonce

Ja der er helt sikkert en elektriker logik du ikke har forstået  Men lad mig prøve at afhjælpe det, og læs det bare igennem, det ændrer ikke noget af det der allerede er skrevet.

Først skal vi lige have betegnelser på plads: En stikkontakt kan man sætte en stikprop i, så man kan få strøm til fjernsyn, støvsuger m.m. (En stikkontakt kan godt have en afbryder så man kan slukke for det man har sat til )
En afbryder bruges til at tænde ¨f.eks., en lampe med.
Det du har taget et billede af er et lampeudtag

Det ene rør med de 4 ledninger kommer nede fra din afbryder (med de 2 knapper ) Og du har måske en stikkontakt under. Det andet rør (ligner et kabel) Kommer med strømmen til et andet sted fra.

Den ( de ) sorte ledninger er nulledning og den hvide der kommer i rør med 2 ledninger er fase, altså den der er strøm på hele tiden.

Den går så videre ned til afbryder hvor du med de 2 knapper kan sætte strøm tilbage til dine lamper. Det er så de 2 hvide ledninger til venstre. De er sikkert sat sammen fordi man tidligere kun havde 1 lampe.

Det hedder en kronemuffe fordi der er 2 indgange i den, ligesom din afbryder hedder en krobeafbryder fordi der er 2 knapper på den.

Når du har taget den ene ledning ud af muffen til venstre, er der plads til at få den brune ledning fra lampen ind under skruen.Ligeledes med den nye muffe du skal have fat i.

Husk at ledning fra lampe skal afisoleres ca. 10 mm kobber tråde snoes sammen og bukkes midt på så enden bliver lagt dobbelt.

Ledninger fra lamper skal naturligvis igennem det tilhørende låg inden du monterer dem i muffer.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu du er i gang med at lave om på installationen, kunne du forsyne de to ledninger, som kommer din kroneafbryder, med kronemuffer. Dermed signalerer du, at det er det er her lamperne tilsluttes. Kronemufferne behøver ikke være af porcelæn (hvis du skifter porcelæns muffen ud med en af plastic, får du lidt mere plads), men kan udmærket være af den slags, du køber i byggemarkedet. Jeg er så ikke helt enig med el-mand i, at du ikke behøver være forsigtig med ledningerne. De er fra begyndelsen af 60erne og dermed ca. 50 år gamle.

fase

Ahgr.... Frabrin der omformulerer du vist kraftig på min sætning:  De ledninger er som jeg skrev svage, men ser sundere ud end de fleste af den type. Det blev vist også forstået rigtig af Trådstarter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja ja OK Erik, det er da rigtigt, at ledningerne ser sunde ud, men det jeg ville pointere var, at det er ledninger, der skal behandles med forsigtighed. Jeg går samtidig ud fra, at trådstarteren ikke har de samme muligheder og viden om, hvordan man slipper fra at reparere en beskadiget ledning med krympeflex og andre sjove ting. Du kan formentlig være enig med mig i, at det er ledninger, der næsten skal behandles som rådne æg.

fase
Wauw Erik!! Det lykkedes, ved hjælp af din forklaring og papir og kuglepen at få tegnet ind i min knold, hvad der er forbundet med hvad og hvorfor. Eller altså... jeg tror i hvert fald, at jeg har forstået :-D Mange tak for din meget pædagogiske og letforståelige forklaring! :-) Inklusiv delen med kobberet, der skal bukkes!

Et spørgsmål mere - når du skriver: Ledninger fra lamper skal naturligvis igennem det tilhørende låg inden du monterer dem i muffer - hvad er det så for et låg - fra lampen eller muffen?

mvh. tina
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis