HEB Jernbjælke langs spærfødder dimension?

Hej

Hej jeg skal have fjernet en skillevæg. Den bærer enderne af 2 jernbjælker der ligger i vores etageadskillelse. Dvs 2stk. HEB 140 der ligger i forlængelse af hinanden for at bære etageadskillelsen.

Istedet for at sætte et damprør under hvor disse 2 HEB140 "støder sammen" hvilket vi vil være meget kede af da det ødelægger hele indretningen af underetagen, vil jeg lægge en HEB-jernbjælke op fra bagvæg til bagvæg.

Jeg skal selvfølgelig passe på den ikke kommer for langt ud i isoleringen i skråvæggen så den trækker kulde ind med medfølgende kondens problemer.

Min tanke var at skære lidt af enden af den ene HEB 140 så der bliver plads til at den nye jernbjælke kan skubbes ind imellem i den "slidse" der ligesom bliver her. På den måde kommer de 2 HEB140 til at lægge af inde i den nye jernbjælke Således at den nye bjælke ligger ca. 14-16mm lavere end HEB140érne alt efter godstykkelsen på den nye bjælke der skal skubbes ind.

Jeg vil helst ikke højere op end en HEB 180 da mine spærfødder er 195mm høje så hvis den skal kunne skubbes ind og der skal tages højde for lidt nedbøjning er 180 nok det højeste jeg har plads til.

Lidt info:

Der er 573cm mellem bagvæggene i frit spænd

Spærfødder står pr. 100cm C/C (47*195)

Mellembjælker midt imellem spærfødder pr. 50 cm C/C (47*195)

Den ene HEB140 er 450cm og den anden 430cm

Hvad tænker i mht. dimensionering vil en HEB180 kunne gøre det og hvor meget nedbøjning skal jeg ca. regne med at den får? Jeg kan jo klodse den lidt i enderne på hver bagvæg og dermed sætte den nye bjælke i spænd/lave nedbøjning med det samme inden jeg fjerner de soldater der skal bære det midlertidigt! Det bliver ikke så nemt at klodse den i enderne hvis det skal være en HEB 200. Principielt kan jeg vel klodse den til jeg "føler at soldaterne bliver "løse" Eller nemme at fjerne??

Glæder mig til at høre jeres tanker om ovenstående og om nogen kan beregne på det?

Mvh Jack

 

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis