HEB Jernbjælke i facade dimensionering

Hej

Jeg skal have lagt en jernjælke op ved vores facade da der skal laves hul til et skydedørsparti.

Jeg har haft en smed til at hjælpe med at regne på det men vil gerne være helt sikker, og høre om nogen af jer har nogen bemærkninger, eller kan udregne det en ekstra gang. 

Vi er blevet enige om at en HEB 160 vandret og en HEB 100 eller HEB 120 lodret i hver ende skulle kunne bære det.

Lige lidt info:

Taghældning: 48grader

vandret mål fra  tagrende til kip 400cm

Tagbelægning er betontagsten det er velisoleret og førstesalen er udnyttet.

længden på murhullet til partiet bliver ca. 276cm og det bliver placeret således at der kommer til at være et spær henover hver af de lodrette HEB100 eller HEB 120.    Spærrene står pr. 100cm så det vil være 2 spær at HEB 160erén skal bære. I forvejen er disse 2 spær rimelig aflastet da der en kvist ovenover i ca. samme bredde som murhullet hvorfor der er lavet en udveksling under vinduet i kvisten. Så de 2 spær der skal understøttes af HEB Bjælken tynger jo ikke nær så meget som de ville gøre normalt. Men selvfølgelig vejer de jo et eller andet og etageadskillelsen vejer jo også det samme som normalt.

Min plan er at de lodrette HEB100 eller HEB120 nok bliver omkring 2,8meter lange så de kan støbes ca. 50 cm ned i soklen.

Glæder mig til at høre hvad i mener om ovennævnte deminsionering.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis